כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
עושים סדר

הכנסת חוזרת לפעילות: האתגרים והחשש מפירוק הממשלה | סיקור

כנס הקיץ נפתח והקואליציה עומדת בפני שורה של אתגרים אותם היא מקווה לעבור בשלום. היא אמורה לאשר את התקציב עד ה-29 במאי, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי המו"מ יימשך עד הרגע האחרון. גם חוק הגיוס חוזר לסדר היום, כשבג״צ נושף בעורף עם דד ליין לפקיעת ההסדר. עושים סדר

הכנסת חוזרת לפעילות: האתגרים והחשש מפירוק הממשלה | סיקור
שולחן הממשלה בעת השבעתה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כנס הקיץ של הכנסת אשר החל השבוע באופן רשמי, ייפתח היום (שני) באופן מעשי עם התכנסותה של ישיבת מליאה חגיגית אחר הצהריים. לצד החגיגיות, הקואליציה צפויה לעמוד בכנס הקרוב בפני מספר אתגרים בהם: חוק הגיוס, הרפורמה המשפטית והעברת תקציב המדינה.

כנס הקיץ צפוי להסתיים ביום ראשון, י"ב באב תשפ"ג, 30 ביולי 2023.

הרפורמה המשפטית

השיחות בבית הנשיא מתקיימות במהלך החודש האחרון והצוותים ישבו כבר למספר דיונים משמעותי. עם זאת, טרם הושגה התקדמות משמעותית בין נציגי הקואליציה לנציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי.

ראשי הקואליציה החליטו כי בחודש הראשון לכנס הקיץ לא תקודם החקיקה. לצד זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו התחמק מלהציב "דד ליין" לשיחות. נזכיר כי השר יריב לוין האשים את האופוזיציה במהלך עצרת הימין בירושלים על כך שהיא דוחה כל הצעת פשרה.

עדיין לא ברור האם נתניהו יקדם בסופו של דבר את החקיקה גם ללא הסכמת האופוזיציה, או שידחה את קידומה פעם נוספת, או יגנוז אותה לחלוטין. בכל מקרה, הרפורמה המשפטית תישאר אחת הסוגיות המשמעותיות בכנס הקרוב של הכנסת, אף שהיא כאמור נמצאת בהקפאה עד להודעה חדשה.

תקציב המדינה

בקואליציה יתמקדו בחודש הקרוב באישור התקציב לשנים 2023-2024, ובאישורו של חוק ההסדרים. בשבועות האחרונים החלה ועדת הכספים של הכנסת לקיים דיונים מרתוניים, והם צפויים להתגבר בשבועיים הקרובים.

למרות שהקואליציה מחזיקה ברוב דיי מוצק של 64 חברי כנסת, כמו בכל העברת תקציב, ההערכה היא כי גם הפעם יירשמו כיפופי ידיים בין שרי הממשלה ומפלגות הקואליציה למשרד האוצר.

המועד האחרון להעברת התקציב הוא ב-29 במאי, ובמידה ולא יעבור עד אז, לפי החוק, "יראו בכך כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה". חברי האופוזיציה ייקחו גם הם חלק משמעותי בדיוני התקציב, וינסו להזכיר לשרים הבטחות שנתנו להילחם ביוקר המחיה.

חוק הגיוס

במקביל לאישור התקציב וכשבג״צ נושף בעורף עם דד ליין לפקיעת הסדר חוק הגיוס, והסכם קואליציוני שקובע כי החוק החדש יעבור קודם אישור התקציב, חוק הגיוס שמלווה את המשבר הפוליטי המתמשך בארץ שוב על סדר היום.

לצד המחלוקת הפוליטית בין שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון הממונה על חוק הגיוס בצלאל סמוטריץ', חוק הגיוס מלווה גם את מחאות השמאל ומוביל להסתה כנגד המגזר החרדי.

כפי שפורסם בהרחבה ב׳בחדרי חרדים׳ גם בקרב ראשי הסיעות החרדיות, ישנה הבנה כי עדיף להסיר את החוק מסדר היום ולהחזירו לכשירגעו הרוחות, גם בשעה זו שעות לפתיחת כנס הקיץ, טרם ברור אם יתקבל האישור ממועצת גדולי החסידים לדחות את העברת חוק הסדר בני הישיבות למועד בלתי ידוע.

האירוע עלול להשליך לעימות פוליטי, באם יתעקשו החרדים להעבירו יתקלו גם בלו"ז זמנים צפוץ מה שיקשה גם טכנית על העברת החוק, כרגע מכינים החרדים את האיומים של פירוק הממשלה.

תקציבי החינוך

תקציב החינוך שמלווה את החרדים מאז הבחירות והאיום בפיצול יהדות התורה גם הוא על סדר היום, ההסדר שהתחייבו להגדלת תקציב מוסדות הפטור לא שולב בתקציב, והדיונים עם האוצר עד כה לא הבשילו להבנות פוליטיות.

ביהדות התורה הודיעו שיעכבו את העברת התקציב אם לא ישולב ההסדר למוסדות הפטור, נזכיר כי מי ששולט בקצב העברת התקציב הוא איש יהדות התורה העומד בראשות ועדת הכספים משה גפני.

הבחירות לרבנות הראשית

לקראת סיום כנס הקיץ יתקיימו הבחירות לרבנות הראשית, וברקע לחץ תורני כבד לשנות את החוק שיאפשר לראש ישיבת מרכז הרב הרב יעקב שפירא להציג מועמדות, מי שמתעקש שלא לשנות את החוק הוא השר בצלאל סמוטריץ' שעלול להיקלע למבול פוליטי עם ההתעקשות של החרדים שיבקשו להציב מועמד מוסכם.

גם בתוך ש״ס טרם ברור מי יהיה המועמד הרשמי, האם אחיו של אריה דרעי יו״ר התנועה, הרב יהודה דרעי או שמא חבר המועצת הגר״ד יוסף שהודיע אף הוא על התמודדותו.

רפורמת הסלולאר

בהסכם הקואליציוני התחייבה הקואליציה לבטל את הרפורמה שמסכנת את הקווים הכשרים תוך 30 יום מאז הקמת הממשלה, אך זה ירד מסדר היום. במרכזו מחלוקת פנימית בין פלגי יהדות התורה, דגל התורה ואגודת ישראל כאשר נתניהו צריך להביא נוסח מוסכם.

הלחץ על ביטול הרפורמה יתגבר אף הוא עם פתיחת כנס הקיץ, כאשר האתגר הוא משמעותי בעיקר בשל ההתעקשות החסידית שלא להקים ועדות רבנים חדשות לענייני תקשורת.

כנס הקיץ חוק הגיוס תקציב המדינה הרפורמה המשפטית הבחירות לרבנות רפורמת הסלולר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד