כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
120 שנה לפרעות קישינב

נשיאת מולדובה: "מחויבים להגן על החיים והמורשת היהודית"

במלאת 120 שנה לפוגרום קישינב התייצבו בכירי ממשלת מולדובה, נציגת הממשל האמריקאי, חבר הכנסת אברהם בצלאל המכהן כיו"ר אגודת הידידות ישראל-מולדובה ונציגים מכל העולם לכבד את זכר הקורבנות • רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן: "צריכים לחנך ולספר את מה שקרה כדי למנוע אירועי אנטישמיות ושנאה אכזריים"

נשיאת מולדובה: "מחויבים להגן על החיים והמורשת היהודית"
הרב זלצמן ונכבדי המדינה בטקס צילום: באדיבות המצלם

בהשתתפות בכירי הממשל המולדובני, ונציגים נכבדים מישראל ומהעולם, נערך ביום שישי הטקס הרשמי לציון 120 שנה לפרעות קישינב. הפוגרום שבוצע בימים שלאחר חג הפסח בשנת 1903, נחשב לאחד האירועים האנטישמיים החמורים בעשורים שקדמו לשואה. בפרעות נהרגו 49 יהודים, מאות נפצעו ועסקים יהודיים נבזזו ונהרסו.

את הטקס שהתקיים באנדרטה המקומית לזכר הנרצחים, פתח נשיא הפרלמנט של מולדובה איגור גרוסו שעמד על הצורך להוקיע מעשים כל אירוע אנטישמי אפילו הקטן ביותר, כדי שלא להגיע לזוועות שכאלה. נשיא הפרלמנט הביע את מחוייבות הממשלה להמשך פיתוח החיים היהודיים וציין את הקשר עם הקהילה היהודית ועם רב המדינה הרב פנחס זלצמן.

באירוע השתתפה גם השליחה המיוחדת של הממשל האמריקאי לניטור ומאבק באנטישמיות, ראש עיריית קישינב איון צ'באן וכן שגרירי מדינות רבות. גם שגריר ישראל למולדובה מר יואל ליאון כובד לשאת דברים וכן מר אלכסנדר בלינקיס נשיא הקהילה היהודית במולדובה.

רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן אמר בטקס כי בידיים של כל אחד מהנוכחים למנוע הישנות של מקרים מחרידים כאלה. "אם היו מענישים כהוגן את הפורעים בקישינב, אולי היו מונעים חלק מההרוגים במלחמת העולם הראשונה. אם היו מענישים את פושעי מלחמת העולם הראשונה, אולי היו נחסכות זוועות השואה. היום אנחנו צריכים לחנך ולספר את מה שקרה כדי למנוע אירועי אנטישמיות ושנאה אכזריים".

בסיום דבריו נשא הרב זלצמן את תפילת א-ל מלא רחמים לזכר הנרצחים. באמירת משנה ופרק תהילים, כובד הנציג הרשמי של ממשלת ישראל חבר הכנסת אברהם בצלאל המכהן בתפקיד יו"ר אגודת הידידות ישראל-מולדובה, ולאחריו קרא שליח חב"ד הרב אקסלרוד את הקדיש.

נשיאת מולדובה הגברת מאיה סנדו כתבה כי "120 שנה לאחר הטבח האנטי יהודי הנורא המכונה פוגרום קישינב, אנו זוכרים את הקורבנות ומגנים את האלימות. מולדובה מחויבת להגן ולשמר את הזיכרון, המורשת והחיים היהודיים. אנו עומדים מאוחדים נגד שנאה, אנטישמיות ואפליה".

קישינב מולדובה הרב פנחס זלצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד