כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"בגלל החשש מהרפורמה המשפטית"

סוכנות מודי'ס הורידה את אופק דירוג האשראי של ישראל

סוכנות דירוג האשראי החליטה על הורדת אופק דירוג האשראי של ישראל מחיובי ל'יציב'. הסוכנות הותירה את הדירוג על כנו - A1. הסוכנות ביקרה בחריפות את הממשלה: "האופן שבו היא קידמה את הרפורמה מצביע על היחלשות המוסדות והיעדר יכולת לצפות את מדיניותה"

סוכנות מודי'ס הורידה את אופק דירוג האשראי של ישראל
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס החליטה אמש (שישי) על הורדת אופק דירוג האשראי של ישראל מחיובי ל'יציב'. עם זאת, הסוכנות הותירה את הדירוג על כנו - A1. מדובר אמנם בבשורה לא טובה לכלכלה הישראלית, אך לא כמו שחששו במידה והייתה מתרחשת הורדה של דירוג האשראי. משמעות ההחלטה היא שבסוכנות הדירוג לא צופים שמצבה של הכלכלה הישראלית ישתפר בעת הקרובה.

מודי'ס נימקה את המהלך: "השינוי משקף הידרדרות במשילות בישראל, כפי שממחישים האירועים סביב הצעת הממשלה לשינוי במערכת המשפט".

הסוכנות ביקרה את מהלכי הממשלה וכתבה: "בעוד המחאות ההמוניות הובילו את הממשלה לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות, האופן שבו הממשלה קידמה רפורמה רחבה ללא הסכמה רחבה מצביע על היחלשות המוסדות והיעדר יכולת לצפות את מדיניות הממשלה".

בסוכנות ציינו גם מה יכול לגרום להורת הדירוג: "אם המתחים הנוכחיים יהפכו למשבר פוליטי וחברתי מתמשך עם השפעה שלילית מהותית על הכלכלה". בנוסף הציגה מודי'ס תחזית לפיה דירוג האשראי יירד אם כניסת ההון לארץ תהיה נמוכה משמעותית או אם חברות יחליטו לעזוב את המדינה.

בסוכנות אמרו כי הם חוששים שהקרע בעם ימנע מכלכלת ישראל לצמוח, ויסכל את האפשרות של ישראל לזכות שוב באופק "חיובי": "אנו לא מעריכים שהרפורמה תעבור במלואה, אך לא ברור האם ניתן בכלל למצוא פתרון לבעיה. בעוד שהאירועים מאז תחילת השנה הדגימו את חוזקתה של החברה האזרחית, הם גם שפכו אור על קרע בחברה הישראלית - קרע עמוק יותר מהנושא המשפטי בלבד, והוא עלול להשאיר את רמת הסיכון החברתי והפוליטי גבוהה לאורך זמן", נכתב.

יצוין כי עד עתה זכתה ישראל לדירוג של A1 עם תגית חיובית. מדובר ברמה הגבוהה ביותר בקטגוריה הבינונית-גבוהה.

לצד ישראל, זוכות לדירוג הזה גם אירלנד וערב הסעודית. ישראל מוצבת בקטגוריה הזו משנת 2008, אך רק בשנת 2018 זכתה לתגית חיובית. התגית נמחקה במשבר הקורונה, והוחזרה באפריל 2022.

 

דירוג אשראי מודיס כלכלה בישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד