י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נוסח הפשרה של נתניהו בנט ולבני בחוק הגיור

על פי הצעת המחליטים שתובא לאישור הממשלה, יוקם 'בית דין מקומי לגיור' שיחולק לשלושה מחוזות; בנוסף, תוקם וועדת היגוי

קשים גרים לישראל? פלאש90
קשים גרים לישראל? פלאש90

חשיפה ופרסום ראשון: לאחר משא ומתן ארוך, הגיעו שלושת צירי הקואליציה, החולקים בנוגע לחוק הגיור, להצעת פשרה בנושא, וגיבשו הצעת מחליטים מוסכמת שתובא לאישור הממשלה.

על פי ההצעה יוקם בית דין מרכזי לגיור עם שלושה זרועות מקומיות, לצידו תוקם וועדת היגוי שתאשרר, תפקח ותדון בנושאים שעל הפרק. ותושג הסכמה על שורת עקרונות בדרך פעילות מערך הגיור, כמו אי דיון בנושא נתינים זרים, וזהות חברי בית הדין. לפי ההסכם, בוועדת ההיגוי יכהנו רוב מקרב הרבנים הדתיים לאומיים, מה שיעורר מן הסתם סערה בקרב הנציגים החרדים.

בהצעת המחליטים (במקום הצעת חוק) שאמורה להגיע לאישור הממשלה, נכתב כי 'חברי בית הדין המקומי לגיור', יהיו עצמאיים במתן החלטותיהם ההלכתיות, כמו כל בתי הדין הרבניים, בכל הנושאים.

בנוסף, מוזכר בהצעה, סעיף הקובע כי בית הדין יוכל לחזור בו מהחלטתו, בתוך 45 ימים מיום מסירת ההחלטה לידי המתגייר, ולהגיש ערר על ההחלטה של בית הדין, לחזור בהם מהגיור. הערר יערך בפני ערכאה שימנה ראש מערך הגיור הרב יצחק פרץ, ובה יהיו חברים שני דייני גיור בעלי ותק של 15 שנים, לפחות. ראש מערך הגיור יעמוד בראשה, ויקבע את סדר הדין בערעור.

הרכב בית הדין המקומי, יהיה של שלושה דיינים. בראש ההרכב יעמוד רב עיר המכהן בפועל או רב יישוב או רב אזורי המכהן בפועל.

הדיין השני יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב או בעל כושר לכהן כדיין לפי חוק הדיינים, או דיין גיור מכהן או שכיהן כדיין גיור או בעל כושר לכהן כרב עיר.

הדיין השלישי יהיה בעל תנאי כשירות כשל ראש ההרכב, או רב יישוב או רב אזורי בעל ותק של 10 שנים או יותר, שעבר בחינה בכתב בנושא גיור ומילה, שנערכה על ידי הרבנות הראשית.

לא ימונה ולא יכהן כדיין גיור בבית הדין לגיור מקומי, מי שהורשע בעבירה פלילית או משמעתית שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, קבע היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו כי אין הוא ראוי לכהן כדיין גיור, או מי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירה.

בניגוד למה שפורסם שבכל עיר ועיר תקום בית דין לגיור, בתי הדין לגיור יחולקו לשלושה מחוזות, מחוז דרום, מחוז מרכז – (מחוזות תל אביב וירושלים), מחוז צפון – (מחוזות הצפון וחיפה) .

נתין זר לא בפרשה: מערך הגיור לא ישתף פעולה עם עובדים ונתינים זרים, ולא יפנה נתין זר ללימודים והכנה לקראת גיור.

סעיף הפשרה: חברי וועדת ההיגוי וסמכותה
בתוך 14 יום, מאישור 'הצעת המחליטים' תוקם ועדת היגוי שבהרכבה ייקחו חלק: הרב צפניה דרורי , הרב חיים דרוקמן, הרב יצחק פרץ, הרב יעקב מדן והרב נחום רבינוביץ'.

הוועדה תתאים את כללי הדיון בבקשות לגיור, לעבודתם של בתי הדין לגיור המקומיים. כללי הדיון בבקשות לגיור, יוגשו תוך 30 יום, מהקמת הוועדה לשר לשירותי דת ולשרת המשפטים, לצורך אישורם. הכללים יתייחסו אף לעניין איסור גביית תקבולים ממתגיירים.

וועדת ההיגוי אף תנחה ותדריך את בתי הדין של הגיור המקומיים. כאמור מדובר ברוב חברים דתיים לאומיים בועדת היגוי, מהלך שמן הסתם יעורר זעם בקרב הנציגים החרדים בכנסת.
נתניהו חשיפה פשרה גרים חוק הגיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד