כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"ללא עישון עד 2030"

תחליפי עישון יחולקו במימון המדינה במטרה לזנוח את הסיגריות

משרד הבריאות הבריטי בהכרזה דרמטית וראשונה מסוגה – יספק למיליון מעשנים סיגריות אלקטרוניות ככלי להורדת שיעור מעשני הסיגריות; תוך אסדרה של איכות המוצרים והחמרת הפיקוח והאכיפה במטרה למנוע שימוש של בני נוער ולא מעשנים

תחליפי עישון יחולקו במימון המדינה במטרה לזנוח את הסיגריות
סיגריה אלקטרונית צילום: pixabay

במקביל לסערה התקשורתית סביב המקרה המצער של הנער הישראלי שריאותיו קרסו לפני כשבועיים, בבריטניה, משרד הבריאות פרסם הודעה דרמטית, לפיה יעודד מיליון מעשנים להחליף סיגריות בתחליפי סיגריות (סיגריות אלקטרוניות/מכשירי אידוי, באנגלית Vape) במימון מלא של המדינה, כל זה במסגרת תוכנית חדשה וחלוצית בשם "החלפה לשם הפסקה" שנועדה להפחית את שיעור מעשני הסיגריות בממלכה המאוחדת.

כחלק מהתוכנית הלאומית הראשונה מסוגה בעולם, לכמעט 1 מכל 5 מעשנים באנגליה תסופק ערכת Vape Starter, במקביל לתמיכה התנהגותית, וזאת במטרה לסייע להם להיגמל מעישון סיגריות. הצעדים הללו ננקטים על ידי ממשלת בריטניה כחלק מתוכנית לאומית "ללא עישון עד 2030", ששמה לה ליעד להפחית את שיעורי העישון ל-5% או פחות עד שנת 2030. הרשויות המקומיות יוזמנו לקחת חלק בתוכנית בהמשך השנה, כשכל אחת מהן תגבש תוכנית שתתאים לצרכיה, לרבות החלטה אילו אוכלוסיות לתעדף.

פרסום התוכנית הוביל לסיקור תקשורתי רחב בכלי התקשורת.

הסאנדיי טיימס דיווח כי: "מיליון מעשנים יקבלו סיגריות אלקטרונית חינם". "רשויות הבריאות מנסות לאזן בין מציאת דרכים למנוע שימוש קטינים, ובו בזמן להנגיש מוצרים שיעזרו למעשנים מבוגרים להיגמל", כתב הגארדיאן. על פי רשת הבי.בי.סי. "גורמים רשמיים מעריכים שעלות התוכנית תהיה בסביבות 45 מיליון ליש"ט, כשהמימון יגיע מתקציב משרד הבריאות, אך ינוהל על ידי הרשויות המקומיות." דיווחים דומים היו בסקיי ניוז, בטיימס, בסאן, וברבים נוספים.

שר הבריאות ניל אובריאן, הודיע כי בעקבות הצלחת התוכניות המקומיות, הממשלה שוקלת לחייב הכנסת מסרים חיוביים ומידע נחוץ לחפיסות הסיגריות כדי לעזור לאנשים להפסיק לעשן. כמו כן, במקביל צפויה החמרה ביחס למכירות בלתי חוקיות, וזאת כחלק מהצעדים למנוע מילדים ולא מעשנים לצרוך תחליפי עישון בלתי חוקיים. "נציע למיליון מעשנים עזרה חדשה להיגמל. אנו נממן תוכנית לאומית חדשה "החלפה לשם הפסקה" - הראשונה מסוגה בעולם. אנו נעבוד עם גופים שונים במטרה להציע למיליון מעשנים ברחבי אנגליה ערכת התחלה לאידוי בחינם", אמר אובריאן.

בריטניה הצליחה להוריד את שיעור מעשני הסיגריות מ-30% ל-13%, כאשר היעד הנוכחי על פי התוכנית הלאומית שגיבשה עומד על פחות מ-5%. יש לציין כי למרות שהיא מעודדת שימוש בחלופות עישון במקום סיגריות, היא עושה זאת תחת פיקוח מחמיר של איכות המוצרים שנכנסים למדינה ואכיפה מהותית, כך שלא יגיעו לבני נוער ולמי שאינו מעשן. לשם כך, אף הוקמה יחידת אכיפה מיוחדת במימון של 3 מיליון ליש"ט שתפעל כנגד משווקים שאינם מבצעים בדיקות גיל נאותות ומוכרים מוצרים המכילים רמות ניקוטין לא חוקיות. היחידה תטפל במכירה בלתי חוקית של תחליפי עישון לצעירים ובני-נוער והסרת מוצרים אסורים ולא חוקיים מהשוק.

בריטניה היא בין המדינות המתקדמות ביותר בגישתן כלפי הנושא. התוכנית שגיבשה מתייחסת לחלופות כדרך להפחתת הנזקים הנגרמים כתוצאה מעישון, ורואה בהן כלי עזר שיכול להוריד את שיעור מעשני הסיגריות. על פי מחקר של הקולג' האוניברסיטאי של לונדון ((UCL עם המכון לחקר הסרטן של בריטניה חלופות אלו מסייעות לכ-20,000 איש בשנה להפסיק את השימוש בסיגריות.

בריטניה סיגריה אלקטרונית עישון סיגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד