כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אם לא ירחם אח על אח מי ירחם

ראש הישיבה: "ועל שני אחין שנשפך דמן כאחד"

ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן במסר נוקב נוכח הפיגועים האחרונים בהם נרצחו זוגות אחים ל"ע "איפה שיש שני יהודים אז יש כבר שלוש דעות" | צפו בדבריו בערב שביעי של פסח 

ראש הישיבה: "ועל שני אחין שנשפך דמן כאחד"
הגרמ"צ ברגמן בשיחתו צילום: איציק ו.

במהלך שיחת חיזוק במעונו שנשא ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בערב שביעי של פסח, עורר ראש הישיבה במסר נוקב נוכח הפיגועים האחרונים, בהם נרצחו זוגות אחים ל"ע, שני האחים פאלי הי"ד שנרצחו בעש"ק בירושלים, שני האחים יניב הי"ד שנרצחו בחווארה ושתי האחיות די הי"ד שנרצחו בבקעת הירדן.

התמלול המלא:

את דבריו פתח ראש הישיבה: "אתם רואים שבמקרה של האחים פאלי, מה שהיה, היה שני אחים, אחר כך היה שני אחים על יד שכם, בפעם השלישית היה שתי אחיות, נורא נוראות".

"יש גמ' בסוכה, אני לא יודע איך שזה מתאים, אבל כך יש בגמ' בסוכה בדף כ"ט, ת"ר בשביל ארבעה דברים חמה לוקה על אב בית דין שמת ואינו נספד כהלכה, ויש כאן עוד שני דברים אבל הדבר הרביעי, "ועל שני אחין שנשפך דמן כאחד", אז רש"י אומר על זה, "לא שמעתי טעם בדבר".

"מורי ורבותי לא כתוב ששפכו את האדם אלא כתוב "שנשפך דמן כאחד", זה לא פשוט, זה בדיוק כמו שהיה מושג שאחד אומר על אותו ואת בנו (לא תשחטו ביום אחד) יגיעו רחמיך. אבל, שני אחים"... 

והמשיך ראש הישיבה: "אתם יודעים בעוונותינו הרבים, איפה שיש שני יהודים אז יש כבר שלוש דעות, המצב נורא".

"רבותי, במתנות עניים אומר הרמב"ם 'אם לא ירחם אח על אח מי ירחם'. אומרים בשני וחמישי, אומרים, 'יה"ר מלפני אבינו שבשמים... יה"ר מלפני אבינו שבשמים'... ואח"כ אחרי אבינו שבשמים מיד צעקה 'אחינו כל בית ישראל', אם יש 'אבינו שבשמים' אז יש 'אחינו כל בית ישראל'".

וסיים הגרמ"צ: "צריכים להתעורר מזה, לחשוב, הקב"ה רוצה מאתנו משהו, שלוש פעמים... שני אחים, שני אחים, שתי אחיות, מה רוצים מאיתנו?".

"הקב"ה ירחם עלינו ע"י שנרחם אחד על השני".

לאחר השיחה הוסיף ראש הישיבה: "תובעים מאתנו שנחזק את האחווה בכלל ישראל".

 

הרב מאיר צבי ברגמן אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד