כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
האכזריות של הנאצים

תיעוד חדש: כך חוסל המרד בגטו ורשה

תמונות שפורסמו לראשונה לציון 80 שנה למרד גטו ורשה מראות את האכזריות של הנאצים כשהם רצחו ושרפו את לוחמי ההתנגדות היהודים שניסו לעצור את הנאצים לקחת משפחות למחנות המוות. התמונות צולמו על ידי המהנדס הפולני רודולף דמק. מרד הגטו התרחש מ-19 באפריל עד 16 במאי 1943

יהודים  בגטו ורשה בדרך למשרפות
יהודים בגטו ורשה בדרך למשרפות צילום: Rudolf Damec: POLIN Museum

תמונות שלא פורסמו עד כה ממרד גטו ורשה, צולמו על ידי המהנדס הפולני רודולף דמק, שהסתיר אישה יהודייה בדירתו כשהנאצים השתוללו ברחבי העיר. התמונות שטרם נראו פורסמו לציון יום השנה ה-80 של היום למרד גטו ורשה.

למרות שזו הייתה ההתנגדות היהודית הגדולה ביותר נגד הכיבוש הגרמני הנאצי באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה, ההתקוממות בראשות מרדכי אנילביץ הי"ד שהיה רק בן ה-24 לא הצליחה להימלט מהגורל האכזרי.

בפעולת נקמה של הנאצים על כך שהיהודים העזו להתנגד, 13,000 יהודים נרצחו במיתות משונות, המאבק של היהודים היה ניסיון לעצור את גירוש היהודים למחנות ההשמדה טרבלינקה ומיידנק. בחלק מהתמונות נראים גרמנים ופולנים צופים באדישות ברציחות ובשריפות שביצעו הנאצים.

הניצול מרק אדלמן אמר מאוחר יותר שהסיבה למרד לא היתה כדי לנצח אלא 'לא לאפשר לגרמנים לבחור את הזמן והמקום של מותנו'. אחרים אמרו שההתקוממות, שנמשכה מה-19 באפריל עד ה-16 במאי 1943, הייתה קרב על 'כבוד העם היהודי'. את מרד גטו ורשה הוביל מרדכי אנילביץ' בן ה-24

גטו ורשה, הוקם באוקטובר 1940, יותר מ-400,000 יהודים נדחסו לתוך שני קילומטרים רבועים בלבד, עוד לפני שהחלו הגירושים מחנות המוות, מתו אלפים ממחלות ומרעב. בקיץ 1942 יזמו הנאצים את תוכניתם השטנית לחסל את כל אוכלוסיית הגטו.

עד סוף 1942 נשלחו אל מותם למעלה מ-300,000 יהודים. כשהבינו שהגרמנים מתכננים להשמיד את כולם, החלה קבוצת התנגדות יהודית בראשות מרדכי אנילביץ' לאסוף נשק. חלק מכלי הנשק הגיעו דרך מגעים עם תנועת ההתנגדות הפולנית שהבריחה את כלי הנשק שהם יכלו. אחרים הגיעו משוחד לשומרים גרמנים.

חמושים באקדחים ובבקבוקי בנזין, ההתנגדות הראשונה הגיעה בינואר 1943 כאשר 500 יהודים תקפו נאצים שנכנסו לגטו בניסיון לבצע גירושים נוספים. למרות שספגו אבדות כבדות, הצליחו אנילביץ' ולוחמיו להסב לגרמנים מספיק אבדות כדי לאלץ אותם לסגת. במקום 8,000 האנשים שתכננו לגרש, יצאו הגרמנים עם 5,000.

כשאנשיו של היטלר התלבטו בתגובתם, אנילביץ' וצוותו החלו לבנות עמדות הגנה ולהוציא להורג בוגדים ומרגלים בתוך הגטו. התגובה הגרמנית הגיעה שלושה חודשים מאוחר יותר, בדיוק לפני 80 שנה.

בהנהגת הארכי רוצח יורגן שטרופ, הנקמה היתה אכזרית. שטרופ הורה להרוס את כל הגטו עד היסוד ולירות בכל הגברים, הנשים והילדים או לשלוח למחנות המוות. בתמונות מחרידות נראים חיילים גרמנים מביטים מלמעלה על גופות מתים, בעוד שאחרים מראים משפחות יהודיות מתרכזות לפני שהוצאו להורג. 

אחרים מראים את שטרופ ורוצחיו מקיפים ילדים מבועתים, מבנים הועלו באש על ידי חיילי SS צוחקים ולוחמים יהודים שנגררו ממקומות המחבוא שלהם. ההתנגדות, שמספרן היה גדול וחסר נשק, הסתתרה בבונקרים תת-קרקעיים לצד מאות לא-לוחמים.

כשטרופ גילה את מקומות המסתור, הם פיתו את היהודים לצאת החוצה ואז הוציאו אותם להורג. לאחר שהבין את גורלו, כשהנאצים המשיכו לשרוף באופן שיטתי את גטו ורשה עד היסוד, המשיכו המורדים הנותרים בהתנגדות נואשת. ב-16 במאי 1943, הם נכנעו בסופו של דבר.

מתוך 50,000 התושבים שנותרו בחיים, כמעט כולם נתפסו ונשלחו למחנות המוות של מיידנק וטרבלינקה. באותו יום כתב שטרופ: "180 יהודים, שודדים ותת-אדם, הושמדו. הרובע היהודי לשעבר של ורשה כבר לא קיים. הפעולה רחבת היקף הופסקה בשעה 20:15 בפיצוץ בית הכנסת בוורשה".

עוד כתב: "חוץ מ-8 מבנים (צריפי משטרה, בית חולים ומקומות לינה לעובדים) הגטו לשעבר נהרס כליל, רק הקירות המפרידים נותרו עומדים במקום שבו לא בוצעו פיצוצים, הוראתם של אדולף היטלר והיינריך הימלר נעשתה".

ב-1951 הוא נמצא אשם בפשעי מלחמה ונתלה. המרד תואר מאז על ידי המוזיאון להנצחת השואה של ארצות הברית כ"אחת ההתרחשויות המשמעותיות ביותר בתולדות העם היהודי". גופותיהם של אנילביץ' וחבריו הלוחמים מעולם לא הוצאו מהאדמה אלא כוסו בהריסות. כעת הם חלק מתל זיכרון קרוב למוזיאון ההיסטוריה של יהודי פולין בוורשה.

קרדיט לתמונות הנדירות מוזיאון פולין

Z. L. GRZYWACZEWSKI / FROM THE FAMILY ARCHIVES OF MACIEJ GRZYWACZEWSKI, SON OF LESZEK GRZYWACZEWSKI / NEGATIVE PHOTO: POLIN MUSEUM

גטו ורשה מלחמת העולם השניה נאצים פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד