כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הדהים את העולם

המרגל שהתברג בצמרת האיראנית, סיים את חייו על הגרדום

ה"ניו יורק טיימס" מפרסם פרטים על עלירזא אכבארי, אזרח איראני-בריטי שהתברג לצמרת השלטון האיראני, שימש סגן שר ההגנה, גויס לעבוד בשירות המודיעין הבריטי, נעצר באשמת ריגול, ולבסוף הוצא להורג בתחילת השנה

המרגל שהתברג בצמרת האיראנית, סיים את חייו על הגרדום
עלי רזא אכברי צילום: באדיבות המצלם

באפריל 2008, בכיר במודיעין הבריטי טס לתל אביב כדי למסור "מידע נפיץ" לעמיתיו הישראלים: לבריטניה הייתה חפרפרת באיראן עם גישה ברמה גבוהה לסודות הגרעין וההגנה של המדינה. המרגל סיפק מידע רב ערך - וימשיך לעשות זאת במשך שנים - מידע מודיעיני שיתברר כקריטי, שאיראן פועלת להשיג נשק גרעיני, כך לפי גורמי מודיעין.

זהותו של אותו מרגל היתה סודית. אבל ב-11 בינואר האחרון, איראן הוציאה להורג את סגן שר ההגנה לשעבר, אלירזה אכברי, באשמת ריגול. מסתבר כי הוא ריגל במשך 15 שנה. מר אכברי היה החפרפרת הבריטית. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

אכברי חי זמן רב חיים כפולים. לציבור הוא היה קנאי דתי ונץ פוליטי, מפקד צבאי בכיר של משמרות המהפכה וסגן שר ביטחון שעבר ללונדון ונכנס למגזר הפרטי, אך מעולם לא איבד את אמון מנהיגי איראן. אך בשנת 2004, לפי הגורמים הרשמיים, הוא החל לחלוק את סודות הגרעין של איראן עם המודיעין הבריטי.

ב-2019 גילתה איראן בסיוע גורמי מודיעין רוסים, כי הוא חשף את קיומה של התוכנית הגרעינית של איראן שהיתה במקום חשאי בעומק טהראן, כך לפי שני מקורות איראנים.

בנוסף להאשמת אכברי בחשיפת סודות הגרעין והצבא שלה, איראן גם אמרה כי הוא חשף את זהותם ופעילותם של למעלה מ-100 פקידים, ובעיקר מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הראשי שישראל התנקשה בחייו ב-2020.

בריטניה מעולם לא הכירה באופן רשמי כי מר אכברי, שהפך לאזרח בריטי ב-2012, היה המרגל שלה. "זו המדיניות ארוכת השנים שלנו לא להגיב על נושאים הקשורים למודיעין", אמר ויליאם ארצ'ר, דובר משרד החוץ הבריטי בנושא איראן.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח בספטמבר 2019 כי מקור המודיעין באתר הגרעין, הנקרא פורדו, היה מרגל בריטי. המודיעין על פורדו שסיפק מר אכברי היה אחד הגילויים שפקיד המודיעין הבריטי העביר לעמיתים ישראלים ולסוכנויות ידידותיות אחרות ב-2008, לפי שלושה גורמי מודיעין וביטחון לאומי מערביים.

מחלקת המדינה והמועצה לביטחון לאומי אמרו לעיתון כי הם לא יכולים להגיב על שאלות על מר אכברי.

.

איראן מרגל גרעין בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד