י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
ברקע הדיונים בממשלה

גנץ ואיזנקוט תוקפים את מתווה חוק הגיוס: "תוכנית מסוכנת לצבא העם"

ברקע הדיונים שמקיימת הממשלה על מתווה חוק גיוס לקראת כנס הקיץ חברי הכנסת שנץ ואייזנקוט תקפו בחריפות את הפשרות המסתמנות. גנץ: "התוכנית הנוכחית מסוכנת - במקום עם בונה צבא שבונה עם – אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ". אייזנקוט: "אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה״ל כצבא העם". הליכוד: "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס"

גנץ ואיזנקוט תוקפים את מתווה חוק הגיוס: "תוכנית מסוכנת לצבא העם"
בני גנץ בהצהרה צילום: באדיבות המצלם

יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט וענבר גיטי שכיהנה כראש צוות מנהלת השירות במשרד הביטחון מסרו היום (ראשון) הצהרה לתקשורת שנערכה בריג׳ס - חללי עבודה משותפים, בה הציגו את חלופת "שירות ישראלי", זאת ברקע הדיווחים על חוק הגיוס שעליה דנים כעת בממשלה לקראת כנס הקיץ.

י"״ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: ״צה"ל הוא קיר המגן שלנו וגם המפעל החברתי החשוב ביותר שהקמנו פה. לפי הפרסומים האחרונים – המפעל הזה ניצב כעת בפני סכנה. לא מיידית – אבל עתידית. לצבא העם חשיבות אסטרטגית לעמידה במשימה הביטחונית".

לדבריו, "מדינת ישראל חייבת צבא בכדי להגן על עצמה, והיא חייבת את צבא העם בכדי לקיים את הצבא שהיא צריכה. רבים וטובים, מכלל המגזרים והדעות הפוליטיות משרתים בו בסדיר, בקבע ובמילואים. הם עושים זאת לא בגלל מה שהצבא נותן להם אלא בזכות מה שהם נותנים לו ועל כך יתברכו כולם".

גנץ הוסיף: "לצבא העם יכולת לשלב בו ובמקומות שירות נוספים - כמו מערכות החירום וההצלה, הבריאות והסיוע החברתי והקהילתי, רבים מכלל רובדי החברה בישראל. ובצד המענה הביטחוני, השירות כולו, מקדם את חיזוק הלכידות החברתית ומשפר את המסוגלות הכלכלית של כלל המעורבים בו".

"מתוך הבנה של חשיבותו האסטרטגית של צבא העם - לקיום צבא כשיר למשימה הביטחונית; מתוך הבנת הצורך לשלב בו ובמקומות שירות נוספים כמו מערכות החירום וההצלה, הבריאות והסיוע החברתי והקהילתי, כמה שיותר משרתים מכלל רובדי החברה בישראל; מתוך ראיה ברורה שהשירות, בצד המענה הביטחוני שיקיים, מקדם את חיזוק הלכידות החברתית בחברה ומשפר את המסוגלות הכלכלית של כלל המעורבים בו - אנו מציגים פה את מתווה השירות הישראלי", אמר.

גנץ ציין: "המתווה הזה שקידמתי כשר ביטחון ושחברי הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גדי איזנקוט ואני, ביחד עם כל סיעת המחנה הממלכתי הגשנו כהצעת חוק בכנסת הנוכחית".

לדבריו, "העקרונות פשוטים: בתהליך של עשור, לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני ויקפיד על הוגנות לאלו המסתכנים יותר והמשרתים זמן ארוך יותר. חשוב לי להדגיש - אני מכיר בחשיבות ההשכלה בכלל, ומוקיר את לימוד התורה.

המתווה ישמור על ערך לימוד התורה, וכל חברה תשמור על ערכיה כולל החברה הערבית. מנעד השירות יאפשר לכל אחד למצוא את השירות הנכון למדינה, לחברה ועבורו".

יו"ר המחנה הממלכתי הוסיף: "אני שומע את הקולות שקוראים להגביר את השוויון רק באמצעות תגמול כלכלי – אבל אני לא מוותר. אסור לנו לוותר. אני לא סבור שמדינת ישראל צריכה או יכולה לוותר על ערך השירות ועל צבא העם".

לטענת גנץ: "התוכנית הנוכחית מסוכנת - במקום עם בונה צבא שבונה עם – אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ. כן, מי שמוכן לחרף את נפשו, וגם הורים ששולחים ומחנכים את ילדיהם לשרת בחוד החזית, ראויים לתגמול כספי ולא פחות חשוב מכך - ראויים להערכה חברתית.

מודל התגמולים שמציעה הממשלה, גם הוא צריך להיות חלק, אך לא כ"פיצוי" אלא כתמריץ דיפרנציאלי למי שמשרת בשירות ארוך ותובעני יותר. ואכן, כבר לפני כשנה העלינו את דמי הקיום, עיגנו את תוכנית "ממדים ללימודים" ושינינו גם את שיטת המיון של צה"ל בכדי שנוכל לגייס עוד אנשים מכל מקום לכל תפקיד".

עוד אמר גנץ: "אני מבקש להגיד – יש דברים שאין להם תג מחיר – שייכות, אהבת המולדת, נכונות להקריב את חייך כשנדרש. אני מאמין שהציבור הישראלי שלא מוכן לוותר על הדמוקרטיה גם לא יסכים להכריז ׳פג תוקף׳ על ערך השירות. עלינו, הציבור ומנהיגיו, מוטלת האחריות שב-75 השנים הבאות למדינה נמשיך להיות הכי חזקים במרחב. חזקים מבחוץ וחסונים מבפנים".

לסיום קרא שר הביטחון לשעבר: "ערך השירות הוא ערך יסוד ביכולת להבטיח את החוסן הפנימי כבסיס ומענה לחוסן כלפיי חוץ גם בשנים שיבואו. אני קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ולכל המנהיגים הפוליטיים והאחרים במדינת ישראל - אל תתפתו לפתור את בעיות השעה בלבד הביטו אל האופק הלאומי של מדינת ישראל ודאגו להבטיחו. וודאו שערך השירות, יישמר".

רא"ל במיל' ח"כ גדי איזנקוט אמר: "ישראל מצויה במשבר לאומי חברתי פוליטי וכלכלי. במציאות ביטחונית נפיצה ומורכבת שלא ידענו שנים רצוי מאוד לא להכניס מחלוקת מפלגת נוספת בעת הזו".

לדבריו, "הארגון היחיד בעולם שייעודו להגן על המדינה, לנצח במלחמה ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל - הוא צה״ל. הבסיס לכל, הוא האנשים. גברים ונשים מעולים ומחויבים".

אייזנקוט הזהיר: "מהלך שפוטר חלקים רחבים משאות תהיה השפעה על כלל המשרתים. אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה״ל כצבא העם".

מהליכוד נמסר אחר הצהריים: "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס. בכל מקרה, הצעת צה״ל שעומדת על הפרק דומה להצעתו של בני גנץ, ושונה קודם כל בכך שהיא כוללת את קיצור השירות, העלאת שכר משמעותית ללוחמי צה״ל, והטבות כלכליות ליוצאי צבא ומשרתים במילואים".

בני גנץ חוק הגיוס הליכוד גדי אייזנקוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד