י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ארה"ב עולה שלב; מפציצה מטרות דאע"ש בעיראק

לראשונה: מטוסים אמריקאים הפציצו מטרות של דאע"ש ליד בגדאד; אנליסטים: אובמה לא ילך עד הסוף, בניגוד לדעת הגנרלים

מטוסי קרב, ארכיון
מטוסי קרב, ארכיון

ארה"ב העצימה אמש (ב') את התקפותיה על דאע"ש והפציצה מטרות של ארגון הטרור ליד בגדאד, כדי לסייע לכוחות עיראקיים שהגנו על הבירה. ההתקפה מבשרת על תחילת השלב החדש במערכה נגד דאע"ש, שעליו הכריז נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום לאומה בשבוע שעבר.

ההפצצה ליד בגדאד משקפת שניים מארבעת היסודות של האסטרטגיה האמריקאית החדשה נגד הארגון שמנה אובמה בנאומו:

- קמפיין שיטתי של הפצצות אוויריות נגד הטרוריסטים. בשיתוף עם הממשלה בעיראק, תרחיב ארה"ב את הגדרת המשימות מעבר להגנה על אזרחים אמריקאים או סיוע הומניטרי. לכן, יופצצו מטרות של דאע"ש היכן שלא יהיו, בסוריה או בעיראק.

- יוגדל הסיוע האמריקאי לכוחות המקומיים שיילחמו נגד דאע"ש על הקרקע.

דובר של משרד ההגנה האמריקאי אמר כי הופצצו מטרות של דאע"ש מדרום-מערב לבגדאד, וכן ליד הר סינג'אר, בצפון-מערב עיראק, שבו מצאו מקלט מאות פליטים יאזידים. עמדה של דאע"ש ליד בגדאד, שממנה נורו יריות לעבר הכוחות העיראקיים, ושישה כלי-רכב של ארגון הטרור ליד הר סינג'אר - הושמדו. זו היתה ההתקפה הראשונה ב"מאמץ המורחב" לסייע לכוחות העיראקיים במלחמתם נגד דאע"ש, ציין הדובר.

התקפות קודמות של ארה"ב על מטרות של דאע"ש נועדו להגן על אתרים אסטרטגיים, כגון סכר מוסול והעיר ארביל, להגן על אזרחים אמריקאים (כגון דיפלומטים ואנשי צבא שנמצאים בארביל), או להגן על מיעוטים דתיים, כמו היאזידים, ששימשו מטרה להרג של דאע"ש. ההתקפות אמש נשאו אופי התקפי, לא הגנתי. מקור במשרד ההגנה האמריקאי הדגיש, בראיון ל-NBC, כי לא אובחנו שום מאמצים של דאע"ש להסתער על בגדאד. המטרה היא "לשחוק ובסופו של דבר להשמיד" את ארגון הטרור, כפי שאמר אובמה בנאומו וכפי שחזרו ואמרו פקידים בפנטגון.

על פי דיווחים של מקורות בלבנון, נראו אתמול מטוסים אמריקאים בשמי סוריה. בנאומו אמר אובמה, כי ארה"ב תתקוף גם מטרות של דאע"ש בסוריה, אך עד עתה לא נמסר על התקפות כאלה. משטר אסד בדמשק הודיע אמש, כי התקפות אמריקאיות על מטרות בסוריה, לרבות הפצצות של מטרות של דאע"ש, ייחשבו פגיעה בריבונות הסורית וייעשה מאמץ לסכלן.

ארה"ב ביצעה 162 התקפות על מטרות של דאע"ש בעיראק מאז שהכריז אובמה על תחילת ההתקפות, ב-7 באוגוסט.

ובכל זאת, בארה"ב נשמעים קולות שמותחים ביקורת על התנהלות ממשל אובמה נגד דאע"ש. המכנה
המשותף לרוב ההאשמות: הבית הלבן אינו מוכן להתיר את הרצועה ולפעול נגד ארגון הטרור במלוא הקיטור. כצפוי, רוב מותחי הביקורת הם רפובליקאים. כך, למשל, כותב ב"וושינגטון פוסט" בעל הטור מארק תייסן, לשעבר מחבר נאומים בממשל ג'ורג' וו. בוש, כי אובמה דחה את המלצותיו של גנרל לויד אוסטין, מפקד הכוחות האמריקאים במזה"ת, לשלוח לעיראק כוח צנוע של חיילים אמריקאים, בעיקר יחידות קומנדו, כדי לייעץ ולסייע ליחידות הצבא העיראקי להילחם בדאע"ש.

אי אפשר להביס את את דאע"ש בהפצצות מהאוויר בלבד
"המלצות אוסטין נדחו ובמקומן החליט הממשל לאמץ אופציות שאינן מבוססות על מעורבות חיילים אמריקאים בלחימה על הקרקע", כפי שהכריז אובמה בנאומו לאומה. כזכור, אמר אובמה באותו נאום, כי המלחמה בדאע"ש תהיה שונה מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן. המלחמה בארגון הטרור תהיה מבוססת על קמפיין ההפצצות האוויריות נגד פעילי אל קאעדה בתימן.

"יש רק בעיה אחת עם הטענה הזו: הקמפיין האווירי בתימן אינו עובד", טוען תייסן. "רק בסוף השבוע שחלף חדרו כוחות אל קאעדה לצנעא הבירה, ופקידים בממשלת תימן מודים, כי עוצמת אל קאעדה בתימן הולכת וגדלה".

קתרין זימרמן, מומחית לענייני טרור במכון המחקר אמריקאן אנטרפרייז, ציינה שזרוע אל קאעדה בתימן היתה אחראית ל"איום טרור, שהביא לסגירת כ-20 נציגויות אמריקאיות בצפון אפריקה ובמזה"ת באוגוסט אשתקד".

תייסן טוען, כי לא יהיה אפשר להביס את את דאע"ש בהפצצות מהאוויר בלבד. הוא מצטט ניתוח חדש, מאת זוג האנליסטים פרד וקימברלי בארנס, שלפיו, כדי להביס את את דאע"ש "יהיה צורך ב-25 אלף חיילים (אמריקאים) על הקרקע בעיראק ובסוריה. רוב החיילים האלה ימלאו תפקידי סיוע לכמה אלפי חיילים של הכוחות המיוחדים, שייתפרשו בקבוצות קטנות וישולבו בכוחות של שבטים סוניים מתונים וכן בכוחות פשמארגה של הכורדיים".

"אובמה עסוק במאמץ לקבע הבדל בין מה שהוא עושה עתה בעיראק לבין מה שעשה שם ג'ורג' וו. בוש יותר משהוא משתדל להוציא אל הפועל אסטרטגיה שתביס את האויב", כתב בעל הטור. מחוקקים רפובליקאים רבים, ובכללם ג'ון מקיין, מחזיקים בדעות דומות.
קרב מטוסים ירי דאעש ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד