כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ענף עץ אבות: ספרו של עורך הדין שלמה נס

לא רבות הן המשפחות ששורשיהן מסתעפים לכל כך הרבה שושלות מפוארות, כמו משפחתו של הד"ר שלמה נס. הוריו, הרב נפתלי הרץ ורעיתו צפורה, היו נצר לאדמו"רים חשובים מאוד ולמשפחות קדושות, מהחשובות והמוכרות בתולדות העם היהודי ובעיקר במסורות החסידיות

ענף עץ אבות: ספרו של עורך הדין שלמה נס
הספר של עו"ד שלמה נס צילום: יח"צ

סיפור של משפחה אחת, יכול להיות לא פעם סיפורן של משפחות רבות, במיוחד כאשר מדובר על שורשי המשפחה המסתעפים ומתחברים לשושלות רבות גדולות ועצומות.

אכן, לא רבות הן המשפחות ששורשיהן מסתעפים לכל כך הרבה שושלות מפוארות, כמו משפחתו של הד"ר שלמה נס. הוריו, הרב נפתלי הרץ ורעיתו צפורה, היו נצר לאדמו"רים חשובים מאוד ולמשפחות קדושות, מהחשובות והמוכרות בתולדות העם היהודי ובעיקר במסורות החסידיות.

כאשר עלו הוריו לישראל בתחילת דרכה, לאחר שרבים מבני משפחתם נספו בשואת אירופה האיומה, הם השאירו את זכרונות המשפחה הכואבים מאחוריהם, ועמם גם את הסיפורים והמסורות שהיו להם מדורי דורות, והעניקו לילדיהם את האמונה הגדולה בצדקת הדרך ואת אהבת התורה והאדם, מבלי להתייחס לשורשים מהם הגיעו.

בנם הצעיר, ד"ר שלמה נס, החל להבין בשנים האחרונות את גודל ועוצמת הקדושה שניבטת אליו מבין שורשי משפחתו, והחל חוקר ושואל, נוסע למסעות שורשים במדינות שונות, ואוסף מסמכים וספרים בניסיון להשיב לעצמו על המימרה "דע מאין באת?"

כאשר פגש בו ד"ר יצחק אלפסי, מגדולי חוקרי החסידות של ימינו, הוא הציע לד"ר נס לחקור ולעמוד על שורשי המשפחה מהיום ועד יסודותיה המוקדמים. זאת, תוך שילוב תולדותיהם, שיטתם הרוחנית, דברי תורתם, והסיפורים הנפלאים אודותיהם.

ד"ר יצחק אלפסי גילה שמשפחת נס מתיחסת לשלושים ושלוש שושלות, חלקן מגדולי החסידות, וחלקן מתקופות קדומות הרבה יותר. הוא עסק הן ביחוסו של האב ר' נפתלי הרץ והן ביחוסה של האם הגב' צפורה.

אין מי שלא ימצא ענין בעושר העצום המובא בספר שלפניכם, המקיף למעלה ממאתיים אישים בשלושים ושלוש שושלות - שושלות חסידיות כגון דינוב, ליז'נסק, קומרנא, קרלין, זידיטשוב, רחמסטריבקא, קוז'ניץ, זלוטשוב, וכן שושלות של גדולי ישראל נוספים, כגון ה"מגלה עמוקות", ה"מגיני שלמה", הרבי ר' העשיל, המהרש"ל, הש"ך, המהר"ם מלובלין, המהר"י מינץ, הרמ"א, ועד לשושלת הקודש של רש"י - ועוסק בתולדות חייהם, בדרכי עבודת הקודש שלהם, ומביא טעימה מדברי תורתם, וסיפורי הנהגות ומופתים מעוררי השתאות.

משנוכחו בני משפחת נס בעושר הגדול והמרשים של המידע שהצטבר, החלו לפעול לעריכת ספר שיוכל לשקף את הסיפור השורשי-יהודי המרגש הזה של משפחתם, היכול לענין גם את הציבור הרחב.

אל מלאכת העריכה ניגש הרב נפתלי ארלנגר, אשר היטיב להוציא מוץ מן התבן, לסדר וליצור כלי נאה לתוכן המיוחד, ולהנגיש ענינים אלו גם למי שאינו מצוי בנבכי שושלות גדולי האומה.

ספר זה הובא לדפוס באמצעות "מוסד הרב קוק", אשר ראו את הענין הרב שספר זה יכול לעורר אצל ציבורים רחבים ומגוונים.

"ענף עץ אבות" הינו אוצר בלום של מידע על גדולי החסידות, וגדולי הדורות שקדמו להם. הוא מבוסס על חקירה מדעית מדוקדקת וזהירה, היורדת לפרטים ואינה סומכת על השמועה בלבד, וכולל מאמרים, תרשימים, תמונות מרהיבות מהווי חייהם של גדולי הדורות, בתי כנסת, מצבות, שערי ספרים ומסמכים נדירים. האישים המוזכרים בספר דור אחר דור, הם ענקי רוח אשר האירו את שמי היהדות, והטביעו את חותמם לשעתם ולדורות.

ספר זה, רב הכמות והאיכות, מוביל את הקורא בין דורות ואישים קדמונים, דרך עולם הרוח של גדולי התורה והחסידות, תוך הצצה לעובדות וסיפורים המשרטטים בעיני הקורא דמויות הוד מופלאות, שהטביעו חותם לדורות על עולם היהדות. יש בו כדי טעימה משגב עולמם, כזו שתשאיר רושם והתפעלות מאותן דמויות, שפעלו והפיחו רוח ונשמה בעם ישראל כולו.

שלמה נס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד