י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ערב יום העצמאות

איגוד השופטים באירופה מפרסם חוות דעת על הרפורמה בישראל

איגוד השופטים האירופיים מתריע במכתב: "המתקפה על השופטים בישראל מסכנת את בטחונם. לא מקובלת במדינת חוק דמוקרטית. מתקפה אישית על שופט היא אסורה. אסור לפוליטיקאים לעודד אי ציות להחלטות שיפוטיות"

איגוד השופטים באירופה מפרסם חוות דעת על הרפורמה בישראל
אילוסטרציה צילום: דוברות הרשות השופטת

מועצת איגוד השופטים האירופית, המייצגת איגודי שופטים רבים באירופה, מפרסמת גילוי דעת נוסף ובו היא אומרת כי היא עוקבת בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה השיפוטית.

וכך נכתב בהודעת מועצת השופטים האירופית: "ההתפתחויות האחרונות, לרבות השמצה פומבית של חברי הרשות השופטת ושל הרשות השופטת ככזו, הן למרבה הצער דוגמאות שאינן חדשות בהיסטוריה האחרונה בחלק ממדינות אירופה. הן אינן מקובלות במדינות דמוקרטיות הנשלטות בחוק מסיבות שונות: ראשית, המתקפות מסכנות את הביטחון האישי של השופטים".

"שנית", כותבים שופטי אירופה, "מעשה כזה מטרפד כל דיאלוג בונה שבו כל הצדדים המעוניינים יכולים לשים את טיעוניהם על השולחן, מעבר לדיון ציבורי נלהב הרחק מליבת הנושא. ברצוננו להדגיש: רשויות המדינה האחרות חייבות להכיר בתפקוד החוקתי הלגיטימי שמתבצע על ידי הרשות השופטת ולהבטיח שניתנים לה משאבים למילוי תפקידה".

"תפקיד השיפוט בכל המחלוקות המשפטיות ושל פרשנות ויישום החוק הוא יסוד של מדינה דמוקרטית מודרנית הנשלטת על ידי שלטון החוק. במדינה הנשלטת על ידי עקרון הפרדת הרשויות, יש לשמור על הפרדה בין פעולתה של זרוע אחת של המדינה לענפים אחרים בגבולות החוק והסטנדרטים המקובלים בעולם."

עוד נכתב במכתב: "כאשר כוחות פוליטיים דורשים להגביל את הסמכויות השיפוטיות, הם מגלים הבנה מועטה לתפקידה של מערכת משפט עצמאית. יש גבול ברור בין חופש הביטוי וביקורת לגיטימית מחד, לבין חוסר כבוד ולחץ מופרז על הרשות השופטת מאידך".

לדבריהם, "הרשות המבצעת והמחוקקת לא יכולות להשתמש בטיעונים פשטניים או דמגוגיים כדי להעביר ביקורת על מערכת המשפט במהלך קמפיינים פוליטיים רק כדי להסיט את תשומת הלב מחסרונותיהם. אסור לתקוף שופטים באופן אישי. אסור לפוליטיקאים לעודד אי ציות להחלטות שיפוטיות, שלא לדבר על אלימות נגד שופטים".

עוד הם מציינים כי "על הרשויות המבצעת והמחוקקת מוטלת החובה לספק את כל ההגנה הדרושה וההולמת כאשר תפקידי בתי המשפט נמצאים בסכנה על ידי התקפות או הפחדות המופנות כלפי חברי הרשות השופטת. פרשנות ביקורתית לא מאוזנת של פוליטיקאים היא חסרת אחריות, וכך ניתן לערער את אמון הציבור ברשות השופטת".

"במקרים כאלה, על מערכת המשפט לציין שהתנהגות כזו היא התקפה על חוקתה של מדינה דמוקרטית וכן התקפה על הלגיטימיות של רשות אחרת מרשויות המדינה. התנהגות כזו מפרה סטנדרטים בינלאומיים".

על המסמך חתומים נשיא איגוד השופטים האירופיים דג'ורו ססה, לשעבר נשיא העליון בקרואטיה וסגניו.

שופטים אירופה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד