כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"בגלל הכיפה והפאות"

הח"כ חשף בדיון בכנסת: "עצרו אותי על פותחן" • צפו

במהלך דיון בוועדה שעסקה באלימות ופרופיילינג משטרתי שיתף ח"כ צבי סוכות בפעמים בהם נעצר בדרכו לכותל המערבי רק בשל חזותו. "כיפה גדולה ופיאות לא יהיו יותר עילה לבידוק" 

הח"כ חשף בדיון בכנסת: "עצרו אותי על פותחן" • צפו
מתפלל בעיר העתיקה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הועדה המיוחדת לענייני צעירים בראשות ח"כ נעמה לזימי ממפלגת 'העבודה' התכנסה אתמול (ראשון) בכנסת ועסקה באלימות על רקע השתייכות לקבוצה מסוימת (פרופיילינג) משטרתית. ח"כ צבי סוכות מ'הציונות הדתית' שהוא חבר הוועדה שיתף בחוויות הקשות שלו מהתנכלות שוטרים כלפיו, בגלל החזות החיצונית שלו שכוללת כיפה סרוגה גדולה ופאות.

בראשית דבריו סייג ח"כ סוכות את הדברים וציין שהרוב המוחלט של השוטרים והמפקדים במשטרה עושים את עבודתם נאמנה והם שליחים של כולנו, ועם זאת יש לשים לב לתופעות קצה מטרידות, כמו הסיפור שהוא חווה באופן אישי: בתור נער צעיר בן 17, הוא הזדמן לחתונה בירושלים ובסיום החתונה החליט שהוא רוצה ללכת להתפלל בכותל המערבי. מכיוון שהיה מדובר בשעת לילה מאוחרת וכבר לא היו אוטובוסים הוא הלך ברגל, וכשהגיע לאיזור שער הכותנה עצר אותו שוטר וביקש ממנו להתלוות אליו. לשאלתו מה הסיבה ענה שמדובר על בידוק שגרתי, אך הבידוק שכלל מישוש בכל הגוף ושפיכה של תכולת התיק על הרצפה הסתיים בעיכוב לחקירה בגלל שבתיק נמצא - פותחן שימורים.

החוקר בתחנת קישלה שאל את סוכות בשיא הרצינות מה יש לו לחפש באמצע הלילה ליד הר הבית עם פותחן שימורים, אך כמובן שמיד לאחר החקירה סוכות שוחרר.

חודשיים לאחר מכן סוכות שוב עבר בעיר העתיקה בדרכו לכותל, והפעם בשער יפו שוטרים דרשו לערוך עליו חיפוש, אך מכיוון שהוא סירב להשפלה בפעם הנוספת שמו עליו אזיקים ולקחו אותו בכח לתחנה. שם עשו חיפוש וכמובן לא מצאו כלום כי לא היה מה למצוא.

צבי סוכות בדיון. צילום: ערוץ כנסת.

בעקבות המקרים הללו סוכות למד על הנחיה לשוטרים באיזור העיר העתיקה לעכב ולערוך חיפוש על צעירים עם כיפות סרוגות גדולות ופיאות. ח"כ סוכות הוסיף שלא מדובר על נוהל ישן, ורק לפני שבועיים שוב עוכבו צעירים בעיר העתיקה בשל חזותם.

נקודה נוספת שהזכיר ח"כ סוכות בדיון היא שימוש מופרז במכתזי"ת מסביב להפגנות, וכך סביב לאירועי שומר החומות בעת שהיו עימותים אלימים בין יהודים וערבים ברחוב חיים בר לב בירושלים - נשלחה מכתזי"ת להתיז על עוברי אורח תמימים שעמדו בתחנת אוטובוס ברחובות הסמוכים כדי להרתיע אותם שלא יתקרבו. האזרחים שנפגעו מהמכתזי"ת תבעו את המשטרה בעזרת ארגון חוננו ואף זכו בתביעה - אך המשטרה עדיין ממשיכה בשלה. במהלך המשפט העיד מפעיל המכתזי"ת בעצמו כי קיבל הוראה לפגוע גם באנשים שלא מעורבים בעימותים כדי להרתיע אותם.

בדבריו הזכיר גם את האלימות המופרזת של המשטרה מסביב למצעדים, וכדוגמא הזכיר תיק נוסף אותו ניהל ארגון חוננו בו תבעו שלושה בחורי ישיבה חרדים את המשטרה. השלושה שנסעו לחוף הים בתל אביב מבלי לדעת שיש בעיר מצעד גאווה, בדרך שוטרים עיכבו אותם לחיפוש והפשיטו אותם לגמרי - וגם במקרה הזה הבחורים תבעו את המשטרה בעזרת ארגון חוננו וזכו בתביעה.

לסיום חשף ח"כ סוכות כי ח"כ משה סעדה (הליכוד) סיפר לו שמתוקף תפקידו כסגן ראש מח"ש הוא רצה לשלוח צלמים שיתעדו את אלימות השוטרים בזמן אמת, אך פרקליט המדינה דאז שי ניצן אסר עליהם לעשות זאת וכך לא יכלו לנקוט בצעדים כדי למגר את האלימות.

אלימות שוטרים צבי סוכות מכתזית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד