כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
במקביל לשיחות בבית הנשיא

בקואליציה מקדמים: שינוי באופן בחירת היועמ"ש לממשלה

בקואליציה מסתמנת הצעת חוק חדשה הנוגעת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. ההצעה החדשה, שעדיין נמצאת בשלבים הראשונים, קובעת כי היועץ המשפטי לממשלה ייבחר בכל פעם על ידי הממשלה המכהנת ובאמצעות ועדת איתור שתיבחר על ידה

בקואליציה מקדמים: שינוי באופן בחירת היועמ"ש לממשלה
מליאת הכנסת צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לקראת פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, וברקע שיחות ההידברות אשר מדשדשות, בבית הנשיא מתכוונים להגביר השבוע הילוך, ולהפוך את המגעים לאינטנסיביים יותר וכן להגביר את רצף הפגישות. כך דווח ב'ווינט'.

השיחות במהלך השבוע הקרוב יתמקדו בנושא רגיש ביותר במערכת הפוליטית: מינוי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה. במקביל, בקואליציה מסתמנת הצעת חוק חדשה הנוגעת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

ההצעה החדשה, שעדיין נמצאת בשלבים הראשונים, קובעת כי היועץ המשפטי לממשלה ייבחר בכל פעם על ידי הממשלה המכהנת ובאמצעות ועדת איתור שתיבחר על ידה.

המשמעות היא כי משרת היועמ"ש תהפוך למינוי פוליטי, בניגוד למצב הנוכחי שבו מינוי היועמ"ש מוסדר בשורת החלטות ממשלה, חוקי כנסת שונים וכן ועדה ציבורית.

באופוזיציה צפויים להתנגד להצעת החוק, אך אם תושג הבנה בנושא בשיחות בבית הנשיא, תתבקש היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בתיאום עם שר המשפטים יריב לוין, להטיל על מחלקת החקיקה במשרדה את הכנת הצעת חוק היועץ המשפטי לממשלה.

בנוסף, על פי הצעת החוק, משרת היועמ"ש תפוצל בין פרקליט המדינה לבין היועץ המשפטי לממשלה. כיום עומד היועץ בראש שני התפקידים הללו והוא מעניק מסמכויותיו לפרקליט המדינה.

אם בשיחות ההידברות לא יצליחו להגיע להבנות בנושא, ההערכה היא שגורמים בכירים בקואליציה יעלו את הצעת החוק במהלך חודש יוני, לאחר שההצבעות על תקציב המדינה יסתיימו במהלך במאי.

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד להצעה זו, שתהפוך כאמור את תפקיד היועמ"ש למשרה פוליטית ומשרת אמון של הממשלה.

יצוין כי לאור התנגדות היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפק, לחוקק את חוק היועמ"שים – חוק היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה – שלא באמצעות חוק של ועדת החוקה של הכנסת, היועמ"שית תתבקש על ידי הממשלה לנסח במקביל גם את חוק היועמ"שים.

ההערכה היא שמיארה וצוותה יתנגדו לסעיפי החקיקה של שני החוקים הללו כפי שכבר הובע על ידי נציגיה בוועדות הכנסת שדנו ברפורמה המשפטית.

מיארה כבר הביעה בעבר את התנגדותה לחוק לאחר שהוצגה ידי יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן.

המשנה של היועמ"שית, גיל לימון, אמר בדיון בוועדת החוקה של הכנסת: "מדי יום ביומו רשויות המנהל במדינת ישראל מקבלות מאות ואלפי החלטות, בליווי של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה – ניהול כוח האדם הממשלתי, עריכת מכרזים, קידום החלטות ממשלה, ניסוח חקיקה ועוד ועוד".

לדבריו, "הייעוץ המשפטי לממשלה פועל להבטיח שההחלטות הללו מתקבלות בהליך מנהלי תקין, תוך שמירה על טוהר המידות והגנה על זכויות האדם. הצעת החוק שהונחה בפני הוועדה תמוטט למעשה את הערובות הפנים-ממשלתיות לשמירה על שלטון החוק בפעולתם של משרדי הממשלה".

היועץ המשפטי לממשלה גלי בהרב מיארה הרפורמה המשפטית בית הנשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד