כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
דרמת החילוץ מסודאן

כוחות מיוחדים תכננו לעבור בכוח דרך המחסומים

כוחות העילית של בריטניה, הצילו דיפלומטים בריטיים ובני משפחותיהם מסודן על רקע סכסוך עקוב מדם בין צבא המדינה לקבוצה צבאית צבאית חזקה. כ-25 דיפלומטים נמלטו אתמול מבירת חרטום למקום מבטחים. חיילים בריטים ליוו את הקבוצה במסע בן 18 הקילומטרים לשדה התעופה

כוחות מיוחדים תכננו לעבור בכוח דרך המחסומים
קרבות רחוב בסודאן צילום: צילום מסך

דיפלומטים בריטיים ובני משפחותיהם פונו מסודאן על רקע החשש הגובר שאנשי השגרירות עלולים להיות תחת אש. צוות של כוחות מיוחדים בריטיים כולל נחתים מלכותיים, ה-SAS וחיל האוויר הבריטי טסו לחרטום כשהם מגיעים מסיפון מטוס צבאי אמריקאי שהיה חלק ממשימת פינוי נפרדת אך מתואמת של ארה"ב.

הם סייעו לכ-25 דיפלומטים בריטיים להימלט במסע של 25 קילומטרים לשדה תעופה מחוץ לעיר, שם עלו על מטוס והוטסו למקום מבטחים. המשימה החשאית הגיעה כאשר אלימות השתלטה על בירת המדינה בשבוע שעבר. יחידות הצבא הנאמנות לשליט הצבאי של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מתמודדות בחירוף נפש מול הצבא החצי-צבאי של סודאן (RSF) בראשות מוחמד חמדאן דגאלו, שהוא סגן ראש המועצה השלטת.

יותר מ-500 בני אדם נהרגו, ואלפים נפצעו כולל עובד של האו"ם ואזרח אמריקאי. גם בתים ומתחמים של מספר מערביים נבזזו. לאחר נחיתתם בחרטום, נסעו החיילים הבריטים לשגרירות בריטניה, השוכנת באזור בעיר שם התנהלו קרבות. הדיפלומטים ובני משפחתם התאספו יחד והמתינו להגעת הכוחות, כך לפי רשת סקיי ניוז.

עם הנחיתה, עזבו החיילים הבריטים את עמיתיהם האמריקאים, ארגנו מספר כלי רכב מקומיים ונסעו ברחבי העיר לכיוון המקום בו נמצאת שגרירות בריטניה.

הקבוצה, שלפי ההערכות היתה מורכבת ממבוגרים וילדים, חולצה מהאזור והובלה למסע בן 25 הקילומטרים לשדה התעופה. בכל מקרה של לחימה או אלימות מכל סוג, החיילים הבריטיים דאגו לגיבוי כולל כלי טיס שבמידת הצורך יעברו בכוח דרך המחסומים ויגיעו לדיפלומטים.

אם זה היה קורה, החיילים שכבר היו עם הדיפלומטים היו אמורים להגן עליהם עד שתגיע תמיכה נוספת. עם זאת, החיילים הצליחו להסיע את הקבוצה לשדה התעופה כמעט ללא הפרעה, שם חיכה מטוס להמראה בסביבות השעה 11 בבוקר שעון ישראל ביום ראשון.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונק בירך על המאמצים האמיצים של הכוחות המזוינים של בריטניה, ואמרה שהצבא הבריטי ביצע מבצע "קשה".

הוא צייץ בטוויטר: "הכוחות המזוינים של בריטניה השלימו פינוי מורכב ומהיר של דיפלומטים בריטים ובני משפחותיהם מסודאן, על רקע הסלמה משמעותית באלימות ובאיומים על עובדי השגרירות. אני מודה למחויבותם של הדיפלומטים שלנו ולגבורה של אנשי הצבא שביצעו את המבצע הקשה הזה".

סודן הרוגים ופצועים מבצע חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד