כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
אסדרה חדשה

אגירת חשמל מאנרגיה סולארית תשתלם יותר ליצרן

רשות החשמל תתמרץ יצרני חשמל מאנרגיה סולארית לבצע אגירת חשמל | אסדרה חדשה של הרשות מאפשרת תעריף חדש, שהופך את אגירת החשמל בקרב יצרני חשמל מאנרגיה סולארית למשתלם יותר | המהלך יאפשר הגדלה של המתקנים עד ל-630 קילו-ואט, בתנאי שיזרימו חשמל לרשת בשעות הערב

אגירת חשמל מאנרגיה סולארית תשתלם יותר ליצרן
מתקנים סולאריים צילום: Green Ventures

רשות החשמל מפרסמת החלטה על אסדרה המאפשרת שילוב מתקני אגירה במתקני אנרגיה מתחדשת סולאריים במתח נמוך, כך שיוכלו ליצר את החשמל בשעות היום, לאגור אותו ולהזרים לרשת בשעות הערב, בהן הביקוש גבוה, ובתעריף משתלם וייחודי. את המתקנים הנוספים יוכלו היזמים להקים ללא צורך בהגדלת החיבור הקיים לרשת החשמל וללא הליך נוסף מול חברת החשמל. 

למעשה, ברשת החשמל משולבים כיום מספר רב של מתקני ייצור מבוזרים פוטו-וולטאים המוקמים על גגות צרכנים ולהם חיבור לרשת החשמל שמנוצל רק בשעות היום. אחד החסמים העיקריים לחיבור של מתקנים חדשים או להגדלת המתקנים הקיימים הוא מחסור ברשת החשמל הקיימת. 

אי לכך, החליטו ברשות החשמל להסדיר את חיבורם של מתקני אגירה גם במתקנים בעלי מתח נמוך (עד 630 קילו-וואט), דבר שיאפשר הקמת הספק נוסף של יצור במהלך שעות היום, בהן הביקוש לאנרגיה חשמלית נמוך, ההספק הנוסף ייאגר והזרמתו לרשת תתקיים בשעות הערב (בחורף 17:00-22:00 ובקיץ 17:00-23:00) בהן יש ביקוש גבוה לאנרגיה החשמלית. 

מימוש האסדרה יוביל לשימוש יעיל יותר במשאבי הרשת הקיימים ובאופן זה יגדל היקף הייצור בעשרות אחוזים ללא צורך בהגדלת חיבור ובמקום נוסף ברשת החשמל, וללא צורך בהליך נוסף מול חברת החשמל (שאמונה על רשת החשמל).

בהתאם להחלטה, אם בשעה נתונה, תעריף רכיב הייצור התעו"זי בהפחתה של 5% למתקנים עד 300 קילו-וואט ו- 15% למתקנים הגדולים מ-300 קילו-וואט, יהיה גבוה יותר מתעריף האסדרה, יקבל היצרן תוספת תשלום בסך הפער שבין התעריף המופחת לבין תעריף האסדרה. התעריף הייחודי יינתן בשעות הפסגה בלבד ויחושב וישולם ליצרן באופן שנתי. ההחלטה התקבלה לאחר הליך שימוע ציבורי וקבלת ועיבוד התגובות, ולאחר דיון והחלטה במליאת רשות החשמל. 

אמיר שביט יו"ר הרשות אמר: "ההחלטה תאפשר לעקוף את פקקי הרשת ולהגדיל את היקף היצור באנרגיות מתחדשות במאות מגה- וואטים בשנה. זוהי זריקת עידוד משמעותית למשק וליצור באנרגיות מתחדשות והיא נקבעה אחרי עבודה מורכבת של צוות רשות החשמל שכללה שינויים בין השימוע להחלטה בהתאם להערות המשק, שקלול עליית הריבית ומדדים מקרו כלכליים נוספים. היא מתמרצת את הגדלת הייצור באנרגיה מתחדשת תוך שמירה על תעריף מאוזן לצרכני החשמל ומקדמת משק יעיל, אמין ונקי יותר".

 

אנרגיה מערכת סולארית רשות החשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד