כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"צנזורה מדעית"

הצנזורה הסינית משכתבת בשקט את נגיף הקורונה

תחת לחץ ממשלתי, מדענים סינים חזרו בהם ממחקרים והסתירו או מחקו נתונים. הצנזורה מנעה מחוקרים להבין את הנגיף. "היה כל כך קשה להוציא מידע כלשהו מסין", אמרה אחת מחברי המחקר

הצנזורה הסינית משכתבת בשקט את נגיף הקורונה
וירוס הקורונה צילום: Pixabay

בתחילת 2020, באותו יום שבו מחלה חדשה ומפחידה קיבלה רשמית את השם 'קוביד 19', צוות של מדענים מארצות הברית וסין פרסם נתונים קריטיים המראים באיזו מהירות הנגיף מתפשט ואת ההשלכות הרבות. המחקר היה מלווה באזהרות בריאות ברחבי העולם ונראה כי הוא מודל לשיתוף פעולה בינלאומי ברגע של משבר.

עם זאת, תוך מספר ימים, החוקרים הסינים העלימו בשקט את המאמר, כמה משקיפים שמו לב למהלך המוזר, אבל הגילוי כולו דעך במהירות בתוך הטירוף של מגיפת הקורונה. מה שברור כעת הוא שהמחקר לא הוסר בגלל מחקר לקוי. במקום זאת, הוא בוטל בהוראת גורמי הבריאות הסיניים. המהלך הסיני גרם נזק למחקר כולל נתונים שדווחו במחקר והיו לא רלוונטים.

"היה כל כך קשה להוציא מידע כלשהו מסין", אמרה אחת מהמחברים, אירה לונגיני, מאוניברסיטת פלורידה, בראיון שנערך לאחרונה. "היה כל כך הרבה מכוסה, וכל כך הרבה מוסתר".

העובדה שממשלת סין שמה עין על מדענים, הפריעה לחקירות בינלאומיות וצינזרה דיון מקוון על המגיפה שהיתה מתועדת היטב, ופגעה במדע. קמפיין הצנזורה של סין היה נגד כתבי עת יוקרתיים בינלאומיים שהכילו מאגרי מידע מדעיים שיכלו לסייע לעולם, וזעזע את היסודות של ידע מדעי משותף, כך גילה תחקיר של הניו יורק טיימס.

בלחץ ממשלתם, מדענים סיניים הסתירו נתונים, העלימו רצפים גנטיים ממאגרי מידע ציבוריים ושינו פרטים מכריעים בהגשות לכתבי עת. עורכי כתבי עת מערביים אפשרו את המאמצים הללו על ידי הסכמתם לעריכה מחודשת או משיכת מאמרים. מה שגרם לקבוצות בריאות כולל ארגון הבריאות העולמי לעבוד עם נתונים מבולבלים ולוחות זמנים לא מדויקים.

ניו יורק טיימס קורונה סין צנזורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד