כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מאות פצועים

ניסיון הפיכה בסודאן: חילופי אש כבדים בבירה, עשרות נהרגו

מאז אתמול נערכים חילופי אש קשים בין כוחות השליט הצבאי של סודאן אל-בורהאן ובין סגנו דגאלו. הכוחות המורדים טוענים כי השתלטו על ארמון הנשיאות, שדה התעופה ומעון מפקד הצבא אל-בורהאן. עד כה דווח על 60 הרוגים וכ-600 פצועים

ניסיון הפיכה בסודאן: חילופי אש כבדים בבירה, עשרות נהרגו
חיילי צבא סודן צילום: צבא סודן

ניסיון הפיכה בסודאן: אתמול (שבת) בשעות הבוקר החלו חילופי אש קשים בח'רטום ובאזורים נוספים ברחבי המדינה בין כוחות ה-RSF בפיקודו של מוחמד חמדאן דגאלו "חמיתי", האיש השני החזק ביותר בסודאן, לבין מנהיג הצבא ומנהיג המדינה והאיש החזק ביותר בה - עבד אל-פתח אל-בורהאן.

כוחות ה-RSF טוענים כי הצליחו להתשתלט על ארמון הנשיאות, שדה התעופה המרכזי ומעונו של מפקד הצבא. יחד עם זאת הם טוענים אף כי השתלטו על נמלי תעופה ובסיסים צבאים באזורים נוספים.

חמיתי אמר כי: "כוחותינו לא ייסוגו מאף שטח עליו השתלטו, גורמים פוליטיים רבים יצרו עימנו קשר ותמכו בפעולות שלנו, אל-בורהאן והכנופיה שלו הם המורדים והפתרון היחיד הוא כניעתו של אל-בורהאן". עוד אמר חמיתי לערוץ הסעודי אל-חדת' כי "לא הצבנו אף תנאים בלתי אפשריים מול הסכם המסגרת שהוצע". חמיתי התייחס לחיילים המצריים שמוחזקים בנמל התעופה במרווי ואמר: "אנו מחויבים לביטחונם ולשלומם של הכוחות המצריים והם ישובו לארצם אם נידרש לכך".

הרקע לדברים הללו הוא המתיחות הגוברת בימים האחרונים בין הצדדים בעקבות, בין היתר, טענת המנהיג בורהאן כי כוחות ה-RSF חותרים תחתיו, פורסים ברחבי המדינה חיילים ומגייסים אזרחים כדי שבסופו של דבר יוכלו לבצע הפיכה. מתחת לפני השטח העימות נובע למעשה סביב שאלת הנהגת הצבא הסודאני בעתיד.

עד כה נרשמו בעימותים בין הצדדים 60 הרוגים. איגוד הרופאים הסודאני כי נפצעו לפחות כ-600 ברחבי המדינה. מהארגון נמסר כי לא ניתן היה לקבוע אם כל ההרוגים הם אזרחים.

בריאיון לרועי קייס ב"כאן חדשות" סיפר ח'ידר חוואד, תושב ח'רטום: "זה אסון מה שקורה. המצב יצא משליטת כוחות הביטחון. אין מי שישתלט על האירוע. אנחנו חוששים לחיי האזרחים, לחיינו שלנו. אנחנו דואגים לרכוש שלנו, לאדמות שלנו דואגים להכל. בכל ערי סודאן מתנהלים עימותים בין הכוחות".

עוד אמר התושב לקייס: "אני נגד שניהם, אל-בורהאן וחמיתי. הם אלה שגורמים לכל האסונות בסודאן. שניהם פושעים שפוגעים בעם הסודאני. אנחנו מבקשים מישראל שתקרא לצדדים לעצור את חילופי האש ולהתרחק מהאזורים המיושבים בסודאן כולה".

ניסיון ההפיכה בסודאן הסעיר את העולם הערבי. ממשרד החוץ המצרי נמסר כי "מצרים עוקבת בדאגה רבה אחרי ההתפתחויות בסודאן, אנו דורשים מכל הצדדים לשמור על איפוק ולהגן על חיי האזרחים הסודאנים ולהיצמד לאינטרסים הלאומיים".

משרד החוץ הסעודי מסר כי הוא "מביע דאגה עמוקה בעקבות ההסלמה וקורא לפנות לשיח דיפלומטי ולשמור על איפוק ובאופן שיסייע להמשיך לעבר הסכמה רחבה והסכם מסגרת". שר החוץ הסעודי, פייסל בן-פרחאן אף שוחח בטלפון עם מקבילו האמריקני, אנתוני בלינקן, ועם מקבילו האמירותי, עבדאללה בן-זאיד. השלושה דנו במצב בסודאן והדגישו את החשיבות לעצור את ההסלמה הצבאית ולשוב להסכם המסגרת באופן שיבטיח את הביטחון והיציבות של סודאן והעם הסודאני, כך לפי לשון ההודעה.

משרד החוץ הקטארי הוציא הודעה לפיה הוא "קורא לכל הצדדים לשמור על איפוק ולהקשיב לקול ההיגיון". גם משרד החוץ האמירותי "מביע דאגה בעקבות ההתפתחויות בסודאן וקורא לכולם להגיע לרגיעה ולשמור על איפוק".

הרוגים ופצועים סודן רועי קייס הפיכה צבאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד