י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נופש בין הזמנים

לייבל'ה באבל על שניצלר: המהדורה השבועית

השבוע בלייבל'ה: השסניקים מפרגנים לשר ארבל, השיחה של חבר המועצת הספרדי החדש עם חבר המועצת הליטאי, המזנון שהושבת בכנסת, השר שיודע לחקות במדויק את יריב לוין, איש לשכתו של זייברט בלשכתו של יו"ר הכנסת אוחנה, והסלפי התל-אביבי של הפרשנים הבכירים - החרדי והישראלי

לייבל'ה באבל על שניצלר: המהדורה השבועית
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל"ה הושפע השבוע מאוד מפטירתו הפתאומית של ר' מיכאל שניצלר ז"ל, אמן הרגש הנודע שהיה אהוב על רבים. בעוד שהציבור החילוני אולי לא כל כך הכיר את יצירתו, היו מי שהזכירו את יונתן גפן בהקשר של 'אבל בעולם התרבות', אבל השתפכות הצער הורגשה באמת עבור ר' מיכאל שניצלר. למרות שהוא שר בעיקר ביידיש, המוזיקה שלו נגעה בחיי רבים.

במסע הלוויה ראה לייבל'ה בהתרגשות רבה את ההספד שנשא חברו הקרוב, גדול הזמר ליפא שמלצר, שלא הפסיק לבכות במשך חצי שעה. לייבל'ה גם התרגש מאוד מהרגע בו הזמר יידל ורדיגר כיסה את הקבר הטרי ברגבי עפר באמצעות את חפירה. 

השיא של השבוע הגיע עם מינויים של חברים ספרדים למועצת חכמי התורה של ש"ס. לייבל'ה שחשף את המינויים ב'פוש' ראשון, גרם לטרפת אצל אחד האנשים. 

ללייבל'ה היה נראה שבש"ס לא אהבו את הפרסומים על ההתייעצויות של חבר המועצת הספרדי אצל נשיא המועצת הליטאית. והיום לייבל'ה מפרסם תיעוד בלעדי של חבר המועצת הספרדי הגר"א סאלים בסוד שיח עם החבר המועצת הליטאי הגר"ד כהן בשלהי כינוס 'לב שומע' בירושלים. כידוע הגר"ד כהן נחשב לחביב בש"ס ומתומכיו הנלהבים של דרעי. 

השבוע יצא לייבל'ה לטיסה חשאית עם קבוצה קטנה לציון ר' ישעיה'לה מקרעסטיר לקראת היארצייט. פרטי הטיסה לא פורסמו. בין היתר לייבל'ה גם התפלל על השר החדש משה ארבל שאין מוכשר ממנו לכהן כשר בכיר בשני המשרדים החשובים. 

וכך זה קרה, ביום רביעי, 12 בצהריים, הכנסת, תפילת 'מנחה' בחדר סיעת שקיימה ישיבה "שלא מן המניין". טוב, גם מליאת הכנסת קיימה במקביל ישיבה שלא מן המניין, לבקשת הממשלה. אחד הסעיפים על סדר היום היו אישור מינויו של משה ארבל לדו-מיניסטר: בריאות ופנים. לישיבת הסיעה הוא הגיע באיחור קל, כיאה למי ששעתיים לאחר מכן הצטרף לשולחן הממשלה. מה שיפה בש"ס הוא שכולם שם מפרגנים לכולם, ולא רק מן השפה ולחוץ וכך זה נראה: משה ארבל, עדיין חבר כנסת, מקבל חיבוקים.

ועוד בכנסת: מהפך קולינרי פרלמנטרי נרשם ממש באלו הימים מתחת לרדאר. זכיין ההסעדה של הכנסת פינה את מקומו לזכיין חדש - שף נודע במקצועו. אולי בגללו רמת האוכל תעלה, אם כי נודה על האמת שמרבית הסועדים במזנוני הכנסת לא מבקשים אלא להשקיט את רעבונם ותו לא. עכ"פ, בימים שלפני פסח וגם ביום רביעי לייבל'ה ראה כי המזנונים היו מושבתים. ייאמר לשבחה של הכנסת שארגנה בצמוד למליאה (גם ב'פרסה' משפצים) סנדוויצ'ים ומיחם וכו'. אממה – אנ"ש שמקפידים כמובן על נטילת ידיים ראו בעיניים כלות. בודדים הערימו סנדויצ'ים איכשהו וסחבו לחדר.

ופעם אחרונה מהכנסת: המזנונים כאמור ישודרגו ככל הנראה וגם טעם המזון שיוגש בהם, אבל מצד שני את סניף הדואר סגרו. גם זה עבר איכשהו בלי רעש וצלצולים מה שממש לא מתאים לחברי הכנסת שיודעים להיאבק על כל הטבה. דווקא כאן אם היו יוצאים למאבק הוא היה מוצדק, שהרי חברי הכנסת והיועצים זקוקים לסניף דואר כמו אוויר לנשימה. טוב אולי הגזמנו, אז כמו ח"כ לחבר מרכז.

במהלך אירועי יום השואה ראה לייבל'ה את יוסי צימט מלשכת זייברט בבני ברק בלשכת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. צימט הגיע לשמוע את סיפורה של סבתו שורדת השואה טובה פדר. 

את הרמ"ט של שר הבריאות החדש משה ארבל - ישראל אוזן ראה לייבל'ה בכניסה להדסה מחכה לבואו של השר למקום.

שעות לפני שהשיק את ספרו רב המכר בשפה הערבית, פגש הפרשן עמית סגל את עמיתו החרדי הפרשת ישראל כהן בכניסה לאולפן הבוטיק של 12 בשד' ההשכלה בתל אביב. השניים נראו מאושרים מתמיד.

אפרופו ישראל כהן, לייבל'ה ראה אותו השבוע במחיצתו של שר הנגב והגליל יצחק וסראלוף מגיע מליל שישי מתל אביב היישר לבני ברק לאכול טשולנט עם כמה מובילי דעת קהל למען הפריפריה. לייבל'ה האזין מהצד - ומתברר כי וסראלוף מחקה אחד לאחד את שר המשפטים והרפורמה יריב לוין וגם בקי בכל המילים הקשות בשיריו של אברהם פריד למרות שרעייתו יודעת לתקן אותו מדי פעם. 

לייבל'ה ראה לאחר מכן את השר וסרלאוף מלווה באלעזר מן עוזרו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני מתענגים על החלות של ויז'ניץ לכבוד שבת קודש.

רגע לפני סיום בין הזמנים, רצה לייבל'ה לחוות מעמד ישיבתי מסעיר ומעורר מחשבה. מכל האירועים וההופעות המוזיקאליות, לייבל'ה בחר לנסוע עד לעיר רחובות, שם - בישיבת בין הזמנים של איגוד בני הישיבות, התקיים פאנל סוער במיוחד בהשתתפות מאות מתושבי העיר שהקשיבו עד אמצע הלילה לסיעור מוחות חריף, בנושא "הציבור החרדי ומדינת ישראל".

הוויכוח לא היה פשוט. את הצד האגודאי ייצג ההיסטוריון ועורך 'קולמוס' ר' אלטר גרובייס מ'משפחה' שנטה לסנגר על השרים הגוראים מרי"מ לוין ובנימין מינץ ועד גולדקנופף, ומהצד הליטאי השיב קונטרה השקפתית המרצה הנודע מ'ערכים' הרב אהרן לוי. לייבל'ה התרשם בעיקר מהשיחות שנמשכו ברחובה של עיר גם בהמשך הלילה.

שבוע קשה עבר על לייבל'ה כאמור, עם פטירתו של מיכאל שניצלר ז"ל. לייבל'ה שעוקב באדיקות אחר הסטטוסים של כוכבי ורגשני המוזיקה החרדית, הבחין בזמר נשמה מוטי ויזל שפינה את מקומו בסטטוס לחיזוק יומי בעניין ברכת המזון מתוך סידור כפי שקיבל על עצמו במסע הקודש 'אוי לשובע ולא לרזון' בשיא הקורונה. עם פטירתו של מיכאל ז"ל הקדיש זאת מוטי לע"נ. לייבל'ה לקח על עצמו, ומיד נטל ידיים לסעודה מצווה לטובת נשמת רבי ישעיהל'ה ב"ר משה, כדי שיוכל לברך מתוך סידור בכוונה.

לייבל'ה שוקל בימים אלו הגשת מועמדות למנהל אתר קבר הרשב"י במירון, לאחר שהבין שכעת אין מועמד על הפרק. בהתחלה דובר על מועמד שכיהן בעבר כסגן ראש עיריית ירושלים וכמנכ"ל שלוחה של משרד ממשלתי, אך המועמדות ירדה. גם הצעה למנות אדם המזוהה עם היישוב הישן בירושלים, כבר לא רלוונטי.

נציג עדת יוצאי תימן ח"כ יוני משריקי ריגש את מדינה שלמה עת נצפה בכביש ירושלים ת"א מציין את יום השואה, כשהוא נעמד בצפירה והתייחד עם זכר ששת המיליונים.

אותו משריקי שזוכר את השואה נבחר להיות נציג החרדי היחיד מטעם הסיעות החרדיות בטקס שנערך בבית הכנסת נוז'יק בוורשה, שם נצפה עם איש העסקים המיליארדר לאודר.

מי שגם נסע לבודפשט להתפלל לשגשוג חברי המועצת החדשים, ואף ניגש לתפילת מנחה בבית הכנסת בטרמינל 1, הוא השר לשעבר אריאל אטיאס.

סגן ראש העיר בני ברק, מנחם שפירא, ניצל עד תום את ימי בין הזמנים בהפוגה מההכנות לקראת המוניציפלי ונסע גם הוא להנות מהגודי'ס בבודפשט ולשתות קפה ב'קפה תמר' האהוב.

אפרים הספר האגדי מרחוב רבי טרפון בבני ברק, נסע לנופש בעיר וינה לאחר העבודה הקשה בערב החג. הוא נצפה בבית הכנסת "קהל מחזיקי הדת" בעיר ולייבל'ה שחשב להסתפר בערב ראש חודש נאלץ לראות אחרי השיעור בבוקר את המספרה סגורה.

בדובאי פגש לייבל'ה את יועץ התיירות החרדי דודי רובינשטיין נפגש בכפר הגלובלי בדובאי עם ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית.

את ח"כ זאב אלקין מ'המחנה הממלכתי' ראה לייבל'ה באילת נופש יחד עם המשפחה ומקווה שאולי יום אחד יחזור לשלטון שוב. 

לייבל'ה שהה בשבת האחרונה בבני ברק. במוצאי השבת נכנס בטבעיות לבית הכנסת בית הלל לסעודת מלווה מלכה המתקיימת במקום מדי שבוע בשבוע זה עשרות שנים. בכניסתו הבחין לייבל'ה במחזה משובב לב כאשר הרב זלמן קורניצר מויז'ניץ התקוטט עם המסובים סביב חלה טרייה מויז'ניץ. לייבל'ה לא נשאר עד סוף ההתקוטטות.

הזמר המפורסם מוטי אילוביץ נצפה מטייל השבוע בקניון 'אמריקן דרימס' בניו ג'רזי ומנצל את ימי בין הזמנים וספירת העומר לרכישת משקפי יוקרה.

מעט לאחר מכן ראה לייבל'ה במקום את שדר הרדיו מנחם טוקר מטייל להנאתו יחד עם רעייתו.

את המפיק האגדי מוטי רבינוביץ ראה לייבל'ה בהכנות לשבת היסטורית שתתקיים השבוע בגאורגיה לתומכי קופת המלכות ויז'ניץ.

מנופש לנופש: גדול הצלמים שוקי לרר התפנק השבוע בחופשה באוסטריה לאחר שחיתן את בנו ולאחר עוד חופשה מחג הפסח ניצל את ימי ספירת העומר בהם אין חתונות. 

יועץ התקשורת החרדי יוחנן הירש נצפה באצטדיון הקאמפנואו בברצלונה. 

מעטים ידעו שהקלידן דביר כהן יודע גם להטיס מסוקים. השבוע הוא זכה להטיס את מורו ורבו הגה"צ רבי ישראל אברג'ל במסוק בדרך לסדרת שיעורים שמסר הרב בצפון. לייבל'ה, שבדיוק היה במנחת בראש פינה, תיעד את התמונות המרגשות.

איש התקשורת ומארגן מחאת הימין בעד הרפורמה ברל'ה קרומבי, נצפה בשישישוק משוחח עם איש התקשורת החב"די חיים שאול נוישטט, בשוק מחנה יהודה בירושלים.

בכניסה לאתר ההיסטורי "שילה הקדומה" ראה לייבלה את איש היח"צ הגוראי פנחס פלינקר מלווה את חבר מועצת חכמי התורה והמועמד של גדולי ישראל לתפקיד הראשל"צ - הגאון רבי דוד יוסף שהגיע למקום במסגרת ביקור תורני במועצה האזורית בנימין.

חתן 'אות הנשיא להתנדבות' יוסי ערבליך יו"ר ארגון 'למענכם', נצפה יחד עם נשיא הארגון פרופ' יוסף פרס וסגנו ד"ר גדי נוימן, בסיור מקיף במטה הראשי של חברת צ'ק פוינט בתל אביב, כאורחיו השל מייסד ומנכ"ל החברה גיל שויד מידידי הארגון. במהלך הביקור קיבלו המשתתפים סקירה על מגוון מוצרי החברה, שיטות הפעולה והקשר הישיר בין עולם הסייבר לעולם הרפואה, כפי שחשף מר שויד בכנס 'למענכם' לרפואה וחדשנות שבתי החולים הם מקומות נוחים במיוחד לתקיפה מצד ארגוני טרור וגורמים עבריינים ואת הנתון שמלמד כי בתי חולים וארגונים רפואיים חווים כ-1,500 תקיפות סייבר בשבוע. בביקור נטלו חלק גם מנהלת הארגון אביגיל ברוורמן וסמנכ"לית קשרי חוץ בארגון עמית גבע כרמלי לצד ההנהלה הבכירה של צ'ק פוינט.

תזוזות השבוע בעולם הפרסום החרדי: חיים דנציגר, ממנהלי תיקי הלקוחות של רדיו קול חי, נכנס למגרש המיתוג והפרסום וישמש כמנהל אסטרטגיה במשרד המיתוג 'קפאין' של גרשון רוזנפלד.

גם בעולם העיתונות תזוזות השבוע: העיתונאי המוכשר יעקב בנדה החל מהשבוע לשמש כעורך מגזין עיתון 'הדרך' בטאון עולם התורה הספרדי. בנדה שימש העורך הראשי של אתר החדשות 'JDN'. לייבל'ה שולח ברכות.

נשיא ארגון 'פרי חיים' הרב משה שלזינגר נפגש השבוע עם ח"כ ארז מלול (ש"ס) בכנסת, בכדי לדון על קידום חקיקה בכנסת שסייעו לזוגות מעוכבי ילדים.

סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול נצפה משוחח עם הגאון הרב אהרן בוטבול, חתנו של מרן הרב עובדיה זצ"ל ונכדו של מרן הרב עובדיה יוסף טולדנו, בכנס מכון דורות שהתקיים היום בהיכל שלמה בירושלים.

אם ראיתם תנועה מוגזמת ברחוב בבא-סאלי בקרית-גת, כולל כמה וכמה מבחורינו המצוינים מהיחידה לאבטחת אישים, אז לא, זה לא ביבי וגם לא בני גנץ, אבל כן: הגיעו לשם כמה אישים פוליטיים (כשנכנסו בדיוק יצא השר לשירותי דת מלכיאלי) ידועים יותר וידועים פחות, היו שם גם כל מי שהוא משהו בציבור החרדי ובעיקר הספרדי בערי הדרום וגם אי אלו אנשי חוק ומשפט. כל אלו הגיעו לכבוד בעל הבית יאיר בן-שטרית, בעבר מקורבו של הראשון-לציון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל וכיום מקורבו של ייבדל לחיים הראשון לציון רבי משה עמר. בן-שטרית שהתחיל כעסקן שעדיו לגדולות במישור המוניציפאלי אם לא הפרלמנטרי, עשה סיבוב פרסה ולמד משפטים. הוא עורך דין בתחום הפלילי בכלל ותעבורה בפרט, שמצליח לפעמים לחולל ישועות. כולם נקבצו ועלו דרומה לכבוד חנוכת הבית. גם אנחנו מצטרפים לברכות.

לפינת המזל טובים השבועית

ברכת מזל טוב לעורך עיתון 'בקהילה' שלמה קוק לרגל תחילת הנחת תפילין לבנו בכורו. לאחר מעמד ההנחה נפגש קוק עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי - שהגיע לביקור נדיר בישראל - לשיחה ברחבת הכותל.

ברכת מזל טוב לחבר מועצת הרבנות הראשית הרב יעקב רוז'ה ורב ארגון זק"א ת"א לרגל שמחת בר המצווה לנכדו שנערכה באולמי עטרת צבי באשדוד.

ברכת מזל טוב לנגיד הרב יששכר קנול לרגל הולדת נכדו. בן לבנו ר' משה.

בשמחת הברית לבנו בכורו של איציק פוזן מנאמני בית ראש הישיבה הגר"ד לנדו ועוזרו של רה"ע ב"ב אברהם רובינשטיין.

בשמחה ראה לייבל'ה שולחן עגול עם הגר"א הירש מסלבודקה, גודי סילמן מהעירייה, מנחם לנדו נכדו ונאמן ביתו של ראש הישיבה רבי דב, ואברהם פוזן נציג דגל התורה באחסימך. 

ברכת מזל טוב להלל אייכנשטיין מבעלי הערינג'ס בבני ברק לרגל שמחת הולדת הבנות התאומות בשעה טובה. לרגל השמחה עלה הלל לתורה בתפילת שחרית לאחר השיעור היומי של קהילת רחם בביהמ"ד ויז'ניץ במרכז בני ברק, לקול קריאות מזל טוב. 

אחרי טירוף החמץ בקונדיטורית כץ במוצאי פסח, חבק השף האגדי שוקי כץ בן זכר בשעה טובה ומוצלחת ולייבל'ה מאחל מזל טוב.

ברכת מזל טוב למשב"ק הרבי מתולדות משה הרה"ח אלי' פעלדמאאן לרגל הנחת תפילין לבנו שנערכו כמובן אצל הרבי.

ברכת מזל טוב חמה ולבבית למנצח מקהלת 'נרננה' יעקב רוזמרין לרגל שמחת הולדת בנו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב לשימשי שטרן מעסקני חסידות סערט ויז'ניץ בבני ברק לרגל שמחת הולדת הבת בשעה טובה. 

ברכת מזל טוב למנדי ווייס מגדולי הגרפיקאים בארה"ב ובמגזין 'די וואך' לרגל הולדת הבן בשעה טובה.

לייבל'ה רכילות חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד