כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מחקר חדש

גם שנה וחצי אחרי: האנשים שהקורונה לא עוזבת אותם

מחקר של המרכז הלאומי לבקרת מחלות מצא כי שליש מהמחלימים המשיכו לדווח על עייפות 18 חודשים אחרי ורבע על ירידה בכושר הגופני, לצד יותר פניות לחדרי מיון ואשפוזים 

גם שנה וחצי אחרי: האנשים שהקורונה לא עוזבת אותם
מחלקת קורונה בביה"ח זיו צילום: דוד כהן, פלאש 90

רוב מי שנדבקו בקורונה מדווח על תסמין פוסט-קורונה אחד לפחות שממנו הם סובלים - שנה וחצי לאחר שהחלימו. כך לפי ממצאי מחקר המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות שפורסם לראשונה ב'כאן חדשות'.

מחלימים דיווחו על קושי בתפקוד גופני וקוגניטיבי ובביצוע פעולות יומיומיות. לפי המחקר, פחות מחלימים חזרו לעבודה מלאה לעומת קבוצת הביקורת, והם דיווחו על יותר פניות לקבלת טיפול מרופאים, פניות לחדרי מיון וכן על יותר אשפוזים.

המחקר בחן כ-2,200 מחלימים מקורונה לעומת כ-1,000 בני אדם שלא חלו. תוצאותיו מעלות כי 58.5% מהמחלימים מקורונה דיווחו על תסמין אחד לפחות ממנו סבלו 18 חודשים לאחר שחלו, כ-32% יותר מאשר בקבוצת הביקורת. כ-33% מהמחלימים דיווחו על עייפות לעומת 8% מקרב מי שלא חלו, 25% על ירידה בכושר הגופני לעומת 7% מקבוצת הביקורת, 24% על קשיים בריכוז לעומת 4.5% מקבוצת הביקורת ו-11.5% על חרדה ודיכאון לעומת 4% בקבוצת הביקורת. תסמינים נוספים שעליהם דווח בין השאר הם נשירת שיער, כאבי ראש, אובדן חוש טעם וריח ומצבי רוח משתנים.

מנהלת המרכז לבקרת מחלות, פרופסור ליטל קינן בוקר, אמרה ל'כאן חדשות' כי הנתונים מעלים שפוסט-קורונה גורמת לעומס על מערכת הבריאות. קינן בוקר הוסיפה כי יש להעלות את מודעות רופאי המשפחה להשלכות ארוכות-הטווח של מחלת הקורונה ולתת מענה רפואי ותמיכתי הולם למחלימים שמדווחים על תסמינים מתמשכים.

המרכז לבקרת מחלות קורונה לונג קוביד Long Covid תסמינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד