כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
החשש המדובר

יוקר המחיה גם במערכת הבריאות

יוקר המחיה גם במערכת הבריאות: מחירי פוליסות ביטוח בריאות יעלו משמעותית - ההמתנה לייעוץ וניתוחים יתארכו באופן חריג | חשש שמדברים עליו במסדרונות הרפואה בישראל הוא החזרה לימי הרפואה השחורה ותשלומים באופן פרטי לרופאים

יוקר המחיה גם במערכת הבריאות
חדר מיון נשימתי חדש במרכז הרפואי לגליל צילום: רוני אלברט

מחר, (שני) ייערך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא כפל ביטוחים. הדיון מתקיים לאור הצעת חוק שנולדה במשרד האוצר ובמרכזה עומד ניסיון לבטל את הכפל הביטוחי של אזרחים רבים שמחזיקים גם בביטוח שב"ן דרך קופת החולים וגם בפוליסה פרטית דרך חברות הביטוח השונות.

החוק החדש קובע כי כלל פוליסות הביטוח הפרטיות יבוטלו אוטומט בתחילת 2024 והמבוטחים יעברו לפוליסה משלימה שב"ן, ומי שיעדיף להמשיך עם הפוליסה שהחזיק בה עד כה, יצטרך לעדכן את חברת הביטוח על רצונו להמשיך, אבל מחירי הפוליסות יזנקו בצורה משמעותית ביותר.

ההצעה המדוברת גורמת לקואליציה רחבה של ארגונים רבים להתנגד אליה מכמה סיבות, שהעיקרית בהן היא הפגיעה במבוטח בכלל ובחולים בפרט.

"אם עד היום מבוטח החזיק כפל ביטוחי, ובזמן אמת נזקק לניתוח, הייתה לו האופציה לבחור מי ינתח אותו, היכן, ומי ישלם עבור הניתוח. אבל, הרצון לשנות עכשיו את החוק יגרום לכך שיבדקו האם המנתח נמצא בהסדר עם השב"ן, ובמידה והוא בהסדר קופת החולים על פי בחירתה תקבע את בית החולים בו יתבצע הניתוח, וכך זמני ההמתנה לייעוצים וניתוחים יעלה בצורה דרסטית, כי החולה לא יוכל לבחור באיזה בית חולים הוא מעוניין", מסביר לנו יועץ רפואי באחד מארגוני הרפואה הגדולים בישראל.

יתירה מכך, לאחר שהמבוטח הבין שזמן ההמתנה לניתוח ארוך הרבה ממה שהיה, והוא ירצה לחזור לפוליסה הישנה שהייתה לו, ולא להסתמך על השב"ן או משלים שב"ן, מחיר הפוליסה הישנה יהיה גבוה בהרבה, מה שלא יותיר למטופל ברירה והוא יצטרך לבחור בין הפחות טוב לגרוע.

ארגון הרופאים עובדי המדינה כותב בנייר העמדה שהופץ לחברי הוועדה כי הביטוח המשלים והביטוחים הפרטיים הם עניין מהותי במערכת הבריאות בישראל, ורפורמה המבוצעת בהם נוגעת לכל אזרח במדינת ישראל, לכלל המטפלים ובראשם הרופאים והרופאות.

יותר מכך, פעילות הניתוחים במסגרת הביטוחים הציבורי והפרטיים במדינת ישראל, הוא החלק הגדול והמהותי בהוצאה על בריאות, ולכן הרפורמה המוצעת היא גדולה ועשויה להביא לפגיעה קשה ומהותית בשירותי הבריאות הניתנים לאזרחי ישראל.

על כן, אנו סבורים כי בראש ובראשונה שינוי מהותי מעין זה חייב שיעשה בדיון ובהסכמה רחבים של כלל הגורמים במערכת הבריאות ובטח לא בדרך של חוק ההסדרים שמהותו רפורמות כלכליות.

כפי שנוכחנו ברפורמה הקודמת בחוק ההסדרים - אומנם היה חיסכון קל לאזרחים בתשלומי הפרמיות אבל המהות נפגעה קשות והתורים לניתוחים רק התארכו, כך לדברי ארגון הרופאים עובדי המדינה.

בנייר העמדה שהפיץ שמוליק בן יעקב יו"ר האגודה לזכויות החולה הוא מתייחס להעברה האוטומטית של המבוטחים מפוליסה טובה ומקיפה לפוליסה חדשה שנותנת מענה מופחת ללא שאלת המבוטח מראש, ובידיעה כי הפוליסות יתייקרו והמחיר יושת על החולים והאזרחים.

עוד מציין במכתבו כי "המסגרת הראויה והשוויונית לביצוע הניתוחים היא המערכת הציבורית. לצערנו תורי ההמתנה ההולכים ומתארכים במערכת הציבורית, מביאים לגידול ברכישת השב"נים ופוליסות ביטוח פרטיות שמאפשרות לקבל טיפול זמין במערכת הפרטית – רק לאחרונה הגיע לאגודה פניה של מטופל שאושפז בבי"ח ציבורי עקב שבר והמתין 3 ימים במחלקה עד שהתפנה חדר ניתוח עבורו ומדובר על ניתוח אקוטי ולא ניתוח מתוכנן.

כבר כיום יש תור המתנה לניתוחים רבים במערכת הציבורית ותור המתנה זה גורם למטופלים רבים, שהיו מעדיפים לקבל את הטיפול בבי"ח ציבורי, לפנות ולקבל את השירות במסגרת שב"ן / פוליסה פרטית.

צמצום היקף הרפואה הפרטית לא יוביל בהכרח לחיזוק הרפואה הציבורית והוא יוביל בוודאות להארכת התורים ברפואה הציבורית ולפגיעה בזמינות השירות הרפואי.

לכן, יש לפעול בדחיפות ובעדיפות ראשונה, להגדלת זמינות הניתוחים בבתיה"ח הציבוריים ולהימנע מתהליכים שעלולים להביא לפגיעה/צמצום הטיפול הפרטי, כל עוד אין אפשרות לספק שירות זמין במסגרת הציבורית, בדגש על התייחסות לבני 75 ומעלה כמפורט בנספח ג'".

ביקורת נוספת על התוכנית המוצעת נשמעה מפי רופאים שמציינים את הפרצה בנושאי ניתוחים בחו"ל שיוכל כל חולה לבחור במסגרת כלל הפוליסות הקיימות, מה שיגרום לחולים רבים לנסוע למדינות זרות לעבור פרוצדורות במקום זמני המתנה ארוכים לטיפול בישראל, מה שיביא מעמסה תקציבית על קופות החולים ללא סיבה של ממש.

בכירים במערכת הבריאות אומרים שאם הצעת החוק הנוכחית תעבור כפי שמבקשים במשרד האוצר, לא תישאר ברירה לרופאים הבכירים שייאלצו לעזוב את ישראל לטובת מדינות אחרות שיודעות לתגמל את מערכת הבריאות המקומית שלה כפי שמגיע לרופאים.

עוד חשש שמדברים עליו במסדרונות הרפואה בישראל הוא החזרה לימי הרפואה השחורה, ותשלומים באופן פרטי לרופאים, משום שהפוליסות שנתנו עד כה מענה מקיף לא יהוו פתרון מקיף לכלל הבעיות והפרוצדורות.

יוקר המחיה מערכת הבריאות משרד הבריאות ועדת הבריאות פוליסות פוליסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד