כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לא בשמים היא

"יחד כל הדרך?" המטס שלא יעבור מעליכם // דעה

הציבור החרדי, שמבקש ליטול חלק באירועי יום חגיגי זה, קיבל את ההוכחה שמבחינתם אין לנו חלק באירועים שלהם | אין כמו מטס חגיגי כהוכחה | התרבות הזאת לא לנו | דעה

"יחד כל הדרך?" המטס שלא יעבור מעליכם // דעה
בחורי ישיבה מביטים על מטס צה"לי. אילוסטרציה צילום: Nicky Kelvin/Flash90

בעוד דקות ספורות, מעל לראשינו, יחוג מטס יום העצמאות החגיגי שמתקיים כל שנה ע"י חיל האוויר הישראלי. בשנים האחרונות רווחת הטענה כביכול הציבור החרדי נוטל חלק פעיל בשלל חגיגות ואירועי יום העצמאות. תמונות של לובשי שחור- לבן באירועי שירה כלליים, משפחות שלמות שעושות 'על האש' בפארקים ובחצרות ועוד כהנה וכהנה הוכחות שמראות שרבים בציבור שלנו שותפים בשמחה הכללית.

אך, ככל הנראה, לפי דעתם של מארגני מטס יום העצמאות- לציבור החרדי אין שייכות בכל הנוגע לאחד מהאירועים המרכזיים בחגיגה. אירוע המטס הוא אירוע כלל ישראלי שמיליוני זוגות עיניים, נשואות אליו ביום זה, תרתי משמע. 

על פי הודעת הדוברות ההחגיגית, שהופצה ע"י משרד הבטחון מבעוד מועד, המטס החגיגי של חיל האוויר המתקיים מידי יום עצמאות, יתקיים השנה בנושא "יחד כל הדרך". במסגרת האירוע החגיגי מודגש חלקן של קבוצות שונות ומגוונות בחברה הישראלית בסיפור הישראלי המשותף. על כן, כך על פי ההודעה שנמסרה לעיתונאים, המטס המרכזי יעבור מעל מקומות כלל ישראליים כגון מוזיאון "משואה לתקומה" הנמצא בקיבוץ יד מרדכי, מבנה עמותת איל"ן בקריית חיים, מרכז לקליטת עולים יוצאי אתיופיה "הוד" של הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה בטבריה, מדרשת בן גוריון בנגב, ארגון נכי צה"ל בתל אביב ובה"ד 1. אין ספק כי מקומות אלו הינם ראויים בהחלט, בזכות עצמם, ומביאים לידי ביטוי את האתוס הישראלי המשותף.

בולטת לעין היעדרם מרשימה מכובדת זו עשרות ארגוני חסד רפואיים וחברתיים שמתנדביהם נמנים על בני המגזר החרדי, אך אותם לא ראו לנכון להוקיר בחיל האויר בשנה זו. הם אינם חלק מהאתוס הישראלי המשותף.

הבה נדמה לעצמינו מציאות אלטרנטיבית, בה מיד לאחר האירוע בבית הנשיא המטוסים היו יכולים לשנות מעט ממעופם מרחק אווירי של קילומטרים בודדים - ולטוס במפגן מאחד מעל מבנה 'יד שרה' המרשים, המשמש כעזר ומענה לכל חולה הנדרש לציוד רפואי.

אם הלו"ז של הטייסים צפוף ביום חגיגי זה, יכולים הם בדרך לתל אביב לעבור מעל מאגר מח העצם של 'עזר מציון' השוכן בפתח תקווה והיה שמח לראות את עצמו גם הוא כחלק מהישראליות. לחילופין, היו יכולים מיטב טייסינו להפגין אחדות אל מול עשרות האמבולנסים של הארגון שחונים בחניון שנמצא בפאתי בני ברק וממתינים להסיע קשישים וחולים לטיפולים בבתי החולים השונים.

גם מתנדבי ארגון 'ידידים' שעוזר לנתקעים בכביש מכל גווני האוכלוסייה, ישמחו לקצת הפגנת אמפתיה. הם, מן הסתם, נמצאים בכל כבישי הארץ. הטייסים לא היו צריכים להתאמץ הרבה בכדי לראותם לבושים באפודים הצהובים שלהם ועומדים בשוליים כדי לסייע לנתקעים.

שוב מצער לגלות, שמבחינתם של רבים תפקידו של הציבור החרדי הוא להשאר תחת אור הזרקורים ותמיד להיות בהיכון בצד ההתנדבותי אבל כשנשמעות תרועות החצוצרות ותעודות ההוקרה נשלפות, אין מקום לציין זאת באמירת מילה טובה והוקרה להתנדבותם גם כאשר מחברים יחד את חלקי עם ישראל באירוע חגיגי זה.

מטס הדרת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד