כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ואיפה ישראל בסיפור

מומחה סעודי על ההסכם עם איראן: "הממלכה החליטה ללכת על רפואה סינית"

פריצת הדרך הדיפלומטית של איראן וסעודיה יכולה להשפיע על כל המזרח התיכון. אנליסט פוליטי סעודי התייחס לכך: הסעודים השקיעו ארבעה עשורים בניסיון לשכנע את ממשלת ארה"ב לעצור את "הטרור האיראני במזרח התיכון", אך הם לא השיגו את התוצאות שרצו

מומחה סעודי על ההסכם עם איראן: "הממלכה החליטה ללכת על רפואה סינית"
איראן וסעודיה צילום: סוכנות הידיעות תסנים

בשבוע שעבר הגישה איראן הזמנה רשמית למלך סעודיה סלמאן לבקר בטהרן, צעד אחד מני רבים שננקטו לאחרונה על ידי שתי המדינות בזמן שהן משפרות לאט את יחסיהן. שתי המדינות היו יריבות מרות במשך עשרות שנים, אך מערכת היחסים ביניהן החלה להפשיר מאז חתמו על הסכם לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בבייג'ין בחודש שעבר. זו הייתה פריצת דרך דיפלומטית בעימות שעיצב אירועים ועמדות ברחבי המזרח התיכון במשך יותר מ-40 שנה.

שתי המדינות ניתקו לחלוטין את הקשרים הדיפלומטיים לאחר שסעודיה שנמצאת תחת שליטה מוסלמית סונית הוציאה להורג איש דת שיעי בולט ב-2016. אנשי הדת השליטים באיראן, ורוב אוכלוסייתה, הם שיעים, והעוינות של שתי המדינות הפכה ל"מלחמות פרוקסי" בכמה מדינות ברחבי האזור, כולל תימן, שבה קבוצות הנתמכות על ידי שני הצדדים גרמו למותם של מאות אלפים וגרמו למשבר הומניטרי חמור.

במבט על האופן שבו ההסכם בין המדינות שתיווכה סין יכולה להשפיע על האזור, מציין פרשן סעודי בולט כי "יש שני סוגים של תרופות נפוצות, רפואה אמריקאית ורפואה סינית", אמר האנליסט הפוליטי הסעודי סלמאן אל-אנסרי לרשת CBS לדבריו, הסעודים השקיעו ארבעה עשורים בניסיון לשכנע את ממשלת ארה"ב לעצור את "הטרור האיראני במזרח התיכון", אך הם לא השיגו את התוצאות שרצו".

"אז הממלכה סעודיה החליטה לשנות את הכיוון שלה לרפואה סינית", אמר אל-אנסרי. "האם היא תצליח למנוע את התפשטות ה'סרטן' של הטרור האיראני במזרח התיכון? רק הזמן יגיד".

הוא אמר שסעודיה רואה בהסכם הזדמנות לבדוק את ההתחייבויות האיראניות לשלום. וציין כי אין ספק, בינתיים, שהגישור הזה שיפר את תדמיתה של סין על הבמה העולמית כמתווכת עולמית.

"סין היא המדינה האחת והיחידה שיש לה מינוף משמעותי על איראן", אמר אל-אנסרי. "אם טהראן לא תעמוד בהבטחותיה, אז המשטר האיראני יהיה בבעיה מצד בעלת בריתו הגדולה ביותר, שהיא סין. אז כך או כך, ההסכם חיובי".

מלחמת האזרחים בתימן נתפסה מאז ומתמיד כמלחמת פרוקסי בין ערב הסעודית לאיראן. הסעודים מובילים את הקואליציה הצבאית האזורית הנלחמת בתנועת המורדים החות'ים בתימן, הנתמכת על ידי איראן. בעוד שהדיפלומטיה החדשה בין המעצמות האזוריות עשויה לחזק שביתת נשק שברירית שהרגיעה את הלחימה מאז השנה שעברה, אך מעטים מאמינים שסופה הסופי של המלחמה קרב, ויש החוששים שהיא אף עלולה להחמיר.

"זו תהיה טעות להניח שהתקרבות סעודית לאיראן תתורגם לסיום המלחמה בתימן", אמרה לרשת CBS נדווה אל-דווסרי, עמיתה בכירה בפרויקט על דמוקרטיה במזרח התיכון. "המטרה הסעודית כעת היא להיחלץ מהבלגן של תימן".

אל-דווסרי אמרה כי מאחר שסעודיה לא רק שלא הצליחה להחזיר את ממשלת תימן ולסיים את מרד החות'ים בכוח במהלך תשע השנים האחרונות, אלא גם ספגה מתקפה ישירה בשל תפקידה במלחמה, הממלכה עשויה לדחוף את ממשלת תימן לחתום הסכם עם החות'ים במטרה להכיל לפחות את המשבר.

זה, אמרה אל-דווסרי, יהיה למעשה "הענקת הכרה מדינית לחות'ים בתמורה להבטחות שיפסיקו את התקפות הטילים שלהם נגד ערב הסעודית והפסקת מלחמת האזרחים".

"החות'ים הצטיידו בנשק וארגנו מחדש את כוחותיהם, הם לא סיימו להילחם וההסכם הזה לא עומד לשנות זאת", אמרה אל-דווסרי. "תימן עדיין לא נכנסת לשלב האינטנסיבי ביותר שלה בסכסוך".

ד"ר מאיר ג'בונדנפר, מרצה באוניברסיטת רייכמן בישראל, אמר לרשת CBS כי ייתכן שאיראן והסעודים יוכלו כעת לנהל את המחלוקות ביניהן בצורה חלקה יותר, אך לא סביר שההסכם ביניהם ישפיע משמעותית על המאמצים לנרמל את יחסי ישראל עם ערב הסעודית. הוא אמר שהוא יכול לראות את ישראל והסעודים משתפים פעולה יותר כדי להתמודד עם השפעתה של איראן באזור.

"אני חושב ששתי המדינות [ישראל וסעודיה] יעבדו יחד מאחורי הקלעים, ויפקחו על מה שאיראן עושה באזור", אמר.

איראן ארה''ב תימן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד