כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
300 ילדים יהודים

משחת שיניים מצ'כיה נמצאה ליד מקלט של יתומים ניצולי שואה באנגליה

משחת שיניים צ'כית התגלתה ליד מקלט בשל יתומים ניצולי שואה באנגליה שנמלטו מהשואה. 'ילדי וינדרמיר' שהובאו מפראג ב-1945 לבקשת הנדבן לאונרד מונטיפיורי, שהו לזמן קצר בכפר לפני שעברו לאכסניות, לבתי קבע

משחת שיניים מצ'כיה נמצאה ליד מקלט של יתומים ניצולי שואה באנגליה
ליפא שטאובר

שפופרת בת כמעט שמונה עשורים של משחת שיניים צ'כית נמצאה באזור האגמים של אנגליה בזמן שחוקרים חיפשו מידע על קבוצת ילדים יהודים ששהו באזור לאחר ששרדו את השואה, כך דווחה רשת BBC.

כ-300 יתומים יהודים, 'ילדי וינדרמיר' שהו באחוזת קלגרת' בגשר טרוטבק קומבריה הסמוך לסקוטלנד, כשהובאו מפראג ב-1945. צוות מאוניברסיטת סטפורדשייר חיפש אחר החפצים האישיים המעטים שהם השאירו מאחור.

אחוזת קלגרת' הייתה אחוזת דיור בזמן המלחמה שנבנתה כדי לאכלס את עובדי מפעל הסירות הסמוך. עד סוף מלחמת העולם השנייה חזרו העובדים לבתיהם ברחבי בריטניה, ובשנת 1945 הגיעו שלוש מאות ילדים ניצולי השואה, שנודעו לימים כילדי וינדרמיר, ממזרח אירופה לאחוזת קלגרת' כדי להתחיל חיים חדשים.

קווין קולס, ארכיאולוג המוביל את החפירה, אמר שמיקום הייצור של משחת השיניים חיבר אותה לילדים. "זה מעניין מכיוון שהוא נוצר בצ'כיה לשעבר, אז יש קישור לגטו שממנו הגיעו הילדים שהגיעו לכאן", אמר. "אנחנו מוצאים שהרבה ראיות מהאתר הולכות לאיבוד, אז יש לנו מסמכים וארכיונים אבל אין לנו את הראיות והממצאים מהאתר", הוסיף קולס. עבודתו עם האוניברסיטה הביאה אותו גם למחנה הריכוז טרבלינקה בפולין, שם איבדו כמה מהילדים בני משפחה.

הממצאים יוצגו בתערוכת פרויקט השואה של מחוז האגמים בספריית וינדרמיר כחלק מתערוכות על מה שמכונה "ילדי וינדרמיר". הילדים תיארו את השהות בקומבריה כ"גן עדן".

מסע הילדים לבריטניה יצא לדרך ביוני 1945 כאשר משרד הפנים הבריטי הסכים לבקשתו של הנדבן לאונרד מונטיפיורי להעניק אישור של עד 1,000 ילדים עקורים להגיע לבריטניה. מונטיפיורי היה מייסד הקרן הבריטית המרכזית ליהדות גרמניה שהצילה כ-65,000 יהודים מאירופה הנאצית לפני מלחמת העולם השנייה.

ההסכמה של משרד הפנים באה, עם זאת, בתנאי שהילדים לא יהוו נטל על בריטניה, כמו בדיקות בריאותיות ומגורים ומזון וכו'. בסופו של דבר הובאו לבריטניה 732 ילדים בגילאי 8-16 (כ-80 מהם בנות). ג'ק אייזנברג, נער ששרד את בוכנוולד וצעדת מוות של 350 קילומטרים, תיאר את מסעם כ"כמו ללכת מהגיהנום לגן עדן" בסרט דוקומנטרי של BBC בשנת 2010.

יום השואה והגבורה יתומים בריטניה צ'כיה משחת שיניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד