כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"יהיה חוסר ביכולת"

האזהרה החריגה של מנכ"ל חברת החשמל

מנכ"ל חברת החשמל הזהיר בוועדת הכלכלה: אם לא יינקטו פעולות מידיות לקראת 2026 יהיה חוסר ביכולת לספק את צריכת החשמל. הדברים נאמרו בדיון בו החלה ועדת הכלכלה להכין את פרק האנרגיה מתוך חוק ההסדרים – והיו"ר ביטן אמר כי הוא לא רוצה לראות עיכובים לא ברפורמה ולא באספקת החשמל, וקרא לאוצר ולמשרד האנרגיה לשבת עם חברת החשמל ולמצוא פתרון

מאיר שפיגלר ודוד ביטן בוועדת הכלכלה
מאיר שפיגלר ודוד ביטן בוועדת הכלכלה צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק י"ב מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), העוסק באנרגיה. הוועדה דנה בסעיף שנועד לקדם ייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת, כך שפטור מרישיון למי שמייצר חשמל בהספק של עד 16 מגוואט יינתן גם למי שמוכר את החשמל לא רק לחברת החשמל אלא גם לבעלי רישיונות הספקה.

את הנושא הציג רפרנט אנרגיה באגף התקציבים באוצר, עידו מור, שאמר כי מדובר ביישום ההחלטה להסיר חסמים שנועדו לאפשר הקמת מתקני ייצור אנרגיה. הוא הסביר, כי צפוי גידול משמעותי בצריכת חשמל מול היצע מוגבל של מתקני ייצור והממשלה מנסה בכמה דרכים לתת מענה לזה. הוא הזכיר כי ב-2018 קיבלה הממשלה החלטה באשר לרפורמה במשק החשמל, לפיה חברת החשמל תתמקד בהולכה וחלוקה בעוד שבייצור ואספקה תתאפשר תחרות ומכירה ישירה מיצרן לצרכן. עוד הוא הסביר כי נוצרה לקונה שדווקא המתקנים הקטנים צריכים רישיון, וכעת הבקשה היא להקל ולאפשר למי שמוכר חשמל ולא היה חייב רישיון עד עכשיו שלא יהיה חייב ברישיון בהמשך.

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, ביקש להתייחס למצב משק החשמל ואמר, כי "אם לא ינקטו פעולות מידיות לקראת 2026 יהיה חוסר ביכולת לספק את הצריכה שחברת נגה מעריכה שתהייה ב-,2026 על בסיס המקורות שמייצרים חשמל נכון להיום. לייצר חשמל זה לא מקש על המקלדת, זה סיפור ארוך ומייגע, שמתחיל מהחלטה ומצריך לא מעט זמן ליישום".

מור הגיב לכך ואמר, כי באוגוסט התקבלה החלטה לייצר פתרון הולכה לגוש דן, לאפשר ייצור מבוזר ולהאריך את חיי רידינג כפתרון גישור. שפיגלר אמר בתגובה כי הדברים לא מדויקים, והזהיר באשר לרידינג, כי "אי אפשר לדעת כמה יעלה להשמיש אותה, כי אי אפשר לדעת מה תהייה רמת האמינות של התחנה. ככל שנוקף הזמן רואים כמה המצב עגום עד כדי בלתי ניתן לשיקום. רוב המרכיבים של התחנות כל כך ישנים שאי אפשר למצוא את החלקים. אם ניקח את החלקים משתי התחנות לתחנה אחת נייצר 200 מגה וואט, ונוגה אומרת שצריך 420. התחנות נמצאות במצב של שכיב מרע. העלנו רעיונות חלופיים, אחד מהם זה להביא פיקרים – תחנות טורבינת גז. האפשרות להשמיש את רידינג היא קלושה, העסק שם מתפורר".

היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי לא היה רוצה לייצר עיכובים לא ברפורמה ולא באספקת החשמל, וקרא למשרד האוצר לשבת יחד עם משרד האנרגיה ועם חברת החשמל ולבחון פתרונות.

בנוסף ביקש שפיגלר לפרק את חברת נתיב האור, שאחראית על הפעלת תחנות הכוח. הוא הסביר שבזמנו הוקמה החברה כי אגף התקציבים חשש שמא חברת החשמל לא תמכור תחנות כוח שבבעלותה לגורמים פרטיים, והפחד הזה התפוגג. לדבריו, כעת החברה מייצר בירוקרטיית יתר, השחתת זמן וכסף ופוגעת ביכולת לסיים את בדיקות מחז"מ 70 ולהכניסו לפעילות.

היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי זה לא נכלל בחוק ההסדרים ואם הממשלה תבטל את החלטת הממשלה הוא יוכל להכניס את זה לחוק ההסדרים. חברת הכנסת לשעבר קרן ברק, המייצגת כיום את יצרני החשמל הפרטיים, אמרה כי הרפורמה אומרת שחברת החשמל לא יכולה להקים פיקרים חדשים, והדבר הוא למעשה ביטול הרפורמה וסותר אותה. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי לא ראה תכנית ייצור של היצרנים הפרטיים, שיכולה להיות פעילה כבר ב-2026. "תגישו מסמך שאומר שאתם יכולים להביא חשמל ואיך, אני לא מוכן לסכן את חברת החשמל על כל מיני דברים שאולי יהיו", אמר.

חברת החשמל ועדת הכלכלה מאיר שפיגלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד