סוכנות הביון הצבאית של אוקראינה תכננה לבצע התקפות חשאיות על כוחות רוסיים בסוריה תוך שימוש בסיוע כורדי סודי, כך לפי מסמך מודיעין אמריקאי סודי ביותר שהודלף. אלפי קילומטרים מהמלחמה באוקראינה תכננה אוקראינה לתקוף את הכוחות הרוסיים ואת וגנר הפעילים בסוריה, וכך לאלץ את מוסקבה להוציא כוחות מאוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הנחה את עצירת התכנון בדצמבר האחרון. המסמך שהודלף ודווח ב'ווושינגטון פוסט', מבוסס על מידע מודיעיני שנאסף ב-23 בינואר, והוא מפרט בפירוט כיצד התקדם התכנון וכיצד קמפיין כזה יכול להתנהל אם אוקראינה תבצע אותו.

המסמך - שבמקומות מסוימים נושא את הסימון HCS-P, המעיד על כך שמידע מסוים הגיע ממקורות אנושיים - מפרט כיצד קציני המנהלת הראשית למודיעין, שירות המודיעין הצבאי של משרד ההגנה האוקראיני, יכולים לתכנן התקפות שניתנות להכחשה, וימנעו השפעה על ממשלת אוקראינה עצמה.

במסמך נכתב כי קציני מודיעין אוקראיניים העדיפו לפגוע בכוחות רוסיים תוך שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, בנוסף עלתה אופציה לתקוף רק קבוצת שכירי החרב וגנר.

קצינים אוקראינים שקלו לאמן לוחמים של הכוחות הדמוקרטיים הסורים בשליטת הכורדים, לפגוע במטרות רוסיות ולנהל "פעילות בלתי מוגדרת יחד עם התקפות מל"טים", כך לפי למסמך.

"המסמכים שאתה מדבר עליהם בנוגע לכוחותינו אינם אמיתיים, הכוחות שלנו מעולם לא היו צד במלחמת רוסיה-אוקראינה", מסר פרהאד שאמי, דובר הכוחות הכורדים.

מהמסמך עולה כי טורקיה הייתה מודעת לתכנון. גורמים רשמיים בטורקיה הציעו לאוקראינה לביים את התקפותיה מאזורים כורדים, במקום אלו בצפון-מערב סוריה הנשלטות על ידי קבוצות מורדים אחרות, שחלקן תומכות בטורקיה.