י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הוועדה דנה בנושא

האם זמני ההמתנה לבדיקות MRI ו-C.T. יתקצרו?

משרדי הבריאות והאוצר יבדקו את זמני ההמתנה לבדיקת MRI ו-CT | יו"ר וועדת הבריאות חה"כ אוריאל בוסו קרא לזירוז הקמת צוות-הבדיקה וכן הערכת היקף כוח האדם הנדרש להפעלת המכשירים

האם זמני ההמתנה לבדיקות MRI ו-C.T. יתקצרו?
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pexels

ועדת הבריאות של הכנסת דנה בפריסתם בארץ של מכשירי הדמיה וטיפול כ-MRI ו-CT. יו"ר הוועדה חה"כ אוריאל בוסו ציין כי הקצאת הרישיונות להפעלת המכשירים למוסדות השונים נקבעת לפי השפעת השינוי הצפוי בתדירות הטיפולים או הבדיקות על בריאות הציבור, שיעור המכשירים לנפש באוכלוסייה או פריסתם הגיאוגרפית, נגישותם, בטיחות המכשיר ויעילותו ושיעור הפעילות במכשיר הצפויה להתבצע במימון ציבורי והוצאות ההפעלה השוטפות והשלכתן על ההוצאה הציבורית לבריאות.

הוועדה דרשה ממשרד הבריאות לפעול ולדאוג לכך כי כל מוסד רפואי שקיבל רישיון להפעלת מכשיר רפואי - אכן יפעיל אותו בהקדם האפשרי לטובת המטופלים באזורו, ומדי רבעון ידווח המשרד לוועדה על כך.

בנוסף, ביקשה הוועדה לקבל ממשרדי הבריאות והאוצר לוח-זמנים להעברת התקציב ולתחילת עבודת הצוות לבחינת זמני ההמתנה קבלת תורים לבדיקות דימות (CT ו MRI), ולקבל את תוצאות הסקר בנושאי זמני ההמתנה לבדיקות אלו שערך המשרד בשנת 2022. בנוסף, הוועדה מבקשת לקבל ממשרד הבריאות הערכה של היקף כוח האדם החסר להפעלת המכשירים - והפעולות הננקטות לשם צמצום פער זה.

לדברי ד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת הטכנולוגיה במשרד הבריאות, מכשירים רפואיים מיוחדים, כגון: סורק טומוגרפיה ממוחשבת, CT, מכשיר טומוגרפיה של פליטת פוזיטרונים מכשיר דימות בתהודה מגנטית (MRI ) ותא לחץ הם מכשירים שמספרם בישראל הוגבל בחקיקה, לפי מכשיר אחד לנפש. היא הדגישה כי בתקופה האחרונה הוגדלו מספרי המכשירים ברחבי הארץ, וכן שונה התבחין של מכשיר לנפש. שינוי שיעור לנפש של MRI – מעבר מ-1:189,000 ל-1:161,000 (בשנת 2010 השיעור היה מכשיר אחד ל410,000), שינוי שיעור לנפש של CT – מעבר מ-1:120,000 ל-1:103,000 וכן הוספו 4 תאי לחץ רב מדוריים ו-2 רובוטים דה וינצ'י. היא הדגישה את הצורך בהוספת מפעילי אותם מכשירים במיקומים השונים, והתפתחות מיכשור מתקדם – שיצריך עדכון התקנות. בנוסף, המטרה היא קיצור זמני ההמתנה בין היתר ע"י שימוש בבינה מלאכותית.

ח"כ משה שמעון רוט מ'יהדות התורה' טען כי המכשירים צריכים להתחלק לא רק לפי מספר לנפש – אלא גם לפי הדרישה באזור מסוים.

רונן בכור, נשיא אלמסד בע"מ, פירט פתרונות שהמגזר הפרטי מציע, בצורה מוזלת יותר מאשר במכרזים ממשלתיים. מיכאל מנקין, מנהל המוצר בחברה, הזהיר מפני "קרטל של הפעלת מכשיר MRI, והוא גובה 1,600 ש"ח לבדיקה בעוד שאנו עושים זאת בעלות של 880 ש"ח". דניאל פדלון, רכז הבריאות באגף התקציבים, הבטיח כי בימים אלו נבדקת העלות האמיתית של הפעלת המכשיר – והוא יתעדכן בהתאם.

CT MRI זמן המתנה זמני המתנה רשימת המתנה ועדת הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד