כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"חטפתי אש מכולם"

מענדל ראטה מסכם את מסע הלוויה של מיכאל שניצלער

מענדל ראטה מסכם בפוסט מיוחד את מסע הלוויה של ר' מיכאל שניצלער ז"ל ושיתף את התובנות שלו מהמעמד המרטיט. "עצם המשפט הזה, 'ליפא שמעלצער מספיד את מיכאל שניצלער', אין לי דרך לתאר מה משמעותו של המשפט הזה, בעיניי ובעיני צעירים רבים מאוד. ליפא בכה בלוויה, ואיתו בכו עשרות אלפי צעירים כשצפו"

מענדל ראטה מסכם את מסע הלוויה של מיכאל שניצלער
ליפא שמעלצר בוכה וקורע צילום: מתוך השידור החי

כמו רבבות בעולם, גם הזמר והיוצר מענדל ראטה צפה בשידור החי של מסע הלוויה ומסכם מנקודת מבטו: "אני חושב על כל מה שהתרחש, הפטירה של מיכאל שניצלער ז"ל, הלוויה שלו, ההספדים, עוצמת הפרסום של כל הדבר הזה, וכמה חזק זה נגע בליבם של יהודים כה רבים. גם אני הייתי נסער כל היום. כתבתי, הקשבתי לשירים, נזכרתי בימי ילדות, התגעגעתי, ודמעתי. אני מסתכל בכמות הצפיות ביוטיוב בלוויה, לא יאומן. זה עלה בכמה וכמה ערוצים, בנתיים הספקתי לראות כ-80 אלף צפיות ביחד, בלי לכלול את כמות הצפיות העצום בקבוצות הוואטסאפ, הסטטוסים, ושידור הלייב שהיה. מן הסתם כמה מאות אלפי צפיות ביחד. ללא ספק, היה פה משהו גדול".

לדברי ראטה: "הדיבור המרכזי היה ההספד של ידידו הקרוב, אמן הרגש ליפא שמעלצער. עצם המשפט הזה, ׳ליפא שמעלצער מספיד את מיכאל שניצלער׳, אין לי דרך לתאר מה משמעותו של המשפט הזה, בעיניי ובעיני צעירים רבים מאוד. ליפא בכה בלוויה, ואיתו בכו עשרות אלפי צעירים כשצפו. הוא דיבר על כך שמיכאל קירב צעירים שבורים שלא מצאו דרך ומקום, כאשר היה מהראשונים בגישה הזאת בתוך הציבור החסידי".

מענדל חושף ומספר: "אני זוכר, פעם דיברתי עם מיכאל ז״ל על הנושא של לחבק אנשים, עניין שהיה פעם מאוד לא מקובל במגזר החסידי, אמר לי מיכאל: ״מענדל, אני הייתי האברך החסידי ׳הראשון׳ שהתחיל לחבק. אני חטפתי את כל האש מכולם. היום זה כבר דבר שבשגרה״. ליפא דיבר בהספדו גם על הכאבים וההתמודדויות של מיכאל, ועל בדידותו בשנים האחרונות. בעיניי מדובר בהספד ראשון מסוגו, שייהפך להסטוריה. הספד שכולו כנות, אמת, נגיעה בדברים האמיתיים".

""אני זוכר, פעם, לפני איזה 6 שנים", משתף ראטה, "הלחנתי שיר שנקרא ׳ליפא און מיכאל׳, שלחתי אותו אז למיכאל, הוא כל כך נהנה וצחק. ליפא ומיכאל היו בעצם המבשרים הראשונים של מוזיקה שמביאה מסר אחר, שונה, מבין ללב נשבר, מבין לזה שלא התקבל בחברה. הם היו הראשונים שפרצו את מחסומי התודעה של הציבור החסידי, לפני עשרים שנה. ליפא הספיד את מיכאל בבכי ואמר שמיכאל נתן לו את הצ׳אנס הראשון בגיל 16, האמין בו, ואף קנה אז ממנו שיר. ׳לולא זה, מי יודע אם הייתי נראה היום ככה׳, אמר. גם ליפא וגם מיכאל שילמו מחירים לא מעטים בחייהם על פריצות הדרך שלהם. ליפא הלך אחרי זה לקצוות רחוקות יותר והביא בשורות מהפכניות רבות, וההמשך מוכר".

"ההתעוררות הגדולה הזאת של הדור הצעיר אתמול, מספרת סיפור נוגע ללב. היא מספרת מי הם האדמורי״ם האמיתיים של הדור הצעיר. מי הם המשפיעים הגדולים שלו. כי נכון שלא כל אחד הוא צעיר שנושר מדרך המסורת. אבל לכל אחד יש בשקט בתוך הלב צעיר קטן שמחפש לפעמים את דרכו, ולפעמים בדרך שונה מהסביבה. ואז, את מי הוא הולך לשמוע באוזניות? את אדמור״י המוזיקה שלו, שמזכירים לו עד כמה הוא גדול וחשוב גם אם הוא שונה. אז הוא לא צריך את המשגיח שיצעק ש״כל יהודי אפילו שחטא יכול לחזור בתשובה אפילו מהמקום הנמוך ביותר״.. לא. אז הוא רוצה את מיכאל, או את ליפא, שהאמינו ׳באמת באמת׳ שאין לשפוט אדם. אז הוא רוצה לשמוע את האדמורי״ם שהסכימו לשלם מחיר אמיתי בשביל לצעוק את האמת הזאת".

ראטה אף הפתיע וסיפר כיצד אביו האדמו"ר משומרי אמונים-אשדוד אימץ את אחד משיריו של שניצלער שהתחבב עליו מאוד; "לא יכול לשכוח את התקופה שיצאה הסדרה ׳נשמה פלאם׳. הייתי שומע כילד במיטה את ׳לעכטעלע לעכטעלע די שיינסט און די ברענסט׳, ובוכה תמרורים. גם אבא שלי שליט״א, שמעולם לא הקשיב למוזיקה בבית חוץ משירי ר׳ יום טוב עהרליך, פעם אחת הוא שמע מתנגן בטייפ שירו של מיכאל, על היהודי חסיד רוז׳ין שירד מהדרך ויום אחד קפץ על העגלה של חסידי רוז׳ין עם בגדי הגויים שעליו ונסע לרבי.. ואבא שלי התחיל לבכות. מאז שמע אבי את השיר שוב ושוב ושוב, וכל פעם שאבי מספר לחסידיו את הסיפור הוא מתחיל לבכות. בשנים האחרונות אברך חסיד של אבי למד את השיר עם כל המילים, והוא מגיע לשיר את השיר ההוא בכל סעודת פורים בבית אבי."

עוד הוא מספר: "לפני שש שנים היתה שמועה שהוא הלך לבית עולמו. שמועה שהתבררה כהמצאה. הלכתי אז לפגוש אותו בביתו. אמרתי לו בהלצה, בוא תספר לעוקבים שלי מה ראית בגן עדן.. הוא פירגן לי על הרגע סרטון בלתי נשכח, בו הוא מספר איך הוא מגיע לגן עדן, מספר לכולם שהוא החבר של ״רבי מענדל״, ואלפי מלאכי השרת הגיעו לומר לו עד כמה הם אוהבים את מענדל ואת מה שהוא עושה".

מענדל ראטה מנדל ראטה מיכאל שניצלער מיכאל שניצלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד