כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
80 שנה למרד גטו ורשה

נשיא גרמניה מטיח בפוטין שגרם "סבל, הרס ומוות לאין שיעור"

נשיא גרמניה הטיח בפוטין על כך שגרם "סבל, הרס ומוות לאין שיעור" במלחמתו באוקראינה, במלאות 80 שנה למרד גטו ורשה. הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר כיבד את זכרם של היהודים שלחמו נגד הנאצים ב-1943. הוא אמר שאסור שתהיה "מלחמת תוקפנות פלילית כמו רוסיה נגד אוקראינה"

נשיא גרמניה מטיח בפוטין שגרם "סבל, הרס ומוות לאין שיעור"
שלושת הנשיאים בטקס צילום: קובי גדעון/ לע״מ

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר תקף את מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין בשל הפלישה לאוקראינה, בנאום זיכרון לציון 80 שנה למרד גטו ורשה נגד הנאצים בפולין.

"עם המתקפה הבלתי חוקית שלו על מדינה שכנה שלווה ודמוקרטית, הנשיא הרוסי הפר את החוק הבינלאומי. המלחמה הזו מביאה סבל, אלימות, הרס ומוות לאין שיעור לתושבי אוקראינה", אמר שטיינמאייר בנאום לזכרם של לוחמי מרד ורשה.

שטיינמאייר אמר כי לקחי המלחמה של ארצו ברחבי אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה נלמדו, וכי המתקפה של רוסיה על אוקראינה "הרסה את היסודות של סדר הביטחון האירופי שלנו".

"אתם בפולין ואתם בישראל, אתם יודעים מההיסטוריה שלכם שצריך להילחם על חירות ועצמאות ולהגן עליהן. אתם יודעים כמה חשוב לדמוקרטיה להגן על עצמה", אמר נשיא גרמניה כשעמד לצד הנשיאים יצחק הרצוג ואנדז'י דודה מפולין. "אבל גם אנחנו הגרמנים למדנו את לקחי ההיסטוריה שלנו. ''לעולם לא עוד'' אסור שתהיה מלחמת תוקפנות פלילית כמו זו של רוסיה נגד אוקראינה באירופה"

גרמניה, שגרמה מוות והרס באזורים העצומים שכבשה, הכירה בפשעיה והביעה חרטה. שטיינמאייר ביקש מחילה. "כנשיא גרמניה הפדרלית, אני עומד מולכם היום ומשתחווה בפני הלוחמים האמיצים בגטו ורשה", אמר שטיינמאייר. "אני משתחווה בצער עמוק". כ-6 מיליון אזרחים פולנים נהרגו במהלך המלחמה, כ-3 מיליון מהם יהודים והאחרים רובם פולנים נוצרים.

"הנשיא דודה היקר, הנשיא הרצוג היקר, אנשים רבים בפולין ובישראל, העניקו לנו לגרמנים פיוס למרות הפשעים הללו", אמר שטיינמאייר, וכינה זאת "נס הפיוס" שישמר לעתיד.

הנשיא הרצוג אמר: "כאשר אני עוצם את עיני אני יכול לראות את לוחמי המרד האמיצים, מאות בודדים מול אלפי החיילים הנאצים שנהרו פנימה אל הגטו כדי להשמידם. מול כוחות הצורר הנאצי המפלצתיים עמדו חבורת צעירים יהודים פולנים נחושים, חדורי אמונה ותקווה, שואבים את כוחם ממידת הגבורה העוברת כחוט השני בכל תולדות ישראל".

עוד אמר: "הם היו הגיבורים, לא רק כאן, אלא בכל רחבי אירופה. בנתיבי הדמעות, במעמקי התופת, בצינוקי הגטאות ובמחנות האבדון, בכל סניפיו של הגיהינום. בגטאות, בקרונות המוות, למול תאי הגזים, במחנות ההשמדה והריכוז הצליחו לשמור על מוסר אנושי, על ערבות הדדית, על אמונה ועל צלם אנוש".

המרד של היהודים החל עם כניסת הנאצים לגטו ב-19 באפריל 1943, ערב חג הפסח. שלושה ימים לאחר מכן הציתו הנאצים את הגטו, והפכו אותו למלכודת מוות, אך הלוחמים היהודים המשיכו במאבקם במשך קרוב לחודש לפני שהם הובסו באכזריות. זה היה יותר זמן ממה שכמה מדינות החזיקו מעמד מול הגרמנים.

נשיא המדינה נשיא גרמניה נשיא פולין מלחמת אוקראינה רוסיה גטו ורשא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד