כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סיקור מיוחד

עולם הישיבות פתח זמן קיץ: כל החידושים והשינויים וישיבות הקיבוץ

ישיבות "הקיבוץ" החדשות שנפתחו, המהפך בישיבת מיר בשיעורו של הגר"א אריאלי והמסכתות הנלמדות בעולם הישיבות. הפרטים המלאים על פתיחת הזמן בהיכלי התורה; מה לומדים בחברון ופוניבז'? הישיבה הכלל-חסידית שעוברת לביתר, והמינוי בישיבה הספרדית הנחשבת

עולם הישיבות פתח זמן קיץ: כל החידושים והשינויים וישיבות הקיבוץ
ישיבת נחלת הלויים בתחילת זמן קיץ צילום: באדיבות המצלם

זמן קיץ נפתח ביום ראשון השבוע, בכוחות מחודשים ורעננים, לאחר חודש של ימי בין הזמנים, וציון חג הפסח. מטבע הדברים, זמן קיץ הוא הזמן המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו גם עונת הרישום לזמן אלול הבעל"ט. עם תחילת הזמן מגיש 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות, השינויים, המינויים והחידושים.

במהלך השבועות הקרובים זהו זמן מיוחד עבור בחורי הישיבות שצפויים להישאר בישיבות ולא לצאת עד לחג השבועות. במהלך השבועות הללו עמלים הבחורים על הנלמד בישיבה מה שמכונה בפי הישיבות "תמימות" שבמהלכם לא יוצאים מהישיבה ונשארים עד למוצאי חג השבועות – מתן תורתנו.

הזמן הזה מתאפיין בריבוי לימודי המסכתות בעולם הישיבות, כאשר בדרך כלל רוב הישיבות לומדות את סדרי הלימוד שנקבעו בישיבות חברון ופוניבז', הזמן הנוכחי ישנם הרבה ישיבות שחרגו מהסדר הלימוד הנ"ל והמשיכו את הנלמד בזמן חורף, דבר שהביא לריבוי מסכתות הנלמדות בזמן קיץ הקרוב. ברוב הישיבות צפויים ללמוד מסכת נדרים וסנהדרין, כאשר בישיבות שהולכות בסדרי לימוד של חברון לומדים נדרים, ובישיבות שלומדות בסדר לימוד של פוניבז' לומדים סנהדרין, אך כאמור ישנן ישיבות שממשיכות בלימוד מסכת כתובות שאותו התחילו בחורף, וכן ישנן ישיבות בהם נלמדת מסכת בבא קמא.

הזמן נפתח בתפילות לרפואתו של המקובל הצדיק רבי דוד שלום בן ויקטוריה בצרי ראש ישיבת 'השלום' בירושלים, שאושפז בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים, ומצבו קשה מאוד. כך גם הגאון רבי יצחק הקר בן נחמה ראש ישיבת גרודנא באר יעקב וחבר המועצת אושפז וזקוק לתפילות.

עם תחילת זמן קיץ בעולם הישיבות נרשמה מהפכה של ממש בישיבה הגדולה בישראל – ישיבת מיר בירושלים, שמתחילה בכך שכל הבניין של 'בית שלום' בשכונת בית ישראל יוקצה רק לגאון רבי אשר אריאלי ובעצם תהיה ישיבה נפרדת בתוך מיר כאשר גם במהלך היום יתקיימו מנייני תפילות נפרדות.

הגאון רבי אשר אריאלי, מראשי ישיבת מיר ומהרמי"ם הכי חשובים בישיבה הגדולה בישראל, נודע בשיעורו הגדול ביותר בעולם הישיבות, הנמסר מדי יום בהשתתפות מאות בחורים. השיעור נמסר בשפת היידיש וקיים רישום מראש לשיעור המבוקש.

כעת, לאחר שכבר דובר רבות על כך בשנים האחרונות, הגר"א אריאלי הופך החל מהיום שני לישיבה נפרדת בתוך מיר, ועל כך הודיעה הנהלת ישיבת מיר שכל בניין 'בית שלום' הופך לחבורת הגר"א אריאלי, שיכלול גם תפילות וסדרים כרגיל. בבניין 'בית שלום' עד היום לא היו תפילות וכן כל החבורות שהיו בבניין עוברים למקום אחר שיוקדש רק לר' אשר ותהפוך לישיבה ליטאית בתוך מיר.

חידוש נוסף הוא השיעור היומי שעובר לשעה 12:20 בצהריים מהשעה 18:00 בערב עד היום. כל זה מצטרף לחידוש נוסף שר' אשר מוסר גם שיעור יומי בעברית לאחר שהשיעור היומי נמסר ביידיש, השיעור בעברית מושך אליו תלמידים משאר הישיבות בירושלים שלא יודעים יידיש.

השיעור של ר' אשר אריאלי הוא חובק עולם באותו הזמן, ברחבי העולם עוצרים אברכים את לימודם, פותחים את מכשיר הטלפון שלהם, להאזין לשיעור בשידור חי; המסכת הנלמדת בישיבה - מסכת נדרים.

המגיד שיעור הגדול בעולם הישיבות ר' אשר אריאלי. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק התעניינות נרחבת בדבר זהותו של הר"מ החדש אשר ימלא את מקומו של הגאון רבי יהודה אריה רפפורט שפרש מהישיבה בסוף זמן החורף כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

לאחר דיונים קדחתניים שנערכו בביתו של ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר הוחלט כי לעת עתה לא תכנס כל דמות חיצונית לכהן במקומו של הגרי"א רפפורט, ותחת זאת מי שימסור את השיעור לבני ש"א בזמן הקיץ הבעל"ט הוא הגאון רבי מרדכי וינטר שכיהן עד עתה כר"מ בשיעור ב' בישיבה. וכעת ימסור את השיעור לבני ש"א לצידם של הר"מים הוותיקים הגר"י ויסבקר והגרי"מ מן.

במקביל, מחזור שיעור ב' בישיבה - שחולק עד עתה לשלושה שיעורים מקבילים, יתחלק מחדש ויפוצל מעתה רק לשני שיעורים, כאשר הר"מים שימסרו את השיעור לבני המחזור, יהיו הר"מים הגרש"צ פישהוף והגר"צ ויסבקר. עד לפני שנים אחדות היו השיעורים בישיבה מתחלקים מלכתחילה רק לשני שיעורים בכל מחזור, וכעת כאמור, חוזרת המתכונת לקדמותה ולמסורתה כאשר גם מחזור ש"ב הנוכחי יעבור למתכונת חלוקה של שני שיעורים בלבד.

בשבועות הקרובים אמורה להסתיים בנייתו של חדר האוכל החדש, שנבנה ברחבות מקום וברוב פאר והדר, ואי"ה מיד עם השלמתו צפויים תלמידי הישיבה להיכנס אליו לאחר חודשים ארוכים בהם סבלו ממצוקת מקום נוראית.

בתוך כך בימים אלו מתקדמת במלוא עוזה עבודת בנין בית הישיבה, כאשר כפי הנראה במהלך התקופה הקרובה צפויה להסתיים מלאכת בנין השלד, כשלאחריה נערכים בועד הבנין לעבור לחלק האחרון של השלמת ההיכל כולו ברוב פאר והדר כיאה וכיאות לבית ה'. כאשר הכל נושאים עינים ומצפים בכליון לראות את הבית הגדול בהיבנותו תוך תפילה לבורא עולם כי גדול יהיה כבוד הבית הזה.

הגר"ב ויסבקר בשיעור כללי אמש במסכת כתובות. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק, תתקיים הערב (שני) עם תחילת הזמן עצרת מספד והתעוררות בעקבות פטירתו הטראגית של הגרח"ש שמול זצ"ל שכיהן כר"מ בישיבה, המסכת הנלמדת בישיבה נרשם חידוש הזמן הזה כאשר סדר א' וסדר ב' ילמדו כל בני הישיבה מסכת בבא קמא, אך סדר ג' יתחלק לראשונה בין השיעורים לקיבוץ, כאשר בני שיעור ג' ושיעור ב' ילמדו מסכת ב"ק דף ע', ובני הקיבוץ ילמדו מסכת תמורה

בנוסף הושלם בניית ארון הקודש והעמוד של החזן שנבנה בבין הזמנים בהיכל בית המדרש שלש הישיבה, בישיבה מתקדמים בצעדי ענק לקראת סיום המבנה רחב הממדים, ברחוב דבורה הנביאה מול היכל הישיבה, בבנין בן העשר קומות צפויים להיות כ700 מיטות בחדרי הפנימייה, בנוסף קומה שלמה עם חדר אוצר הספרים הגדול ביותר בעולם הישיבות עם עשרות אלפי ספרים, בישיבה מקווים שלקראת שנה הבאה הבנים יהיה מוכן ברוב פאר והדר לשכן את התלמידים שעתידים לבוא לישיבה לקראת זמן אלול, בישיבה גייסו מערכת רישום אדירה, כאשר בישיבה מקווים להמשיך את ההצלחה האדירה מהשנים האחרונות בה זכתה הישיבה לביקוש גבוה.

הדמיה של הבניין החדש בישיבת בית מאיר שנמצא בסוף הבנייה. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'נחלת הלווים' בחיפה המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא קמא פרק מרובה, בישיבה חלו שינוים בצוות הישיבה כאשר הג"ר אברהם אליהו וינקלר  מונה לשמש כראש קיבוץ. כמו כן מונה הג"ר נחום וייס בן הזקונים של ראש הישיבה הגרי"מ והג"ר עזריאל יעקובוביץ לרמי"ם.

בישיבה נכנסו לראשונה לבית המדרש החדש שנבנה בעלות של 15 מליון שקל, וכעת החלו בבנייה של החדר אוכל החדש שייבנה וככל הנראה יהיה מוכן לקראת זמן אלול, ביום ראשון התקיימה בישיבה חנוכת הבית לבית המדרש החדש של הישיבה בהשתתפות רבני הישיבה והצוות.

חנוכת המבנה החדש בנחל'ס. צילום: באדיבות המצלם

ישיבות הקיבוץ שנפתחו

בעולם הישיבות שבס"ד הולך וגדל בלעה"ר, קיימת תופעה מבורכת שתפסה תאוצה בשנים האחרונות של "ישיבת קיבוץ", הקיבוץ נועד לבחורים מבוגרים שכבר היו מספר שנים בעולם הישיבות ומבקשים לעבור למקום אחר בכדי להתחיל התחלה חדשה. בעבר היה מצוי שבחורים היו עוברים מישיבה לישיבה אחרת, אך בסופו של דבר הרצון של הבחורים היותר מבוגרים ללכת למקום אחר שיהיה בו בחורים משכבת הגיל שלהם משאר הישיבות, כאשר ההווי בהם הם יותר מותאם לבחורים מבוגרים יותר, כאשר יש לבחורים שיח פורה עם בני שיעורם על שידוכים וכדו', ולשם כך הוקמו מסגרות של "הקיבוץ".

כיום קיים מספר ישיבות קיבוץ אליהם מגיעים בחורים מכל עולם הישיבות, ובעקבות הביקוש למסגרות "קיבוץ" עם רמה לימודית ישיבתית גבוהה לצד התנאים המותאמים לבחורים בגילאי הקיבוץ לקראת זמן קיץ הקרוב נפתחות בס"ד מספר ישיבות קיבוץ חדשות, כאשר בחלקם פותחים בזמן קיץ קיבוץ ובאלול הקרוב מתכננות לפתוח שיעור א', ובני הקיבוץ ישמשו כסמל לבחורים הבאים לשיעור א', ובחלקם ישיבות שנועדו רק לבני הקיבוץ וכך מתכננות להישאר.

בעיר ביתר ההכנות בשיאם לרגל הפתיחה הצפויה "בשבועות" של הישיבה המדוברת "כנסת שמואל" מי שפותח את הישיבה הוא הג"ר יצחק קורלנסקי בוגר ישיבת בריסק של הגאון רבי אברהם יהושע סולוביצ'יק. הרב קורלנסקי, פתח לפני מספר שנים את הכולל הראשון בראשותו בעיר ביתר, כאשר עם הזמן הרחיב את רשת הכוללים שבראשותו ונפתחו מאז עוד 34 כוללים, שמאוגדים תחת השם 'קרן הכוללים', כשהרשת פרוסה כמעט בכל הארץ - מעפולה ועד בית שמש. כעת, הרב קורלנסקי החליט להרחיב את רשת הכוללים - גם לישיבות ועם תחילת הזמן נפתחה ישיבת קיבוץ חדשה בעיר ביתר - כפי רצונם של רבני העיר.

בראשות הקיבוץ יעמדו, ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי חיים פרץ ברמן, שיגיע מדי שבוע למסור שיעור כללי במקום ואף כנס היסוד נערך במעונו וכן, הגר"א פלאי מרבני ישיבת נחלת בנימין והגרי"ש פינס, מרבני 'הקיבוץ' בבית מאיר וחברון גאולה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי עד עתה נרשמה התעניינות משמעותית בישיבה החדשה, וכבר כעת הצפי הוא שעשרות בחורים שהתחילו את הזמן בישיבותיהם יגיעו מיד לאחר שבועות לישיבה. יצוין, כי מרבית הבחורים מגיעים מהישיבות הגדולות, כדוגמת: פוניבז', חברון, תפרח, וולפסון, קפלן, מיר ברכפלד, תורה בתפארתה, גרודנא באר יעקב ועוד ישיבות,

כמו"כ ראשי ישיבות רבים כבר סגרו מספר קבוצות לקראת הפתיחה לשבועות, בתחילת השבוע עלו הבחורים שעתידים לבוא לישיבה אל ביתו של נשיא הקיבוץ הגרח"פ ברמן, לכינוס יסוד לישיבה, במהלך הכינוס נשאו דברים נשיא הקיבוץ הגרח"פ ברמן, וראש הישיבה הגר"מ פלאי, כמו"כ נשא דברים הג"ר יצחק קורלנסקי מייסד הישיבה.

כנס היסוד לישיבת 'כנסת שמואל' בבית הגרח"פ ברמן. צילום: באדיבות המצלם

בנוסף ישיבת קיבוץ חדשה נוספת היא ישיבת "כתר תורה" בראשות הגר"י אברמוב, נשיא רשת הכוללים 'כתר תורה', מי שיעמוד בראשות הישיבה הוא הגר"א זיסקינד מח"ס אמרות אברהם וששימש עד לא מכבר כאחד מחשובי הרמי"ם בישיבת קפלן, אנשי הצוות בישיבה הם הג"ר יצחק דב שכטר מרבני ישיבת "קול תורה" הג"ר ירוחם ברמן בנו של הגרח"פ ברמן וחתנו של הגר"י קלרמן מראשי ישיבת אורחות תורה, וכן הרב שמואל שפירא חתנו של הג"ר ברוך פינס זצ"ל,

הישיבה נפתחת בקרית יערים - טלזסטון, מספר הבחורים שצפויים להגיע לישיבה הם כ50 בחורים. בנוסף יפתחו בישיבה כולל עם טובי האברכים מרשת הכוללים שבראשות הגר"י אברמוב, לעת עתה הצוות שאמון על הרישום מביע קורת רוח מהענות הגובה מצד בחורים בישיבות המובילות שצפויים להגיע לישיבה. לקראת זמן אלול הקרוב צפוי להיפתח בישיבה שיעור א'.  

ישיבת קיבוץ נוספת שנפתחה כעת היא ישיבת 'ירוחם' בכנס היסוד שנערך בביתו של ראש הישיבה הגאון רבי לנדו, השתתפו מרנן ורבנן ראשי הישיבות וחברי מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אברהם יצחק קוק ראש ישיבת מאור התלמוד, הגאון רבי ברוך ויסבקר ראש ישיבת בית מתתיהו, הגאון רבי שרגא שטיינמן ראש ישיבות ארחות תורה. כמו כן השתתפו הגאון רבי ברוך דב דיסקין ראש ישיבת אורחות תורה. והגאון רבי אלעזר דוד אפשטיין מראשי ישיבת תורת בתפארתה.

הישיבה בהכוונתם של הגאונים רבי דוד כהן ורבי שרגא שטיינמן, תעמיד בראשותה של הישיבה מרביצי תורה מפורסמים, כך נתבקש הגאון הנודע רבי חיים קוק, בעל מוניטין רב בהרבצת תורה ויראה שכבר איתמחי בהעמדת תלמידים גדולי תורה, לעמוד בראשות הישיבה, כשלצידו ישמשו בראשות הישיבה הרבנים הגאונים רבי אלחנן פיליפס ורבי מרדכי יוסף קונשטט.

הישיבה החדשה היא בשורה לעולם התורה בכלל, ולעולם התורה בדרום הארץ בפרט, כאשר הגאון רבי חיים קוק ראש ומייסד ישיבות 'תורת רפאל', יעמוד בראש ישיבת ה'קיבוץ', כאשר עשרות מטובי עולם הישיבות יבואו להיות ה'מייסדים' של הישיבה החדשה, ביניהם תלמידים מובהקים של רבי חיים עוד מ'תורת רפאל', אשר קשורים בליבם ובנפשם לרבם הגדול במשך השנים, הגאון רבי חיים קוק אמור להעתיק את מושבו לירוחם, ולשהות בישיבה במשך כל השבוע, ולהשפיע מאור תורתו ויראתו על כל הדרום וירוחם בפרט, מה שאמור לסייע גם להרחבת הקהילה התורנית בעיר.

כנס היסוד לקיבוץ בישיבת ירוחם. צילום: באדיבות המצלם

ישיבת קיבוץ נוספת היא ישיבת 'קנין חכמה' בראשות הג"ר שמואל נוימן מראשי האיגוד ברמות ב' לשעבר יחד הגר"י וילנסקי ששימש כראש ישיבה בישיבת 'דרך חכמה' סילבר בנוסף הג"ר יוסף לפקוביץ' ישמש כאיש צוות בישיבה, הישיבה נפתחה בקמפוס של ישיבת סילבר לשעבר בהר נוף.

חידוש נוסף נרשם בישיבת 'עמלה של תורה', הכלל חסידית בירושלים שבראשות הגאון רבי זאב פיינשטיין, ששכנה עד היום במקום ארעי בירושלים, והחל מזמן 'אלול' הקרוב תעתיק את משכנה לבניין קבע בביתר עילית.

מהלך הבאת הישיבה אל העיר יצא לפועל לאור פועלו של רה"ע ביתר מאיר רובינשטיין לדאוג מקום מכובד וראוי לישיבה, שרבים מתלמידיה הינם תושבי העיר. וועדת ההקצאות העירונית איתרה מקום ראוי ומכובד בשכונת 'התמר' בעיר, ברחוב קדושת לוי-אוהב ישראל, ולאחר מכן, ניתן היה לברך על המוגמר.

בשבוע האחרון, הגיע צוות הישיבה, בראשות ראש הישיבה, ליום עיון מיוחד בעיר, לקראת פתיחת זמן קיץ ולרגל המעבר הצפוי לעיר, בתחילת הזמן הבא, ראשי הישיבה סיירו בבניין שבו צפויה הישיבה לקום, ויחד, סקרו צוות הישיבה את המקום, שצפוי להיות מוכן לקראת כניסת הישיבה למבנה, ערב זמן אלול הקרוב.

הבניין החדש של 'עמלה' בביתר. צילום: באדיבות המצלם

בעולם התורה הספרדי ישיבת 'אוהל יוסף' שהתייסדה מחדש במודיעין עילית לפני כשנה וחצי ומאז הולכת ועולה כמובילה בעולם הישיבות, עשתה צעד נוסף וגדול בהצלחה כשלצוות הישיבה הצטרף הגאון רבי ישי טולידנו הידוע כאחד מגדולי הלמדנים בעולם הישיבות שימסור שיעור כללי לצד ראשי הישיבה הגאון רבי יוסף עבאדי והגאון רבי ראובן אלקיים.

בחורי הישיבות של 'באר התלמוד' הופתעו לשמוע במהלך חופשת בין הזמנים שרה"י הגאון רבי חנוך כהן הודיע בערב פסח בקו הישיבה על שינוי במסכת הנלמדת ממסכת סוכה הוחלף למס' נדרים.

הישיבה פתחה את זמן קיץ במלאת 7 שנים להסתלקותו של הרה"צ רבי ראובן שרבאני זצוק"ל מראשי הישיבה. בישיבה נמסרה שיחה בפני הבחורים על תורתו ומשנתו של בעל ההילולא איך גידל ורומם כל בחור בישיבה. מהישיבה בקרית גת חזרו בחורי הקיבוץ א' לישיבת האם בירושלים כפי שהובטח להם לפני כשנה וחצי ובמקומם הלכו בני שיעור ג' מירושלים לק"ג.

הישיבה קטנה יקירי ירושלים פתחה את הזמן בהסתלקות הבוגר האברך ר' ישראל קיסוס ז"ל שנטבע בכנרת וגופתו נמצאה במוצ"ש ערב תחילת הזמן יש לציין שהישיבה קטנה עברה שיפוץ נרחב בחופשה שם שופץ כל הלובי בריצוף חדש ויפה

גם הגאון רבי יהודה כהן ראש הישיבה העביר את משכנו לתוככי הישיבה במלכי ישראל מביתו ברחוב הטורים 28 בשכונה.

ברשת הישיבות של ויז'ניץ פתחו את זמן קיץ, עם למעלה מאלף וחמש מאות תלמידי ישיבות אשר חבשו את ספסלי הלימודים ב-14 הישיבות.

בחסידות מסרו: כי על אף האתגרים הקיומיים העצומים והמצב הכלכלי בו נתון 'איגוד מוסדות ויז'ניץ', ממלכת התורה מתחזקת והולכת והיא כפורחת עלתה ניצה.

"הנהלת ה'איגוד' מתחזקת בס"ד לתמוך בכל בחור ובחור בישיבה הק' באמצעות התמיכה החודשית, ובפעילות הקבועה לבני החבורות בשאר הישיבות בארץ הקודש בכוחם ובעזרתם של כלל אנ"ש המתעצמים ומחזקים את שותפותם בתורה, נצלח בס"ד את הימים הקשים ותגיע פריחה עצומה לעולם התורה".

זמן קיץ עולם הישיבות ישיבות בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד