י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בהתאם לדין תורה

צוואה הלכתית: כל מה שצריך לדעת על חלוקת הירושה שתותירו אחריכם

כיום, נהוג ומומלץ לכל אדם לערוך צוואה ולהסדיר את העניינים הרכושיים שלו וזאת בהתאם לרצונו. כך, הוא יכול לקבוע מי ירש אותו, באיזה חלקים ובאיזה אופן

צוואה הלכתית: כל מה שצריך לדעת על חלוקת הירושה שתותירו אחריכם
צוואה צילום: unsplash

בתי המשפט האזרחיים דנים בצוואות ובירושות על בסיס חוק הירושה הקיים במדינת ישראל, בעוד שבתי הדין הרבניים דנים בעיקר על בסיס דין תורה השונה, באופן מהותי מחוק הירושה הקיים בישראל.

על צוואה הלכתית שמעתם? מה עושה אדם דתי אשר רוצה לחלק את עזבונו שלא בהתאם לדין התורה?

לתורה כללים ברורים מי מקבל ירושה: על פי דיני התורה רק הבנים יורשים, בן בכור יורש כפול משאר האחים, אישה ובנות לא יורשות אלא מקבלות זכויות בנחלה ודמי מזונות לכל חייהן.

כללים אלו היו נוהגים שנים רבות בקרב העם היהודי, אולם בעידן המודרני נראה שכללי הירושה על פי ההלכה אינם תואמים את המציאות שבה אנו חיים.

במידה ואדם עושה צוואה אזרחית שלא עפי ההלכה או לא עורך צוואה כלל ואז ילדיו יורשים אותו לפי דיני הירושה האזרחיים, הוא למעשה עלול להכשיל את יורשיו בגזל.

הפתרון לכך הינו, עריכת צוואה הלכתית בהתאם לדין התורה.

חייגו ליצירת קשר אודות עריכת צוואה: 072-395-2431

צוואה הלכתית גוברת על דיני התורה ומאפשרת לאדם לקבוע כיצד לחלק את עזבונו בהתאם לרצונו ולחרוג מהכללים הנוהגים על פי דין תורה, ובלבד שיעשה בדרך המדויקת לכך שקבעו חכמינו.

במקרה האמור, הצוואה תהיה כשרה לכל עניין ודבר.

כך לדוגמא, אב המשפחה יכול לחלק את עזבונו בין כלל ילדיו באופן שווה בשווה ואף לקבוע כי ביתו תהיה יורשת באותה מנה.

הגמרא קבעה איסור להעביר את נחלתו של אדם לאחר שאינו היורש עפ"י התורה. אולם כיום, כיון שמטרת הצוואה היא לשמור על ערך השלום ושלמות המשפחה, התירו הפוסקים לכל אדם לכתוב צוואה ולחלק רכושו כרצונו ומתוך רצון ששלום הבית ישמר.

ישנם דרישות הלכתיות שצוואה רגילה לא נותנת להן ועל כן הן מנוגדות לדיני הירשוה האזרחיים-

  1. אופן הניסוח של צוואה רגילה הרווחת כיום שונה ומנוגד לצוואה על פי ההלכה. צוואה רגילה מנוסחת כך שרק לאחר מותו של אדם הצוואה נכנסת לתוקף וירושת נכסי המוריש מתבצעת רק לאחר המוות. על פי דין תורה- אדם אינו יכול לעשות פעולה קניינית בנכסיו לאחר מיתתו ועל כן ניסוח הצוואה יהיה שונה ותנוסח בלשון "מתנה מחיים" (ביצוע של פעולה הקנאה בחיים).
  2. כמעט בכל צוואה ישנה התייחסות לנכסים עתידיים שיהיו בבעלות המצווה (נכסים שלא באו לעולם). על פי דין תורה- אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם.
  3. שוני בכשרותם של העדים.

חשוב לציין שעריכת צוואה הינה כלי חשוב למניעת מחלוקות עתידיות בין ילדי המנוח או קרוביו לאחר מותו.

אופיר ביידה חן משרד עורכי דין מעניק שירותים משפטיים בתחום דיני ירושה ועזבון לרבות עריכת צוואות רגילות, הדדיות וצוואות הלכתיות וכל מטפל בהגשת צו ירושה וצו קיום צוואה, התנגדויות ותכנוני מס בצוואות.

בכל הנוגע לצוואה הלכתית על פי דין תורה, משרדנו מקבל ייעוץ שוטף על ידי אב בית דין לממונות וכל צוואה שנעשית- נבדקת כשרותה על ידי רב.

לתיאום פגישת ייעוץ, אנא פנו אלינו.

משרד עורכי דין אופיר ביידה חן ושות' מתמחה בצוואות הלכתיות, משרדנו נמצא בבני ברק במתחם בסר

השאירו פרטים ליצירת קשר>>
או חייגו: 072-395-2431

צוואה דיני ירושה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד