י"ט אייר התשפ"ד
27.05.2024
מחכים להסגרתו

המולדבים שללו את חברותו של חבר פרלמנט יהודי בעל אזרחות ישראלית

הפרלמנט של מולדובה שלל מחבר הפרלמנט היהודי אילן שור את חברותו בפרלמנט. הפרלמנט של מולדובה הצביע בעד שלילת המושב הפרלמנטרי שלו. 56 חברי פרלמנט הצביעו בעד שלילת המנדט של שור

המולדבים שללו את חברותו של חבר פרלמנט יהודי בעל אזרחות ישראלית
אילן שור צילום: פייסבוק

הפרלמנט המולדבי שלל היום מחבר הפרלמנט מהאופוזיציה אילן שור את מושבו בפרלמנט. אילן שור חבר הפרלמנט מחזיק גם באזרחות ישראלית ונמלט ממולדובה לישראל, כך דווח באתר RIA נובוסטי.

ב-13 באפריל הודיעה הנשיאה מאיה סנדו כי שופטי מחלקת הערעורים גזרו על אילן שור 15 שנות מאסר בגין משיכת מיליארד דולר מהבנקים במדינה, נכסיו יוחרמו. שור עצמו כינה את החלטת השופטים "ללא חוק וללא גבולות" ואמר כי אין בכוונתו להישמע לו.

56 חברי פרלמנט מתוך 101 הצביעו בעד שלילת המנדט של שור, "המנדט בפרלמנט השייך למפלגת שור הוכרז פנוי", כך אמר יו"ר הפרלמנט איגור גרסו בעקבות תוצאות ההצבעה.

שור עצמו, בהתייחס להחלטה הכריז על אי חוקיותה. הפוליטיקאי הוא הדגיש כי המנדט הופקד בידיו על ידי העם. "ורק האנשים - האנשים שהצביעו עבורו - יכולים להחליט להפסיק את המעמד הזה. על פי פסיקת בית הדין האירופי לזכויות אדם, לא ניתן לבטל חברות אדם בפרלמנט, עד למיצוי כל התיק המשפטי, שבו אני נשפט בפקודת המשטר", כתב שור בערוץ הטלגרם שלו.

כזכור מולדובה שלחה בקשה לרשויות הישראליות להסגרת שור. לדברי שרת המשפטים של מולדובה, ורוניקה מיכאילוב-מורארו, ישראל "נתנה בעבר הסכמה להסגיר את שור". שלטונות מולדובה הגישו בעבר להנהגה הישראלית בקשה להסגרת שור, אך סורבו בשל היעדר פסק דין סופי בעניינו.

כעת לא אמורים להיות מכשולים, לאחר שב-13 באפריל בית המשפט לערעורים בקישינב גזר על שור שלא בפניו 15 שנות מאסר. "אילן שור ירצה 15 שנות מאסר על גניבת מיליארד ורכושו יוחרם", אמרה אז הנשיאה מאיה סנדו.

התביעה הפלילית, שנמשכה מספר שנים, לא מנעה מאיש העסקים להיות ראש עיר ב-2015, ולהיכנס לפרלמנט ב-2019. עם זאת, לאחר חילופי השלטון במולדובה ביוני 2019, שור, מבלי להמתין להחלטת בית המשפט, עזב בחשאי את המדינה. לאחר מכן הוכנס איש העסקים לרשימת המבוקשים הבינלאומית. לפי הרשויות במולדובה, הוא נמצא בישראל.

אילן שור הוא מנהיג מפלגת שור, ב-2017 הוא נידון במולדובה לשבע שנים וחצי מאסר על גניבת מיליארד דולר משלושה בנקים מולדובה. כאמור שור הצליח להימלט לישראל. בשנת 2020 דחתה ישראל בקשת הסגרה של אילן שור. עם זאת, לאחר שארצות הברית הטילה סנקציות על שור ב-26 באוקטובר, הרשויות במולדובה מקווים להסגרתו בקרוב.

המפלגה הפרו-רוסית "שור" מנהלת לאחרונה פעילות מחאה אינטנסיבית נגד ממשלת מולדובה, המתמקדת בהתקרבות למערב. באמצע פברואר האשימה הנשיאה מאיה סנדו את רוסיה בניסיון להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה: לדבריה, תוכנית השלטונות הרוסיים להביא לכניסת אזרחי רוסיה, מונטנגרו, בלארוס וסרביה למולדובה על מנת לנסות להפיל את הממשלה. רוסיה מכנה את ההאשמות הללו ניסיון של השלטונות במולדובה להסיח את דעת הציבור מהכישלונות שלהם במישור הכלכלי והחברתי.

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד