כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בגיל 49

המלחמה בסודאן: רופא אמריקאי החליט להישאר ולסייע לפצועים ונרצח בשוד

רופא אמריקאי שנהרג בסודאן, החליט להישאר במדינה כדי לטפל בחולים, בזמן שנפלו סביבו פצצות. בושרה איבנאוף סולימאן, יליד איווה - ארה"ב נדקר על ידי שודד שחמד את הפלאפון שלו. הרופא יכל לעזוב את סודאן עם טיסת חילוץ, אך נשאר ונהרג באורח טראגי

המלחמה בסודאן: רופא אמריקאי החליט להישאר ולסייע לפצועים ונרצח בשוד
הכוחות החצי צבאיים ברחובות סודן צילום: צילום מסך

כאשר החלו להטיל פצצות ליד ביתו בחרטום בירת סודאן החודש, ויתר הרופא הסודאני-אמריקאי בושרה איבנאוף סולימאן על אפשרות בריחה למקום מבטחים בזכות הדרכון האמריקני שלו. במקום זאת, ד"ר סולימן, גסטרואנטרולוג ומנהל הפקולטה לרפואה באוניברסיטת חרטום, נשאר לטפל בהוריו המזדקנים ובמטופלים פצועים באחד מבתי החולים המתפקדים האחרונים בעיר.

ביום שלישי האחרון בבוקר, ד"ר סולימטן נדקר בחזהו ובצווארו במהלך שוד רחוב, על רקע הייאוש וההפקרות ברחובות סודאן בזמן ששני גנרלים בכירים בסודאן מתקוטטים על שליטה.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח, כי הוא מת זמן קצר לאחר השוד כשהוא מקבל טיפול על ידי רופאים שהוא עצמו הכשיר, בבית החולים שבו שהה בעשרת הימים הקודמים בניסיון להציל עשרות פצועים שנפצעו במלחמה שפקדה את המדינה השלישית בגודלה באפריקה, הוא היה בן 49.

ד"ר סולימאן, נולד להורים סודנים שהגיעו לארה"ב כחלק מהגעת פליטים ממלחמות האזרחים הפוסט-קולוניאליות בארצם, עבר לחרטום באמצע שנות ה-90 כדי ללמוד בבית ספר לרפואה. הוא חזר לארה"ב לתואר שני באוניברסיטת איווה ועבד בבתי חולים בברוקלין, ניו יורק, ובאיווה סיטי.

כחבר בכיר באגודת הרופאים הסודנית האמריקאית, גייס ד"ר סולימאן כספים עבור המפגינים ומערכת הבריאות החורקת של סודן מעמיתים בארה"ב, לדברי עמיתים. הוא התנדב במרפאות חשאיות שטיפלו בצעירים שנפצעו בפעולות האכזריות שהובילו תחילה הרודן הקודם באשיר, ולאחר הדחתו באפריל 2019, על ידי ממשיכי דרכו.

כאשר פרצה המלחמה בסודאן ב-15 באפריל והאלימות ניתקה את המים ואת משלוחי הציוד הרפואי לבית החולים של האוניברסיטה, ד"ר סולימאן אמר לרופאים הצעירים להמשיך לאלתר עם מה שיש להם.

המוני חולים זרמו למרפאה, הממוקמת באזור שבו נראו קרבות קשים בעיר. חלקם נפצעו בתקיפות אוויריות ובקרב יריות, אחרים פנו לטיפול בגלל מחלות כרוניות או בעיות בריאותיות אחרות. ב-18 באפריל פגעו כדורים תועים בבית החולים.

כשעובדים אחרים הצטרפו לשיירות לכיוון חוף הים האדום של סודאן, שם בעלי דרכון זר הבטיחו מקום במעבורת או בטיסות פינוי של כמה ממשלות, ד"ר סולימאן החליט להישאר.

"הוא אמר לי שהוא לא יכול לנטוש את ההורים שלו, והוא נשאר בסביבה" כך סיפר מוחמד פאת אלרהם, רופא שעבד עם ד"ר סולימאן בבית חולים אחר בחרטום. "הוא היה מאוד מחויב לעבודתו ולמשפחתו".

באותו בוקר, ד"ר סולימאן נסע עם מכוניתו מבית המשפחה כדי לקחת את אביו לטיפול דיאליזה כשאדם עם סכין דרש ממנו למסור את הפלאפון שלו, ד"ר סולימאן נענה, אך האיש דקר אותו בכל זאת. קרובי משפחה הבהילו אותו לבית החולים האוניברסיטאי, שם לא הצליחו עמיתיו להחיות אותו.

הוא הותיר אחריו את אשתו וארבעת ילדיו הקטנים, המתגוררים באיווה סיטי.

ארה"ב סודן שוד רופא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד