ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

את מי תובע רוכב אופנוע שנפגע במהלך העבודה

רוכבי אופנוע הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד בעת תאונות דרכים, וחומרת פגיעתם היא לרוב קשה וחמורה. מה קורה כאשר התאונה מתרחשת במסגרת עבודתם?תאונות עבודה שכיחות במיוחד, והיקפן יכול להיות רחב. במידה ונפגעתם בתאונת דרכים בזמן רכיבה, מומלץ לבדוק האם זו יכולה להיחשב תאונת עבודה בכדי לשפר את גובה הפיצויים

את מי תובע רוכב אופנוע שנפגע במהלך העבודה
רוכב אופנוע צילום: FREEPIK

המקור המשפטי לתביעת פיצויים לאחר תאונת אופנוע במהלך העבודה?

תביעת פיצויים לאחר תאונת אופנוע במהלך העבודה, מבוססת בתוך חוק 'נפגעי תאונות הדרכים' התשל"א – 1975 (חוק הפלת"ד). החוק חשוב משום שמנגיש את אופן תביעת נזקי הגוף לאחר תאונות, אישיות או במהלך העבודה. זאת כאשר הפגיעה נבעה משימוש בכלי רכב מנועי.

החוק מפרט את כלי הרכב שעליהם הוא תקף, ואופנוע נכלל תחת הנחיות החוק כרכב מנועי. לפיכך, לאחר תאונת אופנוע במהלך העבודה ניתן לתבוע את נזקי הגוף לפי חוק זה. חשוב לשים לב, במידה וישנו נזק רכושי תביעת הנפגע תקרה לפי פקודת הנזיקין.

בכדי לתבוע לפי חוק הפלת"ד, מסביר עורך דין תאונת אופנוע ערן אלזם כי יש צורך שהנזק יוגדר כ'נזק גוף', לכן אביזרים נלווים של הרוכב והאופנוע אינם בתביעה לפי חוק זה.

במידה ותאונת העבודה הייתה חמורה במיוחד, והובילה למותו ישנה אפשרות שתביעת הפיצויים תקרה לפי פקודת הנזיקין כאשר הקורבן אינו שילם ביטוח חובה עבור תאונותיו.

מתי תאונת אופנוע מוגדרת כתאונת עבודה?

סעיף 80(1) בחוק הביטח הלאומי מגדיר מה נחשבת לתאונת עבודה, ועליה לעמוד באחד מהתנאים הבאים:

  1. נפגע תאונת הדרכים היה בעת מילוי תפקידו בעת התרחשותה.
  2. התאונה התרחשה בזמן הספקה מוגדרת במהלך יום העבודה (עד 3 שעות).
  3. הנפגע היה בדרך לעבודה או חזרה מן העבודה, ללא ניתוק של מקומות אחרים בין מקום עבודתו לבין ביתו. כך שאם אדם עצר בסופר בחזרה לביתו ולאחר מכן נפגע בתאונת אופנוע, היא אינה תיחשב כתאונת עבודה.
  4. התאונה התרחשה ויש בה קשר סיבתי לרכיבה על האופנוע. למשל, שליח שעובד עם קטנוע, ושוטר תנועה יוכלו להוכיח בקלות שהתאונה התרחשה בזמן העבודה.

אין מדובר במקרים סגורים, וסביר כי ישנם מקרים נוספים שאינם מפורטים. לכן, במידה ונפגעתם ברכיבה הקשורה לעבודתכם חשוב לחקור טוב האם היא עומדת בדרישות.

קבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי לאחר תאונת אופנוע בעבודה

במידה ואכן תאונת האופנוע מוגדרת כתאונת עבודה, הנפגע רשאי לתבוע את ביטוח לאומי כדי שיוגדר כנפגע עבודה. הכרה זו הכרחית על מנת לאפשר קבלת פיצוי כספי לאור אובדן ההכנסה הצפוי.

ביטוח לאומי מפצה באמצעות שני פיצויים שונים:

  • ראשית, העובד יקבל דמי פגיעה לתקופה בת 91 ימים מיום התאונה. ערך הפיצוי עומד על 75% משכר העובד בשלושה החודשים שקדמו לפגיעתו.
  • בתום תקופה זו מתקיימת הערכת מצב לגבי בריאותו של העובד. במידה והוא החלים לחלוטין, הוא מימש את זכותו לפיצוי. אך תאונות האופנוע הקטלניות יכולות להוביל לכך שתקופת השיקום תארך יותר מתקופת הפיצויים הראשונה.

לכן, במקרה בו העובד שנפגע אינו הצליח להשתקם כמו שצריך הוא יכול לתבוע גמלת נכות מהעבודה. העובד יהיה רשאי לבחור בין מענק חד פעמי או קבלת קצבה חודשית.

למה חשוב שהתאונה תוגדר כתאונת עבודה?

תאונות אופנוע נוטות להיות חמורות במיוחד בתוצאותיהן. לכן, במידה ועברתם אחת, חשוב מאוד לבדוק האם היא יכולה להיחשב כתאונת עבודה משום שיש השפעה ישירה לטובת גבוה הפיצויים אותם תוכלו לבקש.

תביעה בעילת תאונת עבודה, מקנה פיצוי גבוה יותר לנפגע. בתאונה ביתית, רק פגיעה שמובילה ל50% נכות ומעלה תוביל לפיצוי. מנגד, בתאונת עבודה, כל נזק שיקבע עבורו אחוזי נכות יזכה את העובד בפיצוי.

דבר חשוב נוסף, תביעה כלפי ביטוח לאומי בעילת תאונת עבודה אינה סותרת כפל פיצויים. עובד שנפגע בתאונת אופנוע יוכל לתבוע את המעסיק שלו בנוסף לפיצויים שכבר קיבל.

חשיבות הליווי המשפטי בתאונות אופנוע

תהליך תביעת הפיצויים עשוי להיות שונה בין מקרה אחד לשני. לכן ישנה חשיבות גדולה במיוחד לעבור את תהליך התביעה ביחד עם גורמי מקצוע שידעו לתת את ההכוונה שתהיה הטובה ביותר עבור רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים בעת עבודתם.

עו"ד מקצועי בתחום תאונות עבודה יוביל לקבלת פיצויים מקסימליים, שישפיעו באופן ישיר על הליך השיקום לאחר תאונות אופנוע. המאופיינות בתוצאות קשות ברוב המקרים.

לאור האמור, רוכבי אופנוע שנפגעו במהלך עבודתם יכולים להיות במקומות שונים לגמרי במידה והתאונה תוגדר כתאונת עבודה. לטובת כך, חשוב ליידע את המעסיק על התאונה, לאסוף את המסמכים הנדרשים ולבצע ייעוץ משפטי איכותי.

רוכבי אופנוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד