י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שמחת שבת וראש חודש יחד

הפוסק הליטאי: השנה מותר להסתפר בער"ח אייר

בהלכה שפורסמה מהלכותיו של הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק מורה לשואלים כי השנה לאשכנזים בגלל ראש חודש שחל בשבת מותר להסתפר בערב ראש חודש אייר. ומה הדין לספרדים?

הפוסק הליטאי: השנה מותר להסתפר בער"ח אייר
מספרה בבני ברק צילום: פלאש 90

כידוע ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר נוהגים מנהגי אבלות ובתוכם האיסור להסתפר ולהתגלח.

השולחן ערוך מביא כי "יש נוהגים להסתפר בראש חודש אייר, וטעות הוא בידם". גם מדברי הרמ"א נראה שמסכים לדעת השולחן ערוך שאין לראש חודש אייר מעמד מיוחד, אך הוא מעיר כי יש הנוהגים שלא לקיים את מנהגי האבלות בחודש ניסן עצמו ומתחילים רק מיומו השני של ראש חודש אייר. וכך פוסק החיי אדם.

אולם בשנה זו שנת תשפ"ג יש היתר מיוחד כפי שמביא הפוסק, הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק שמותר להסתפר ביום שישי של ראש חודש אייר.

וכך נכתב בגליון 'מים חיים' מהלכותיו של הגרי"א דינר: גם לאלו שנוהגים מנהגי אבילות לפני ראש חודש אייר, מכל מקום השנה (תשפ"ג) שחל ראש חודש בשבת, כיוון שיש שמחת שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת, (משנ"ב ס' תצ"ג ס"ק ה'), אולם אלו שכל השנה נוהגים כפי צוואת רבי יהודה החסיד לא להסתפר בראש חודש, גם בזה אסור להם (הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל שבת הלוי זצ"ל, מה שלא הזכירו המשנ"ב כאן משום שסמך על מה שמביאו כבר בהלכות שבת ס' ר"ס ס"ק ז'), אבל יכולים להסתפר ביום חמישי ערב ראש חודש אייר.

והיינו: שכיוון שחל ראש חודש אייר בשבת יש היתר מיוחד להסתפר לכבוד שבת זו שיש בה שמחת שבת וראש חודש יחד, ומי שמקפיד כצוואת ר"י החסיד שלא להסתפר בראש חודש, יכול להסתפר לכבוד שבת ביום חמישי ערב ראש חודש אייר.

אמנם לספרדים אסור להסתפר, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בשיעורו אתמול (מוצאי שבת) ביזדים אמר: "בראש חודש אייר שחל בערב שבת כמו השנה, רק לפי האשכנזים מותר להסתפר כי כך כתב ה'משנה ברורה' אבל לפי מרן אסור ולכן לספרדים אסור להסתפר". 

תספורת ראש חודש אייר הרב יהודה אריה דינר הרב יצחק יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד