כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"סיוט לעולם"

"ר"מ סודן לשעבר מזהיר : "המדינה תגמור גרוע מסוריה ולוב"

ראש ממשלת סודאן לשעבר הזהיר כי הסכסוך בארצו עלול לדרדר את האיזור | הקרבות גרמו למאות הרוגים ולעשרות אלפי פליטים

"ר"מ סודן לשעבר מזהיר : "המדינה תגמור גרוע מסוריה ולוב"
הכוחות החצי צבאיים ברחובות סודן צילום: צילום מסך

ראש ממשלת סודאן לשעבר, עבדאללה חמדוק, הזהיר כי הסכסוך בארצו עלול להביא למצב גרוע יותר מהמצב ששורר בסוריה ובלוב. "הלחימה בין הצבא הסדיר לכוחות התמיכה המהירים החצי-צבאיים (RSF) תהיה "סיוט לעולם" אם היא תימשך", אמר.

מוקדם יותר היום (ראשון), מטוסי קרב ורעש של אש כבדה נגד מטוסים נשמעו מעל הבירה חרטום, כך אמרו תושבים. מהצבא נמסר כי הוא תוקף מכל החזיתות תוך שימוש בארטילריה כבדה.

בנאום בוועידה בבירת קניה, ניירובי, חמדוק קרא למאמץ בינלאומי מאוחד לשכנע את מפקד צבא סודן ואת מנהיג ה-RSF לקיים שיחות שלום. "זו מדינה ענקית, מאוד מגוונת... אני חושב שזה יהיה סיוט לעולם", אמר. "זו לא מלחמה בין צבא למרד קטן. זה כמעט כמו שני צבאות - מאומנים היטב וחמושים היטב".

עבדאללה חמדוק - שכיהן כראש ממשלה פעמיים בין 2019 ל-2022 - הוסיף כי חוסר הביטחון עלול להיות גרוע יותר ממלחמות האזרחים בסוריה ובלוב. המלחמות הללו הובילו למאות אלפי הרוגים, יצרו מיליוני פליטים וגרמו לחוסר יציבות באזורים הרחבים יותר.

הקרבות שהחלו ב-15 באפריל הותירו מאות הרוגים ובגלל הקרבות עשרות אלפי אנשים בורחים מהמדינה.

הארכת הפסקת האש השברירית בין הפלגים היריבים שהחלה ביום חמישי בלילה לאחר מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים של מדינות שכנות, כמו גם ארה"ב, בריטניה והאו"ם. אבל הארכה בפועל של הפסקת האש אל מעבר ל 72 שעות לא התקיימה.

בינתיים, בעיר פורט סודן  מתחוללות מהומות שבהן אנשים נואשים לעלות על ספינות, שחלקן נוסעות לסעודיה ותימן.

ממשלת בריטניה אמרה כי סיימה את פעולות הפינוי שלה. משרד החוץ אמר שהטיסה האחרונה יצאה מחרטום בשעה 22:00 שעון מקומי  בשבת, ובסך הכל כמעט 1,900 אנשים הוטסו החוצה.

ממשלת ארה"ב אמרה בינתיים ששיירה מאורגנת של ארה"ב הגיעה לפורט סודן כדי לפנות עוד אזרחים אמריקאים בספינה לעיר ג'דה שבסעודיה. נאמר כי מאות אמריקאים כבר עזבו את סודן, בנוסף לדיפלומטים שפונו באוויר לפני שבוע.

סודן מלחמת אזרחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד