י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024

מִי בַחֶרֶב • 12 ציוני דרך של אכזריות בחסות דאע"ש

לפני שנה בדיוק היה אבו בכר אל בגדאדי טרוריסט אלמוני הנתון לשיפוט אל קעידה. היום הוא הטרוריסט המבוקש בעולם • יונה שוב משרטט 12 נקודות ציון בהתפתחותו המהירה של ארגון הטרור הרצחני אי פעם - דאע"ש • כיבוש מוסול, עריפות הראשים, החדירה ללבנון ולסוריה וההתעוררות המאוחרת של אובמה • תכלה שנה וקללותיה?

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

עם סיום השנה, אין ספק שאת התואר של 'תופעת השנה' לוקח בגדול ארגון דאעש, הסוחף עמו את העולם המוסלמי. מנהיגו אבו בכר אל-בגדאדי גורף את התואר 'איש השנה, סרטוניו את התואר 'סרטוני השנה', ואשר ביחס למערב הוא גורף בקלות את התואר של 'כאב ראש השנה'... בכלל ככל שמדובר בראשים - הארגון גרף שיאים חדשים. רק תחשבו שהכל החל בארגון שעד לפני שנה בימים האלה ממש - איש עדיין לא שמע עליו. להלן כמה מציוני הדרך, 12 במספר, שעבר במהלך השנה האחרונה כמוביל הטרור הבינלאומי.

1. המדינה האסלאמית פורצת

לפני שנה בדיוק, הארגון העיראקי 'המדינה האסלאמית בעיראק' הולך ומתערב יותר ויותר בנעשה בסוריה. איימן א-זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה, דורש מהארגון להתמקד בעיראק ולהותיר את הפעילות בסוריה לארגון ג'בהת א-נוסרה - המהווה למעשה שלוחת אל-קאעידה בסוריה.

אל-בגדאדי, מנהיג הארגון שנולד כארגון עיראקי, מסרב ומנתק את קשריו עם ארגון האם, ומוסיף לשם הארגון את 'שאם' נוסף לעיראק. הארגון שינה את שמו ל'מדינה האסלאמית בעיראק ובשאם', דאעש נולד. והעולם? עדיין ישן, אובמה עדיין מתרברב בהופעות טלוויזיוניות על הצלחתו להוציא מעיראק את החיילים האמריקניים ולהשליט במדינה משטר מסודר.

2. הארגון משתלט על צפון סוריה

הארגון משתלט על אזורים נרחבים בצפון סוריה ומבסס את אחיזתו בעיר רקה שבצפון סוריה ובירת המחוז. העיר שוכנת על גדת נהר פרת, ומרוחקת כ-160 ק"מ מחאלב. ראשי הארגון הופכים את העיר לבירת הארגון, ומשליטים עליה את ההלכה האסלאמית באכזריות, מנסרים ידי גנבים, סוקלים נשים וצולבים מי שנחשב ככופר בעיני הארגון.

דמות חדשה נולדה בעולם האיסלאמי, של כח איסלאמי קיצוני שאנשיו נושאים דגל שחור עליו חקוקים פסוקים אילסאמיים ואנשיו לבושים בשחור. באותם ימים, כאשר שמו של הארגון עדיין לא נודע במערב, מצליח הארגון לשבות אזרחים מערביים, עיתונאים ועובדי סיוע תמימים. כשעיקר מימונו מגיע מתורמים מהמפרץ הפרסי.

3. גם לבנון

בחורף השנה, הארגון פותח חזית גם מול לבנון, כוחות החיזבאללה השיעיים מנסים לבלום אותו, אך כוחות הארגון מצליחים להתקדם בעיקר באזור העיר ארסאל, שבה רוב סוני. הצבא הלבנוני ניסה להשתלט מחדש על שטחים שכבש הארגון אך לשווא. חיזבאללה, שבשנה האחרונה ניסה להילחם לצידו של אסאד העלאווי, מגלה שהחזית עברה ללבנון עצמה, על פתח דלתו.

לבנון מתחילה גם היא לסבול מירי רקטות, פיגועי התאבדות וקרבות ירי שזלגו אליה ממלחמת האזרחים בסוריה, והחריפו את המשבר הפוליטי בארץ הארזים, שממילא היה חמור בגלל קיטוב עדתי עמוק וחוסר יכולת לכונן ממשלה יציבה. למרבה ההפתעה או הצביעות, מנהיג חיזבאללה ורב המחבלים והטרור חסן נסראללה, מגנה את אכזריות ארגון דאעש, ומדרבן את העולם להילחם בה. אפילו העיראקים ממוצא סוני יסרבו לחיות תחת שלטונו של דאעש, הוא אומר. האם תחת שלטון החיזבאללה המצב טוב יותר?


4. גם בבלגיה

ביום השבת, 24 במאי, הוכתה יהדות בלגיה בהלם, כאשר אלמוני פורץ אל המוזיאון היהודי ומרסס בכדורים קטלניים את כל מי שנקלע לדרכו, בהם שני הישראלים עמנואל ומירה ריוה הי"ד. מצוד נערך אחרי היורה עד שהוא נלכד ביום שישי שלאחר מכן בתחנת האוטובוס סנט צ'רלס במרסיי.
האיש עורר חשד כשסירב לפתוח את תיקו בפני המוכסים, אך לאחר שנפתח תיקו התגלה בו קלצ'ניקוב, כדורים ואמצעי לחימה.

הרוצח, מהדי נמוש, מתגלה כאזרח צרפתי מוסלמי הבא במקור מצפון המדינה. מתברר שהוא התאמן באיזשהו ארגון עלום שם בסוריה, ארגון השולט בעיר ראקה. שם היה אחראי על השמירה על שבויים מערביים ועינוים. הוא התכונן לפיגוע גדול אף יותר - אך התוכניות השתבשו בגלל לכידתו.

5. ההלם הגדול

דאעש מכה בבת אחת בהלם את העולם, כאשר מתברר כי הארגון לכד בקרב קליל למדי את העיר השניה בגודלה במדינה, מוסול שבצפון עיראק.

הצבא העיראקי המפואר, בו השקיעו האמריקנים מיליארדים - התמוטט כבניין קלפים. מאות אלפים נמלטים מהעיר בשל השמועות על אכזריות אנשי הארגון. הארגון גם השיג שליטה בעיר תכרית והוציא להורג אלפי חיילים עיראקיים, רובם שיעים. בתוך כך משתלט הארגון גם על שדות נפט גדולים המזרימים לו בסופו של דבר מיליוני דולרים.

דאעש מחזיק ב-11 שדות נפט בשתי המדינות. הארגון מוכר נפט ומוצרים נוספים דרך רשתות הברחה ותיקות, ותחת אפן של כמה מהממשלות שבהן הוא נלחם: צפון עיראק הכורדית, טורקיה וירדן.

6. רצח עם

אנשי דאעש בצפון עיראק תוקפים את העיר סינג'ר, בירת המיעוט היזידי החי באזור. לאחר קרב ארוך ולאחר שהצבא הכורדי במקום מתמוטט, מצליח דאעש לכבוש את העיר ואת הכפרים שסביבה.

בדאעש לא מבזבזים זמן, מכנסים את תושבי האזור היזידים ומציעים להם להתאסלם או למות. היזידים מסרבים להצעה, חלקם מנסה להימלט, אך מי שנלכד נרצח ונקבר חיים. אלפים מבני העם היזידי נמלטים אל מרומי הר סינג'ר בחוסר כול, כשהם סובלים ממחסור במים ומזון. מאות נספים מרעב וצמא - עד שמגיעה עזרה מהמערב.

7. כבר לא דאעש

דאעש כבר הפך למותג, אבל הארגון משמיט משמו את הסיפא של "עיראק וסוריה", מייסד את 'המדינה האיסלאמית' ומכריז על הקמת חליפות איסלאמית שמטרתה לבטל את הגבולות הקיימים במזרח התיכון ולייסד חליפות איסלאמית על כל המרחב של העולם המוסלמי ומעבר לו.

הבשורה האסלאמית מקוננת גם בלב רבבות צעירים אסלאמיים מארצות אירופה ואמריקה, המתגייסים בהמוניהם לארגון.

8. הסכר נופל

אנשי דאעש הצליחו להשתלט על סכר מוסול, והיה חשש כי הם ינסו לפוצץ את הסכר או לשלוט על החשמל המיוצר בו. אך לאחר זמן קצר החלה ארצות הברית לתקוף מהאוויר את לוחמי דאעש בסיוע כוחות כורדיים, ולהסיג את אנשי דאעש מסכר מוסול.


9. האמריקני מוצא להורג

אנשי דאעש רוצחים בתגובה לתבוסה על הסכר, את העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי, לאחר שאובמה סירב לשלם כופר בסך 132 מיליון דולר.

הסרטון שתיעד את הרצח באמצעות עריפה פורסם בציבור, ומעורר הלם בעולם כאשר מתברר שהתליין של הארגון הינו ממוצא בריטי. הרציחות העלו לדיון ציבורי חוזר את תשפעת "תיירות הטרור", בה איסלאמיסטים ממוצא אירופאי שבים למזרח התיכון על מנת להילחם במלחמת ג'יהאד.

10. הרג העיתונאי היהודי

זמן קצר לאחר רצח האמריקני הראשון, ארגון דאעש מוציא להורג את העיתונאי האמריקני סטיבן יואל סוטלוף הי"ד. לאחר מותו מתברר שסוטולוף הינו יהודי בן לשני ניצולי שואה, חי בארץ והתאזרח בה תקופה.

לפי עדות חבירו שעשה עמו את השבי, סוטולף צם ביום כפור האחרון. "הוא אמר להם שהוא חולה ואינו רוצה לאכול, למרות שבאותו היום הגישו לנו ביצים", סיפר חברו של סוטלוף לידיעות אחרונות, "היה נראה שהוא התפלל באופן חבוי לכיוון ירושלים. הוא הסתכל לאן המוסלמים מתפללים ושינה קצת את הכיוון".

11. אובמה מתעורר

הנשיא אובמה סוף סוף מתעורר לפעולה, ובעשירי לספטמבר מודיע על האסטרטגיה האמריקנית למלחמה בדאעש.

לא, האמריקאים לא ישלחו חיילים שיילחמו קרקעית בארגון, אך התוכנית היא לגבש קואליציה רחבה של מדינות שיסייעו למערכה, כאשר ארה"ב בעיקר תסייע בכסף ונשק, ייעוץ ואימון, ותיתן מטרייה אווירית ללוחמים עיראקים וכורדים שילחמו על הקרקע.

12. הבריטי נערף

לאחר שבריטניה מודיעה על הצטרפות לקואליציה של אובמה, מפרסם הארגון סרטון שלישי המתעד עריפת ראש של דיוויד היינס, עובד סיוע בריטי וחייל לשעבר.

בסרטון פונה היינס לראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. ואומר: “אני רוצה להגיד שאני תולה בך, דיוויד קמרון, את האחריות המלאה להוצאתי להורג. אתה נכנסת באופן מודע לברית עם ארצות הברית נגד ‘המדינה האיסלאמית’, כפי שעשה גם קודמך לתפקיד, טוני בלייר, בהמשך למגמה בקרב ראשי הממשלה הבריטים, שאינם יכולים למצוא את האומץ לסרב לאמריקנים. לצערי, אנחנו, העם הבריטי, הם אלה שמשלמים את המחיר על ההחלטות האנוכיות של הפרלמנט שלנו".

בסרטון נראה גם אזרח בריטי נוסף, אלן הנינג, שהוצג כשבוי הבא שיוצא להורג אם לא ימולאו דרישות הארגון.
סוריה רצח טרור עיראק דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד