כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
גזענים מסוכנים

צעירי "אלטרנטיבה לגרמניה" מעוררים חשש: נמצאים במעקב קפדני

גרמניה רואה בצעירי מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה משהו מטריד, המפלגה הואשמה בשנים האחרונות בהקצנה. אגף הצעירים שלה מהווה איום על הדמוקרטיה הגרמנית, כך לפי סוכנות המעקב (שב"כ) של גרמניה

פשיסטים נאצים
פשיסטים נאצים צילום: World Jewish Congress

סוכנות הביון הפנימית של גרמניה (שב"כ) סיווגה ביום רביעי האחרון את אגף הנוער של מפלגת ימין הקיצוני הלאומנית כ"קבוצה קיצונית המאיימת על החוקה", ההחלטה מטילה מכה נוספת על המפלגה שנקלעה לביקורת הולכת וגוברת בשל חששות של רדיקליזציה.

סוכנות הריגול סיווגה מחדש את צעירי מפלגת "אלטרנטיבה צעירה" לאחר מעקב אחריה במשך ארבע שנים, כך דווח ה'ניו יורק טיימס', ההחלטה מגיעה לאחר שגורמי מודיעין החליטו לשים את המפלגה כולה תחת מעקב. פעם ראשונה שהסוכנות נקטה צעד כזה נגד מפלגת אופוזיציה פוליטית מרכזית בהיסטוריה של גרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה.

הממשלה גם תייגה ביום רביעי האחרון שני מוסדות ימין קיצוני אחרים כ"קיצוניים", ה"מכון למדיניות המדינה" ו"קבוצת אחוז אחד". שני הארגונים הם חלק ממה שנקרא הימין החדש בגרמניה, תנועות אידיאולוגיות שמרניות שמקדמות רעיונות אלימים, אנטי-דמוקרטיים וגזעניים.

ברגע שקבוצה מסווגת כקיצונית, חברי הקבוצה עלולים לאבד אפשרויות תעסוקה במגזר הציבורי ואת היכולת להשיג או להחזיק רישיונות נשק. שירותי המודיעין המקומיים, שכבר היו במעקב אחר הקבוצות, יקבלו גם מהר יותר סמכות לפקח על חברי הקבוצה.

"אין עוד ספק שהאנשים הללו רודפים אחר שאיפות אנטי-חוקיות", מסר המשרד הפדרלי להגנת החוקה (bfv). טינו צ'רופלה ואליס ויידל, שני מנהיגים במפלגה, כינו את ההחלטה "פעולה שערורייתית".

"כרגע אין מסמכים שמוכיחים כי ההחלטה נכונה ", אמרו בהצהרה. "כמובן, אנחנו כבר בוחנים את השימוש בצעד משפטי". אנליסטים פוליטיים אומרים כי אלטרנטיבה לגרמניה (afd) הפכה לקיצונית יותר מאז כניסתה לפרלמנט הגרמני ב-2017.

באותה תקופה, זו הייתה מפלגת האופוזיציה הגדולה במדינה, שזכתה ב-13% מהקולות. עם זאת, מאז בחירתו של הקנצלר אולף שולץ בשנה שעברה שהובילה לממשלה חדשה, ה-afd הוחלפה על ידי המרכז הנוצרים-דמוקרטים, מפלגתה של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל. הכוח הפוליטי של ה-afd ירד לקראת הבחירות לפרלמנט ב-2021, שבהן היא גרפה רק 10% מהקולות.

אבל בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, על רקע החרדות הכלכליות מהשפעת הסנקציות האירופיות נגד מוסקבה והאינפלציה הגואה, המפלגה נהנית עם כ-16 אחוזים בסקרים. ה-afd הייתה מפלגת הימין הקיצוני הראשונה שהגיעה לפרלמנט הפדרלי של גרמניה מאז מלחמת העולם השנייה, והיא הפכה למבחן הרציני ביותר עבור המוסדות הדמוקרטיים של גרמניה ושירותי הביון הפנימיים שלאחר המלחמה.

למרות הצעדה עם ניאו-נאצים בעצרות רחוב נגד חוקי הקורונה ובמחאות נגד תמיכתה של גרמניה באוקראינה במלחמה עם רוסיה, ה-afd נהנה מתמיכה בישויות ממלכתיות כמו המשטרה והצבא, כך מדווח העיתון ה'ניו יורק טיימס'.

והסתננות פוטנציאלית של הימין הקיצוני ללב הדמוקרטיה הגרמנית הפך בשנה האחרונה לאיומים קונקרטיים: כמה מחברי ה-afd היו מעורבים במזימה לנסות ולהפיל את הממשלה בצורה לא חוקית, כוחות הביטחון הגרמניים סיכלו אותה בדצמבר האחרון. כמה חודשים לאחר מכן, שירות הביון של גרמניה תפס חפרפרת בשורותיו שהעבירה מידע לרוסיה. האיש היה גם תומך של "אלטרנטיבה לגרמניה".

לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, מחוקקי מפלגת ה-afd נסעו בקביעות לרוסיה, שם התארחו לעתים ארוכות אצל שר החוץ. כבר עכשיו, שני סניפים של ה-afd הפכו למטרות של סוכנויות מודיעין מקומיות. מדינת תורינגיה המזרחית תייגה את סניף ה-afd המקומי שלה כקבוצה ימנית קיצונית. בדרום-מערב מדינת באדן-וירטמברג, סוכנות הביון הממלכתית הודיעה שהיא שמה את ה-afd תחת מעקב.

בהודעתה ביום רביעי האחרון, סוכנות הביון של גרמניה מסרה כי צעירי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הפכו את "התסיסה נגד פליטים ומהגרים לנושא קבוע ומרכזי", במיוחד נגד מוסלמים.

בגלל ההיסטוריה הנאצית של גרמניה והעובדה שהיטלר בנה את עצמו באמצעים דמוקרטיים, המדינה תכננה את המבנים הפוליטיים שלה לאחר המלחמה עם אמצעי הגנה כדי להגן מפני עליית כוחות פוליטיים שעלולים לגזול שוב את הדמוקרטיה מבפנים.

סוכנות הביון הפנימית (שב"כ) היא אחת מהן. המשימה שלה היא לפעול כמנגנון אזהרה מוקדם כדי להגן על החוקה מפני איומים שנמצאים בתחילת הדרך.

ימין קיצוני מפלגת ימין קיצוני נאצים גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד