כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
לא היו בתי כנסת

היהודי החל לזמר "ונתנה תוקף", כשדמעות זולגות מעיניו

סיפור מרגש על הישראלי הראשון במדינת טורקמניסטן, וזאת לרגל ביקורו של שר החוץ אלי כהן לחנוך את שגרירות ישראל החדשה בטורקמניסטן. "אשחבד הפכה לסיפור מורשת במשפחתנו, הרבה לפני שמישהו בישראל ידע היכן זה"

היהודי החל לזמר "ונתנה תוקף", כשדמעות זולגות מעיניו
השר כהן עם נשיא אזרבייג'ן צילום: שלומי אמסלם משרד החוץ, לע"מ

לרגל ביקורו של שר החוץ אלי כהן לחנוך את שגרירות ישראל החדשה בטורקמניסטן, פרסם העיתונאי אריאל כהנא בערוץ הטלגרם שלו על ביקורו הראשון אי פעם של דיפלומט ישראלי באשחבד בטורקמניסטן, מדינה סובייטית לשעבר. כהנא הביא את סיפורו של אביו של דובר משרד החוץ לשעבר, יגאל פלמור. הדיפלומט היה אביו, אליעזר פלמור שאמר "אשחבד הפכה לסיפור מורשת במשפחתנו, הרבה לפני שמישהו בישראל ידע היכן זה, הרבה לפני שמישהו שיווה בנפשו שפעם תהיה שם שגרירות ישראלית".

וכך סיפר: לפני 45 שנה, בספטמבר 1978, ערב ראש השנה, נערך באשחבד כנס בינלאומי בנושא הגנת הטבע והסביבה. ישראל הצליחה, בעזרת הארגון הבינלאומי להגנת הטבע, להתגבר על התנגדות המארחת (ברית המועצות הזכורה לרע) ושלחה שני נציגים לכנס: דיפלומט וראש החברה להגנת הטבע. הנציג הזה היה הדיפלומט הישראלי הראשון אי פעם שהגיע לאשחבד, ובעצם הישראלי הראשון בכלל שהגיע לשם. הוא ביקש מהמארחים הכוונה לבית הכנסת המקומי, כדי להשתתף בתפילת ראש השנה. הנציגה של חברת התיירות "אינטוריסט" ענתה לו בכעס שאין באשחבד לא בית כנסת, לא מסגד ולא כנסיה.

הוא הלך למחרת לשוק עם עמיתו (ראש החברה להגנת הטבע דאז, אברהם יופה), שהחזיק בתיק עם סמל של אל על. לפתע פנה אליהם אדם אחד בשוק ואמר ברוסית: "גם אני יהודי" הלכו אתו השנים לחנותו, והוא לקח אותם לחדר אחורי והוציא מהמסתור מעדן איקרה ובקבוק וודקה.

אחרי שהתכבדו, שאל הדיפלומט אם יש בית כנסת בעיר, והאיש השיב שלא. הוא סיפר שנולד בפולין והגיע לאשחבד במהלך מלחמת העולם השניה כשברח מפני הגרמנים. אמר לו הדיפלומט: "אתה יודע שהערב הוא ערב ראש השנה?". היהודי שתק לרגע, ואז החל לזמר "ונתנה תוקף", כשדמעות זולגות מעיניו. זה היה היהודי היחיד שהישראלים פגשו באשחבד. את ראש השנה ההוא בטורקמניסטן הרחוקה הם מעולם לא שכחו.

אלי כהן ונתנה תוקף בית כנסת שר החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד