כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
סעדו יחד ויצאו לקרב

הגנרלים של סודאן נערכו למלחמה בזמן שניהלו מו"מ

הגנרלים של סודאן ישבו לארוחה עם מתווכי משא ומתן לשלום, ואז פתחו במלחמה. סודן, המערב וארה"ב תוהים מה הוביל את שני הגנרלים, בני ברית לאחרונה, להפנות את כוחותיהם זה נגד זה - ולהרוס מדינה של 45 מיליון איש

הגנרלים של סודאן נערכו למלחמה בזמן שניהלו מו"מ
כוחות השליט אל בורהאן ברחובות חרטום צילום: צילום מסך

בזמן שהם דיברו על שלום, הגנרלים של סודאן התכוננו למלחמה. בימים שלפני שסודאן נקלעה לסכסוך קטסטרופלי, שני הגנרלים החזקים ביותר ישבו עם מתווכים אמריקאים ובריטים שקיוו לנטרל את היריבות ביניהם, ואף לנתב את האומה האפריקאית העצומה לדמוקרטיה.

ההימור היה גבוה מאוד. מאז 2019, כאשר מהפכה עממית הפילה את הדיקטטור של סודן מזה 30 שנה. המעבר לדמוקרטיה נעצר על ידי צמד הגנרלים חסרי הרחמים והמתקוטטים הללו. כעת, סוגיה אחת מעכבת הסכם שיגרום להם למסור את השלטון לאזרחים.

נציגים זרים קיימו פגישות ארוכות עם שני הגנרלים - מפקד הצבא, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, וסגנו המנהיג החצי-צבאי, סגן גנרל מוחמד חמדאן - במאמץ להשיג הסכם. הבטחות ניתנו, ויתורים חולצו. הם אפילו סעדו בביתו של גנרל בכיר. אבל ברחובות הצדדים התכוננו לקרב.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי באחד הלילות חיילים נכנסו בשקט לתוך מחנות צבאיים יריבים ברחבי הבירה חרטום, לוחמים חצי-צבאיים כיתרו בסיס שהכיל מטוסי קרב ממצרים ושייך לצבא סודן. וכאשר נשמעו היריות הראשונות ביום שבת בבוקר האחרון, מהומת ענק החלה.

בחמשת הימים האחרונים, קרבות השתוללו בחרטום וברחבי סודן, גבו חיים של מאות ופתחו פרק בלתי צפוי למדינה השלישית בגודלה באפריקה. ביום רביעי, כמה תושבים שהסתתרו בבתיהם ללא מזון, מים או חשמל מיהרו להימלט במהלך הפסקת אש חלקית של 24 שעות ביממה, עם חשש שהלחימה תימשך.

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, בן 62, הוא גנרל בדרגת ארבעה כוכבים, עבר אימונים במצרים ובירדן ופיקד על חיילים בדרום ובמערב המדינה. הוא נולד בכפר לאורך הנילוס ומייצג את דור הקצינים מהשבטים ששלטו בסודאן מאז העצמאות ב-1956.

מוחמד חמדאן, הידוע בכינויו המטי, הוא בשנות ה-40 המאוחרות לחייו והוא סוחר גמלים שהפך למפקד מיליציה בעל מוניטין של חסר רחמים שרכש בהתמדה עושר והשפעה. שני הגנרלים פיתחו את הקריירה שלהם בתחילת שנות ה-2000 בכור ההיתוך האלים של דארפור, האזור המערבי שבו פרץ מרד. הנשיא עומר חסן אל-באשיר, אז השליט של סודן, שלח את הגנרל אל-בורהאן לסייע בריסוק המרד.

הוא בחר בגנרל חמדאן, אז מנהיג מיליציה ידועה לשמצה, לעזור במאבק. הגנרל חמדאן עשה את העבודה כל כך טוב, עד שאל-באשיר אימץ אותו, תוך שהוא מתייחס אליו כ"מגן שלי" ומינה אותו לראש כוחות 'התמיכה המהירה' שהוקמה באותו הזמן. הגנרל חמדאן התעשר בזכות כריית זהב וכסף שקיבל משליחת אלפי חיילים להילחם בתימן, שם איחוד האמירויות הערביות שילמה עבור שירותיו.

שני הגנרלים הדיחו את הרודן עומר אל-באשיר באפריל 2019, כאשר המפגינים קראו להדחתו במהפכה שעוררה תקוות סוערות לדמוקרטיה. אבל חודשיים לאחר מכן, הגנרלים שלחו את חייליהם לפנות את המפגינים הנותרים, והרגו לפחות 120 בני אדם ורמזו שהצבא לא מתכוון לוותר על השלטון באותה קלות כמו אל-בשיר.

המסר הזה צלצל חזק עוד יותר באוקטובר 2021, כששני הגנרלים איחדו כוחות כדי לתפוס את השלטון לעצמם, והדיחו את ראש הממשלה האזרחי של המדינה. ההפיכה באה בהפתעה גסה לשליח אמריקאי, ג'פרי פלטמן, שנפגש עם הגנרל אל-בורהאן והגנרל חמדאן רק שעות קודם לכן והובטח לו שלא ישתלטו.

בלחץ מדינות מערביות, אפריקה וערביות, הסכימו הגנרלים להחזיר את השלטון לממשלה בראשות אזרחית, כבר החודש. אבל תחילה היה עליהם להסכים בנושאים מרכזיים, בעיקר באיזו מהירות יתמזגו כוחותיהם לצבא אחד - תהליך שבו לגנרל חמדאן היה הכי הרבה מה להפסיד, כי כוחות התמיכה המהירה יפורקו למעשה.

מנהיגי הצבא לחצו לבצע את המיזוג תוך שנתיים. הגנרל חמדאן אמר שזה ייקח עשור. המתיחות פרצה בשלב מסוים, גורם מערבי בכיר אמר כי, נאסר על הגנרל חמדאן להגיע לפגישה עם הגנרל אל-בורהאן בארמון הנשיאות. הוא זכה להתקבל רק "אחרי שעמד בחוץ, ממש דפק בדלת", אמר הגורם. וביום שבת האחרון שני הצדדים החלו להילחם זה נגד זה.

סודן הרוגים ופצועים חרטום קרב יריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד