כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
100 מטרים מהחוף

צפו: רצפת בית הכנסת מכוסה בחול ים

תיעוד מרתק של בית הכנסת מיוחד בקהילה היהודית בקוראסאו בדרום הים הקריבי לחופי ונצואלה. בית הכנסת נבנה לפני כמעט 300 שנה. רצפת בית הכנסת מכוסה בחול ים. בית הכנסת נמצא כ-100 מהים

רצפת בית כנסת עם חול ים
רצפת בית כנסת עם חול ים צילום: אלה קינן, בלוגרית טיולים

לקהילה היהודית העתיקה ביבשת אמריקה יש בית כנסת עם רצפה מאד מיוחדת, הרצפה עשויה מחול ים. בית הכנסת מוקם 100 מטר מחוף הים. אלה קינן, בלוגרית טיולים שכותבת בטוויטר ובאינסטגרם מדי פעם על היסטוריה יהודית במסעות שלה ברחבי העולם, מספרת על בית הכנסת המיוחד ועל הקהילה היהודית בקוראסאו, קוראסאו היא קבוצת איים בדרום הים הקריבי לחופי ונצואלה.

וכך מספרת אלה קינן. היהודי הראשון שהגיע לקוראסאו הוא שמואל כהן, שהיה על הספינה של יוהאן ון-וולבייק שכבש את האי מהספרדים בשנת 1643. הקהילה היהודית נוסדה כאשר בשנת 1651, ז'ואו דה-ילן, הביא כ-10 משפחות מהקהילה היהודית הפורטוגזית והספרדית של אמסטרדם, שברחו מהאינקוויזציה בספרד, להתיישב באי. עם הקימם את הקהילה בקוראסאו נפתח פרק של התיישבות יהודית ראשונה באמריקות.

ב-1674 הוקם בית הכנסת הראשון בפונדה, ווילמסטאד (בירת קוראסאו). הרב הראשון היה ג'וזאו פרדו, יוצא ספרד מאמסטרדם. בית הכנסת ספרדי והוא פעיל גם כיום. עם גדילת הקהילה, למבנים גדולים יותר עד סיום בניית בית הכנסת ב-1732, זהו המבנה הסופי שנחנך בפסח ממש לפני 291 שנים, מקווה ישראל-עמנואל הוא בית הכנסת הפעיל ברצף, העתיק ביותר באמריקות (באופן כללי בברבדוס, סן מרטן ואפילו ניו יורק הלא היא ניו אמסטרדם - הוקמו כאלה שלא שרדו, מה שמשאיר את קוראסאו למחזיקה בשיא).

שימו לב לרצפת בית הכנסת - מדובר בחול ים. ואכן בית הכנסת נמצא כ-100 מהים. ב-1825 קיבלו היהודים אמנסיפציה והורשו לשאת במשרות ציבוריות (יהודים תמיד היו שווי זכויות בקוראסאו, מלבד גישה למשרות). ב-1830 החלה הגירה של חלק מיהודי קוראסאו אשר הקימו קהילות יהודיות ברפובליקה הדומיניקנית, ונצואלה, קולומביה ומדינות נוספות. בשיא שלה, הקהילה מנתה בין 12-15 אלף יהודים.

יהודים אשכנזים הגיעו לאי במאה ה-20 בעקבות פוגרומים בתחום המושב במזרח אירופה ומאוחר יותר עם עליית הנאצים. בית הכנסת האשכנזי הוקם בשנות ה-60 והוא אורתודקסי. בית הכנסת מקווה ישראל-עמנואל הספרדי איננו אורתודוקסי. כיום, גרים בקוראסאו כ-300 יהודים, רובם מבוגרים. יש מספר מועט של משפחות צעירות.

רוב המשפחות היגרו לארה"ב, הולנד וונצואלה (שגם ממנה כבר הספיקו לברוח). לצד בית הכנסת הישן נמצא מוזיאון הקהילה היהודית. לבקשת המוזיאון, אסור לצלם בתוכו ולכן אין תמונות - אולם יש בו פריטים עתיקים רבים על החיים היהודים בקוראסאו עוד מהמאה ה-17, כולל מהמקווה שנבנה ב-1729. בכניסה למוזיאון ניתן לראות מצבות עתיקות מבית הקברות.

בנימה אישית כתבה אלה קינן: "אם יורשה לי להוסיף, אני מרגישה זכות גדולה והודייה אמיתית על זה שאני מצליחה לטייל בעולם ולראות מקומות וללמוד על תרבויות ואנשים שונים ממני. אפילו עוד יותר מרגש לפגוש בקהילות יהודיות מרוחקות והיסטוריה יהודית רחוק מהבית בישראל".








 

טיולים ארה''ב ונצואלה בית כנסת חוף ים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד