כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החלטת היועה"מ: כתב אישום נגד הרב פינטו

הפרקליטות מאשרת: הוחלט להגיש כתב אישום נגד הרב יאשיהו פינטו במסגרת הסכם, ובו הוא יודה ויורשע בעובדות כתב האישום וישתף פעולה בנוגע לחקירת ארביב • הרב יורשע במתן שוחד בסכום של 400 אלף שקל • הפרקליטות תדרוש עונש של שנת מאסר בלבד, שנה מאסר על תנאי וקנס כספי • חסידי הרב: "מסכת עיוותים וחוסר צדק משווע"

צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

בהודעה של היועץ המשפטי הבוקר (ד) הוא מאשר כי החליט להגיש כתב אישום נגד הרב יאשיהו פינטו בעבירות של מתן שוחד לתנ"צ אפרים ברכה, בסכום של כארבע מאות אלף שקלים, הצעת שוחד בסכום דומה נוסף, וכן בעבירות של שיבוש מהלכי משפט.

כזכור, תנ"צ ברכה עדכן בשעתו את מפקדיו בזמן אמת על הצעת השוחד שקיבל ובהנחייתם פעל מול הרב פינטו לצורך איסוף ראיות בחקירה זו.

כתב האישום יוגש במסגרת הסכם שנחתם עם הרב פינטו, בו נקבע כי הרב יודה ויורשע בכל עובדות כתב האישום. בנוסף, הרב פינטו התחייב בהסכם לשתף פעולה בכל הנוגע לחקירת ניצב מנשה ארביב והסכים כי מח"ש והפרקליטות יעשו כל שימוש שימצאו לנכון בחומרי החקירה שהועברו מטעמו למח"ש.

לעניין הטיעונים לעונש, הוסכם כי המדינה תדרוש כי יוטל על הרב פינטו עונש של שנת מאסר בפועל, ובנוסף תדרוש כי יוטלו עליו עונש של מאסר על תנאי, קנס כספי בסכום משמעותי וחילוט כל הכספים שנתפסו.

עמדתה העונשית של המדינה נתנה משקל משמעותי לכך שההסכמות האמורות יאפשרו את קידום חקירת מח"ש בעניינו של ניצב מנשה ארביב ואת מיצויה המלא. בהקשר זה גם הוסכם, כי לא יהא בתוצאותיה של החקירה האמורה כדי להביא לשינוי לקולא בעמדתה העונשית של המדינה.

כמו כן, הובאה בחשבון בעת קביעת עמדת המדינה נכונותו של הרב פינטו להודות בעובדות כתב האישום ובעבירות המיוחסות לו, וכן נלקחו בחשבון מכלול נסיבותיו האישיות של הרב פינטו אשר לא ניתן לפרטן מטעמים של צנעת הפרט.

תגובת חסידי הרב פינטו להסכם שנחתם:
אנו מקבלים בשאט נפש את הודעת הפרקליטות על ההסדר שהתגבש עם עורכי הדין של מורנו ורבנו האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו. אנו מכבדים את החלטת פרקליטי הרב שהתקבלה בעקבות סירובה העיקש של הפרקליטות לחקור באומץ וללא משוא פנים את החשדות המיוחסים לתנ"צ אפרים ברכה על כך שנעזר במשך שנים ארוכות על ידי הרב וחסידיו במסגרת היחסים המשפחתיים ששררו בין הצדדים למעלה מחמש-עשרה שנה.

לאורך השנתיים האחרונות נחשפנו למסכת עיוותים וחוסר צדק משווע. משטרת ישראל בגיבוי מלא של הפרקליטות סירבה בעקשנות להוציא את החקירה מידיה ולהעביר אותה לגורם בלתי תלוי. כך נוצר מצב אבסורדי שהנחקר חוקר את עצמו, דבר שאין לו אח ורע במדינה מתוקנת. לצערנו, זה לא האירוע היחיד בפרשייה זו בו אנו עדים לתופעה שהמערכת מתאמצת לגונן על אנשיה תוך רמיסת הצדק וכללי היושר הבסיסיים.

היינו שותקים לולא התברר שהפרקליטות מתעקשת להעמיד לדין את הרבנית באשמות שווא, חרף מצבה הבריאותי הקשה בששת השנים האחרונות. למרבה הזעזוע בפני הרב הוצב איום חד משמעי: אם לא תחתום על הסדר הטיעון, הרבנית תועמד לדין פלילי. כל זאת, תוך התעלמות מוחלטת מדו"חות רפואיים בלתי תלויים המעידים היטב על מצבה הבריאותי המתדרדר. אין כל ספק, כי חלק ניכר מההתדרדרות הרפואית של הרבנית שפעלה במשך שנים ארוכות למען רווחת אלפי החסידים – בינהם גם משפחתו של אפרים ברכה - נובע כתוצאה מהרדיפה המתמשכת של הרשויות.

אנו מבינים כי לרב לא נותרה ברירה, ובכדי להציל את הרבנית נאלץ להיענות להצעת ההסדר של הרשויות, אולם אנו לא ננוח ולא נשקוט עד שהאמת תצא לאור. האמת צריכה להיאמר: לאורך 22 החודשים בהם מתנהלת הפרשה הובהר לנו למעלה מכל ספק כי בחקירה נגד הרב ובני ביתו יש הכל מחוץ מרצון אמיתי להגיע לחקר האמת.

הקשרים בין תנ"צ אפרים ברכה למשפחת הרב הוא בבחינת סוד הידוע לכל. הוא פקד את ביתו של הרב בקביעות, השתתף בכל האירועים, והוא ומשפחתו נעזרו לא אחת במסגרת הסיוע הקהילתי של הקהילה לחסידיה. ועל כן התדהמה גדולה שבעתיים: לאחר כל כך הרבה שנים של קשר רצוף ושל עזרה בלתי פוסקת, להאשים את הרב בנתינת שוחד? הכעיוורים היינו?

לא זו אף זו: במרוצת השנה האחרונה הגיעו למשטרה עדויות רבות מגורמי אכיפת החוק בארצות הברית על דיווחים מפורטים שהעביר להם הרב על התמיכות שחילק להמונים, בינהם גם תנ"צ ברכה. כל זאת הרבה לפני פרוץ הפרשה. במסגרת העדויות שהגיעו לידי המשטרה, ולא נבדקו מעולם, התברר כי הרב העביר דיווח דומה גם לנספח משטרת ישראל בארה"ב דאז, ניצב מנשה ארביב. דיווח שככל הנראה גרם לפרוץ העלילה, לאחר שהשניים חששו שיבולע להם בעקבות חשיפת רשימת התמיכות של הקהילה.

במשך חודשים, לאחר שהמשטרה התעלמה מדברי הרב, העמיד הרב את גרסתו בפני המחלקה לחקירות שוטרים, והתגלה כי הגרסה שהציג מדוייקת, בניגוד לעלילות השווא שטפלו עליו ארביב וברכה.

בחודשים האחרונים עקב ההתעמרות של המערכת ברב וברבנית, חלה החמרה במצב בריאותה של הרבנית, עד שכיום נשקפת סכנה מיידית לחייה. לאורך כל התקופה החרשנו, במצוותו של הרב, שציוה עלינו למחול על כבודו בכדי לא לגרום לקרע עמוק ולאיבוד האמון ברשויות החוק בקרב הציבור הרחב.

אך למרות שהחרשנו, רק עיוור לא יראה את העוול הנורא שנעשה כאן. עוול נגד מנהיג רוחני וחברתי שהקדיש את חייו להציל ולעזור לרבבות משפחות ומוצא את עצמו מותקף על יחסים קרובים משפחתיים שנרקמו עם אנשים שהסתופפו בקהילתו.

רבנו האהוב שציווה אותנו לאהוב כל אדם וללמד זכות על כל יהודי ניצב בגבורה עילאית מול כל דורשי רעתו וממשיך, גם בימים קשים אלו, לסייע בחג הקרוב ללמעלה מעשרים-וחמש אלף משפחות בכדי שיוכלו להכניס את החג בכבוד ובשמחה.

עיוות הדין זועק לשמיים. ההתעלמות המופגנת מהראיות הברורות שהוצגו בפני המשטרה, מביאה אותנו הערב הזה לחוש תחושה קשה של חוסר צדק, אבל אנו בטוחים שהאמת תצא לאור, ומפעל החיים של הרב למען עם ישראל יילך ויפרח וכתב האישום הרעוע יסתיים בלא כלום.
שוחד הרב משה פינטו אישום הרשעה ארביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד