כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מות הנער בן ה-16

הכנסת דנה בנושא הבוער: "תמשיכו לחלום; אל לנו להתערב"

"כ-5 מיליון איש מתים בשנה בעולם כתוצאה מנזקי העישון. אנחנו צריכים להצטרף ל-47 מדינות שאסרו על השימוש בסיגריות האלקטרונית ועד אז להעלות את המס". כך בדיון בכנסת | מאידך חברת כנסת גוטליב הביעה עמדה נגד התערבות בנושא: "אם נדמה לכם שתוכלו לאסור על קטינים לעשן, תמשיכו לחלום. הבן שלי מעשן מגיל 13. האם אנחנו יכולים כרגולטורים לאסור עישון?"

הכנסת דנה בנושא הבוער: "תמשיכו לחלום; אל לנו להתערב"
בועז ביסמוט ואלי דלל צילום: דוברות הכנסת

בעקבות המקרה הטרגי של פטירת הנער מידן קלר ברוך ז"ל בן ה-16, עקב עישון סיגריה אלקטרונית, הוועדה המיוחדת לזכויות הילד בראשות ח"כ אלי דלל מ'הליכוד' התכנסה לדיון משותף עם הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול בראשות ח"כ בועז ביסמוט לדון בנושא שימוש בסיגריות אלקטרונית.

יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט מ'הליכוד' אמר בפתח הדיון, "בסוף השבוע שוחחתי עם אחד הרופאים שטיפלו בנער, וזה הבהיר לי שהנער נפטר כתוצאה מעישון". ח"כ ביסמוט סיפר כי "בנו שלומד בכיתה ד' אמר לו שחבריו לכיתה התנסו בעישון סיגריה אלקטרונית. הנוער מחפש ריגושים, מבקש להיות מקובל בחברה "ולהיות קול", אמר ביסמוט.

ח"כ דבי ביטון מ'יש עתיד' אמרה בדיון כי זה העת לקבל החלטות משמעותיות. 47 מדינות השכילו לאסור מכירת סיגריות אלקטרוניות, יש מקום לכך גם אצלנו בארץ. ח"כ ביטון סיפרה על שיחה שהייתה לה עם ילדה בת 11 שעישנה סיגריה אלקטרונית באישור של אימא של הילדה.

מידן קלר ז"ל.

ח"כ עאידה תומא סלימאן ממפלגת 'חד"ש-תע"ל' ציינה שאין מי שלא נתקל בילדים שמעשנים סיגריות אלקטרוניות. הגיע הזמן לנקוט בצעדים מרחיקי לכת, השוק פרוץ לגמרי. לדבריה, נדרשת אכיפה מוגברת לחנויות שמוכרות סיגריות אלקטרוניות לילדים. בנוסף, צריך להשוות את המיסוי לסיגריות אלקטרונית כמו לסיגריות רגילות ולצאת בקמפיין רחב בקרב בני נוער.

ח"כ עופר כסיף מ'חד"ש-תע"ל' קרא להחיל את איסור פרסום בעיתונות המודפסת גם על סיגריות אלקטרוניות, שמהוות מסלול להתמכרות לסיגריות רגילות. כסיף קרא לאיסור מוחלט לייבא סיגריות אלקטרוניות.

בניגוד אליהם, חברת הכנסת טלי גוטליב מ'הליכוד' אמרה בדיון: "תפיסת העולם שלי, זה להתערב ולאסור כמה שפחות. אם נדמה לכם שתוכלו לאסור על קטינים לעשן, תמשיכו לחלום. הבן שלי מעשן מגיל 13. האם אנחנו יכולים כרגולטורים לאסור עישון? אני נגד להטיל איסורים! הטרגדיות והאסונות נוראיים, ואני נגד עישון. אולם אל לנו להתערב באוטונומיית הפרט. היום הנוער בגיר בגיל צעיר יותר, והם לא שואלים אותנו. צריך לעודד פעולות תרבות ולבצע פעולות חינוך".

לדברי ח"כ לשעבר מוסי רז מ'מרצ': "סיגריה היא הרוצחת הגדולה בהיסטוריה של האנושות. כ-5 מיליון איש מתים בשנה בעולם כתוצאה מנזקי העישון. אנחנו צריכים להצטרף ל-47 מדינות שאסרו על השימוש בסיגריות האלקטרונית ועד אז להעלות את המס".

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

גם ח"כ לשעבר ענבר בזק מ'יש עתיד' הגיעה לדיון ואמרה, "לתחושתי בוחרים להעדיף את האינטרסים של החברות המסחריות. חברות הסיגריות מטעות בכוונה, הם הציגו בכנסת את הסיגריות האלקטרוניות כמוצר גמילה. אולם המצב בדיוק הפוך, זה כניסה למעשנים. בפרסום לא קוראים לזה סיגריות, אלא כחלופה לסיגריות שאין בו טבק אלא חומר אידוי. הבן שלי סיפר לי שילדים מעשנים בתוך הכיתה מאחר ואין לזה ריח. בזק הציעה להשוות את המיסוי כמו לסיגריות רגילות, ואת הכסף להעביר לתוכניות הסברה".

נציג משרד האוצר קובי בוזו מרשות המיסים אמר לנוכחים כי "הצו הנוכחי תקף עד אמצע מאי. שר האוצר חתם על צו חדש למס מופחת. אם הצו לא יוארך בוועדת הכספים, לא יהיה כלל מס על סיגריות אלקטרוניות". בוזו נמנע מלענות לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ דלל מה המלצת רשות המיסים בעניין גובה המיסוי."

ד"ר אפרת אפללו ממשרד הבריאות אמרה כי בעולם מדווחים על 68 מקרי מוות כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות וכן על הפרעות קשב וריכוז, הפרעות שינה ועוד. לדבריה, משרד הבריאות מנהל מאבקים להשוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות. עוד אמרה אפללו כי משרדה בעיצומו של הפקת קמפיין הסברה בעלות של מיליון וחצי ₪. אני קוראת למשרד החינוך לעצור את הלימודים לשעה, ולדבר על הנושא.

ד"ר אלכס בורוכוב ממשרד הבריאות אמר, 58% מהנזקים נגרמו כתוצאה מכך שהסיגריה האלקטרונית התפוצצה בפניו של המעשן.

אילסוטרציה. צילום: אנספלש.

נציגת המשרד לביטחון לאומי רפ"ק טל מזרחי אמרה כי משרד הבריאות הקים ועדת בדיקה וכי לא נפתחה חקירה פלילית. לדבריה, אין למשטרה כוונה להטיל אכיפה פלילית. החוק מוגדר כעבירה מנהלית. ההמלצה שלנו לתקנן את התקנות, ולאכוף את העבירה.

עו"ד יפעת רווה ממשרד המשפטים אמרה, זו אכן עבירה מנהלית, אולם בלי שנדע מי אוכף אותה, זה חסר טעם. ההמלצה שלנו להסמיך את פקחי הרשויות לאכוף את החוק.

נציגת השלטון המקומי גב' סימה ווצלר ביקשה להסמיך את הפקחים העירוניים לאכוף את מניעת שימוש בסיגריות.

ד"ר אופיר לבון יו"ר החברה הישראלית לטוקסיקולוגיה אמר, שמחקרים רבים מוכיחים שהמוצר רעיל, ממכר ומסרטן. לדבריו, מוצר גמילה לא נמכר בכל חנות כמוצר צריכה.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין הלין בדיון שאין אכיפה על איסור מכירה ופרסום ולא יתכן שאנחנו לא עושים כלום בנושא. 8,000 ישראלים מתים כל שנה מנזקי העישון.

דוברת מועצת התלמידים והנוער ליאל סרוסי אמרה, "אני תלמידת כיתה י"א . מידי יום אני מקבלת הודעות למכירת סמים וסיגריות ואף אחד לא אוכף את זה. לטענתה, בני נוער מוכרים סיגריות אלקטרוניות בין כותלי בתי הספר, והשירותים בבית הספר הפכו לחדר עישון. אין חינוך מונע, אני שמעתי רק הרצאה אחת בנושא".

שירה כסלו, מנכ"לית מיזם למיגור עישון קראה לוודא שהמוצר שגרם לקריסת ריאותיו של הנער שנפטר, לא נמכר. לטענתה, אין היום רגולטור שבודק את המוצר ותכולתו. עוד אמרה כסלו, קיימת ירידה בשיעור מבוגרים שנגמלים מעישון.

עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון המליץ לרשויות המשפט להגיש תביעה כנגד החברות שמייצרות את הסיגריות, בדומה לפסק הדין שניתן בארה"ב שקבע פיצויים של חצי מיליארד דולר.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי דלל הבטיח בסיכום הדיון, לפעול להעלות את המודעות בכנסת ובממשלה. "זה נושא של חיים ומוות". לדבריו, חייבת להיות אכיפה של העבירות. דלל קרא לאיסור מוחלט של שיווק של סיגריות אלקטרונית ועד אז, להשוות את המיסוי ולאסור מכירת סיגריות בטעמים. יו"ר הוועדה קרא למשרד החינוך לבצע פעולות הסברה בתי הספר.

יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט אמר, כי הוועדה בראשותו תשמח לקבל המלצות והצעות למניעת עישון.

 

עישון סיגריה עישון יתר מעשנים סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד