כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מינוי שופטים לעליון

בקואליציה בוחנים לחתור להסכם עם חיות

בקואליציה הגיעו למסקנה כי יהיה קושי להשלים את השינויים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ובאופן בחירת הנשיא עד מועד פרישתה של חיות מתפקידה. בעקבות כך, ראשי הקואליציה, ובהם לוין מביעים נכונות לחתור להסכמה עם חיות על זהותם של שני השופטים הבאים שימונו לעליון

בקואליציה בוחנים לחתור להסכם עם חיות
בג"צ צילום: פלאש 90

בכירים בקואליציה בוחנים את האפשרות לקדם בהסכמה עם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות — מינויים של שני שופטים לעליון במקום חיות עצמה והשופטת ענת ברון, שיפרשו לגמלאות באוקטובר. כך דווח ב'הארץ'.

במקביל, בקואליציה שוקלים את האפשרות שלא למנות לבית המשפט נשיא במקום חיות עד שיהיה אפשר לשנות נוהג הסניוריטי, שלפיו מתמנה השופט הוותיק ביותר לנשיא. מקורות בקואליציה טוענים כי, גם שר המשפטים יריב לוין אינו שולל את האפשרות לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, לחתור להסכמה עם חיות בעניין המינויים ולהימנע בינתיים ממינוי נשיא.

בכירים בקואליציה הגיעו בתקופה האחרונה למסקנה כי היא תתקשה להשלים את השינויים שקידמה בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ובאופן בחירת הנשיא עד מועד פרישתה של חיות מתפקידה. לפי תיקון לתקנון הכנסת שאושר לפני היציאה לפגרת הפסח, המועד האחרון לבחירת חברי הכנסת החברים בוועדה הוא 15 ביוני, ולפיכך לא תהיה ברירה אלא לכנסה בחודש הבא.

בעקבות כך, ראשי הקואליציה, ובהם לוין מביעים נכונות לחתור להסכמה עם חיות על זהותם של שני השופטים הבאים שימונו לעליון. יצוין כי במקרה שבו לא תהיה הסכמה בין לוין לחיות, בקואליציה מתכוונים להימנע ממינוי השופטים האלה ולהשאיר את כיסאותיהם ריקים.

סוגיית מינויו של נשיא העליון הבא היא סלע מחלוקת במגעים בין הקואליציה לאופוזיציה. על פי שיטת הסניוריטי, השופט יצחק עמית הוא שיהיה הנשיא. אלא שבעיני הקואליציה, עמית הוא "סדין אדום", כפי שהגדירו זאת מקורות שנכחו בשיחות בבית הנשיא.

על מנת למנוע ממנו את התפקיד, בקואליציה שוקלים שלא למנות כלל נשיא לעליון כל עוד שיטת הבחירה תישאר בעינה. על פי החוק לא ניתן למנות ממלא מקום זמני לנשיא, ובמצב כזה סמכויותיה של הנשיאה יועברו באופן אוטומטי למשנה לנשיאה, שהוא השופט עוזי פוגלמן.

גם את פוגלמן לא היו רוצים בקואליציה לראות בתפקיד, אך הוא מועדף עליהם לעומת עמית כיוון שפוגלמן עתיד לפרוש לגמלאות בתוך שנה, וכיוון שהקואליציה תוכל למנות במקומו נשיא בכל רגע נתון.

יש לציין כי ברקע נמצאות גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שיתקיימו בחודש הבא. אחד המועמדים לתפקיד הוא יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, שתמך בחלקים מהרפורמה המשפטית.

במידה והיו"ר שייבחר יפעל בשיתוף פעולה עם לוין ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ייתכן שהקואליציה תוכל למנות מבין השופטים המכהנים נשיא, שלא יהיה בהכרח עמית. עם זאת, לצורך כך, יידרש אחד מהשופטים להציג את מועמדותו לתפקיד. לאחרונה דווח גלובס כי השופט יצחק אלרון שוקל לעשות זאת.

ועדה לבחירת שופטים הרפורמה המשפטית יריב לוין אסתר חיות בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד