כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ברקע הדיונים בממשלה

סאגת חוק הגיוס: בצה"ל מתנגדים להורדת גיל הפטור מתחת ל-23

בצה"ל מתעקשים כי גיל הפטור לא ירד מתחת ל-23. הסיבה:  העובדה ש-88% מהמתגייסים החרדים בשנים האחרונות היו עד גיל זה. בצה"ל מדגישים כי יש לדבוק במודל צבא העם ולעודד גיוס של כלל המגזרים. בצה"ל מתכוונים בין היתר לפתוח עוד מסלולים ייעודיים לגיוס חרדים

סאגת חוק הגיוס: בצה"ל מתנגדים להורדת גיל הפטור מתחת ל-23
חיילים חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר צילום: באדיבות המצלם

ברקע הדיונים בממשלה על חוק הגיוס: בצה"ל מתעקשים כי גיל הפטור לא ירד מתחת ל-23. זאת בשל העובדה כי 88% מהמתגייסים החרדים בשנים האחרונות היו עד גיל זה.

בצה"ל מדגישים כי יש לדבוק במודל צבא העם ולעודד גיוס של כל המגזרים. צה"ל מתכוון בין היתר, להמשיך ולפתוח עוד מסלולים ייעודיים לגיוס חרדים.

מאז פקיעת חוק הגיוס לא היו יעדים או מכסות לגיוס חרדים, והמספרים נותרו יציבים אך זניחים, ומסתכמים בכ-1100 צעירים שמוגדרים חרדים, שהתגייסו לצה"ל מדי שנה, מאז 2019.

יצוין כי, רבים מהמשרתים שמוגדרים "חרדים" הם יותר דתיים ולמרות זאת הם משרתים בעיקר במסלולים יעודים לחרדים כמו שח"ר לעורפיים או גדוד נצח יהודה ללוחמים.

בתוך כך, בשנתיים האחרונות קלטו בצבא כ-150 צעירות חרדיות, בעיקר בתפקידים טכנולוגיים, אך כולן כאזרחיות עובדות צה"ל, במשכורת מלאה – ולא כחיילות.

השבוע דווח כי בניגוד לעמדת צה"ל, שר הביטחון יואב גלנט צפוי להסכים על פשרה לפיה גיל הפטור יירד ל-22. 

על פי הדיווח, מבחינת שר הביטחון גלנט זה הקו האחרון, מאחר ובמידה וגיל הפטור יירד ל-21 ייווצר שוויון מלא בין משוחררים מהצבא לצעירים חרדים שיצאו לשוק העבודה באותו גיל.

בעד ההסכמה הזאת במשרד הביטחון דורשים הטבות כלכליות למשרתי צה״ל וללוחמים הקרביים. הדרישות נאמדות על סך של 2 מיליארד מיידית בשנת 2023, בשנה הבאה 3 מיליארד, בשנה שלאחר מכן 4 מלייארד, אח"כ 6 ומשנת 2027 תוספת תקציב יציבה של 10 מיליארד לשנה. במשרד האוצר מוכנים לתת רק מאות מיליונים בשנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד השבוע עם שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדיון על חוק הגיוס שתוקפו צפוי לפוג בחודשיים הקרובים וצפוי להיות מחוקק מחדש בכנס הקיץ.

בתוך כך, גורם צבאי בכיר אמר בנוגע לכוונה להוריד את גיל הפטור כי "גיל 23 כפטור לחרדים לא מפר איזון כשיש הוקרה למשרתים". הגורם הוסיף: "צה"ל הוא צבא העם ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים. צה"ל ימשיך לפתח מסלולים ייחודיים לחרדים".

עוד ציין אותו גורם בכיר כי "יש חשיבות לקדם את מודל החובה הדיפרנציאלי בפני עצמו והוא חלק מהתר"ש". על פי החוק הנהוג היום תלמידי ישיבות ש"תורתם אמונתם", זכאים לפטור משירות חובה עד לגיל 26. במידה ותלמיד הפסיק את לימודיו לפני הגעתו לגיל הפטור, חל עליו צו גיוס.

חוק הגיוס צפוי לפוג ביולי 2023 לאור פסיקת בג"ץ שהעבירה דרישה לכנסת להסדיר אותו. הורדת גיל הפטור תאפשר לצעירים חרדים להשתלב בשוק העבודה מאחר ואם יפסיקו את לימודיהם לא תחול עליהם חובת גיוס.

צה"ל חוק הגיוס אגף כוח האדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד