ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ישובו וייפגשו מחר

שיחות המו"מ על הרפורמה המשפטית הסתיימו - זו ההצעה שהוגשה

שיחות המו"מ על הרפורמה המשפטית הסתיימו. הצדדים דנו בנושאים המהותיים כמו הוועדה לבחירת שופטים. מחר ישובו נציגי המו"מ וייפגשו. דווח כי בקואליציה הציעו מודל שלפיו הוועדה לבחירת שופטים תכלול 11 חברים - 5 מהקואליציה, 5 מהאופוזיציה ושופט עליון או מחוזי בדימוס שימונה על ידי שר המשפטים

שיחות המו"מ על הרפורמה המשפטית הסתיימו - זו ההצעה שהוגשה
הכניסה לבית הנשיא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שיחות המו"מ על הרפורמה המשפטית, הסתיימו כאשר היום (שני) הצדדים דנו בנושאים המהותיים כמו הוועדה לבחירת שופטים. מחר ישובו נציגי המו"מ וייפגשו.

מבית הנשיא נמסר: "הסתיים יום דיונים נוסף בין נציגי הקואליציה ומפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי מהאופוזיציה.

הצדדים החלו לדון בנושאי הליבה, והיום הוקדש הדיון לנושא חוק יסוד: השפיטה ואופן בחירת השופטים בישראל. מחר ימשכו הדיונים ויעסקו בחוק יסוד: החקיקה. הדיונים התקיימו באווירה חיובית, עניינית ורצינית והצדדים מחויבים להמשך תהליך ההידברות במטרה להגיע להסכמה".

מיש עתיד ומהמחנה הממלכתי נמסר בתום ימי הדיונים: "צוותי המשא ומתן של המחנה הממלכתי ויש עתיד סיימו כעת פגישה בחסות בית הנשיא עם צוות המשא ומתן מהקואליציה".

עוד נמסר: "הצוותים הדגישו את הצורך להגיע להסכמות רחבות תוך שמירה על כל עקרונות הדמוקרטיה עליהם לא נתפשר. נמשיך לעשות כל מה שניתן בכדי להגיע לחקיקה מכוננת שתחזק את הדמוקרטיה הישראלית ואת מדינת ישראל".

ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) חבר משלחת הקואליציה לבית הנשיא אמר בסיום יום הדיונים: "הסתיים עוד יום דיונים בחסות בית הנשיא בנושא הרפורמה המשפטית. התחלנו לדון בנושאים לעומקם, והדיון היום עסק בשאלת הוועדה למינוי שופטים. האופטימיות שהבעתי לאחר הדיון הקודם, תאמינו או לא - עדיין קיימת".

‏מילביצקי הדגיש: "יש הרבה על מה לעבוד אבל יש גם עם מי לעבוד. ‏ממשיכים מחר".

בישראל היום דווח על פי מקורות המעורבים במגעים בבית הנשיא להידברות סביב הרפורמה המשפטית, כי בקואליציה הציעו מודל שלפיו הוועדה לבחירת שופטים תכלול 11 חברים - 5 מהקואליציה, 5 מהאופוזיציה ושופט עליון או מחוזי בדימוס שימונה על ידי שר המשפטים. לפי ההצעה, כדי למנות שופט יידרש רוב של 6 חברי וועדה.

המשמעות היא שהשופט יהיה לשון המאזניים בוועדה. הקואליציה רצתה לבחון אם נציגי האופוזיציה במו"מ סבורים שהצעה כזו היא מבחינתם שליטה של הממשלה במינוי השופטים. אם אכן כך, המשמעות מבחינת הקואליציה היא שהסיכוי לפשרה הוא אפסי. 

במסגרת אותו מודל עלתה הצעה שונה ולפיה יהיו 11 חברי חברי וועדה, לפי החלוקה הבאה: 4 חברי כנסת או שרים מהקואליציה, 4 חברי כנסת מהאופוזיציה, שני נציגי ציבור - אחד ימונה על ידי והשני על ידי הקואליציה, ועוד שופט עליון או מחוזי בדימוס שימונה על ידי שר המשפטים רק בהיוועצות עם הנשיאה.

בנוסף לכך, במסגרת אותה הצעה דובר על מודל הכרעה דיפרנציאלי, כאשר המינוי של השופט הראשון בקדנציה יהיה ברוב של 6, השני ברוב של 7, השלישי ברוב של 8, הרביעי שוב ברוב של 6.

יצוין כי עד עתה התקיימו שתי פגישות של הנציגים הפוליטיים וזו פגישתם השלישית - והראשונה מאז חג הפסח. בחול המועד התקיימה גם פגישה מקצועית, ללא פוליטיקאים, של משפטנים המייצגים את המפלגות, כדי להכין את הנושאים והסוגיות לדיון.

רוב המעורבים במגעים שהתקיימו בימי חול המועד מתארים אותם כאיטיים במיוחד, והתקווה היא שמרתון השיחות שהחל היום ישנה את זה.

עד עתה, השיחות עסקו רק במסגור המשא ומתן, והיום צפויים להתחיל הדיונים המהותיים בסוגיות הליבה שעל הפרק - כמו חוק יסוד השפיטה, הוועדה לבחירת שופטים, חוק יסוד החקיקה, עילת הסבירות ועוד.

הרפורמה המשפטית הליכוד יש עתיד חנוך מילביצקי המחנה הממלכתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד