י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קידוש השם

הרב הראשי: "לא אשתמש במיקרופון בהכתרת המלך"

הכתרת מלך בריטניה תתקיים בשבת הקרובה. הרב הראשי ציין כי הוא לא ישתמש במיקרופון בגלל חילול שבת. הרב ציין כי יהודים הותקפו ונרצחו לאחר הכתרתו של המלך ריצ'רד הראשון, ושיבח את המלך הנוכחי

הרב הראשי: "לא אשתמש במיקרופון בהכתרת המלך"
הרב מירוויס והמלך צ'ארלס צילום: The Royal family

ב-3 בספטמבר 1189 הוכתר ריצ'רד הראשון למלך במנזר וסטמינסטר בלונדון. נאסר על יהודים להשתתף, אבל ברוח של רצון טוב, כמה מנהיגים יהודים הגיעו עם מתנות למלך החדש. אך שם הודיעו להם שיהודים אינם רצויים, ואנשי החצר של ריצ'רד היכו אותם, ולאחר מכן השליכו אותם מחוץ למבנה.

מחד נפוצה שמועה שקרית שהמלך נתן הוראה לתקוף את כל היהודים. חלק מהיהודים נמלטו, אך פורעים אנטישמיים הציתו בתים רבים של יהודים, חלק מהיהודים התנצרו כי חששו להירצח, בעוד אחרים קיבלו מקלט במצודת לונדון.

כשלושים יהודים חפים מפשע נרצחו ביום ההכתרה, ביניהם הרב יעקב מאורליאן, הרב הבכיר ביותר באנגליה באותה תקופה. "אירועים טרגיים אלו עומדים בניגוד חד לחוויה שלנו כיהודים בבריטניה של המאה ה-21", אמר הרב הראשי של בריטניה אפרים מירוויס.

הרב המשיך: "הוד מלכותו המלך צ'ארלס השלישי הבהיר כי הוא רוצה שנציגי הקהילה היהודית וקהילות של מיעוטים אחרות יהיו נוכחים בטקס ההכתרה. בנוסף, הוא יצר הזדמנות חסרת תקדים לשילוב מנהיגי אמונה בהליך ההכתרה, אזכה, יחד עם עוד ארבעה מנהיגי אמונה בכירים, לברך את המלך בדברי הוקרה וברכה".

עוד אמר הרב: "בכל שלב, הארמון היה רגיש לדרישות ההלכה בבחינת הדרך הטובה ביותר לכלול אותנו. לאור זאת, על פי הלכות שבת, לא אשתמש במיקרופון".

הרב המשיך: "בנוסף להזמנתם האדיבה של המלך והמלכה לארח את ולרי (אשתו של הרב) ואותי בארמון סנט ג'יימס במהלך השבת, נוקיר את ההזדמנות יוצאת הדופן להדליק נרות שבת, לעשות קידוש, לאכול את ארוחות השבת המותאמות במיוחד שלנו, לשיר זמירות ולעשות הבדלה בסביבה מלכותית".

"התברכנו שיש לנו מלך שמוקיר את יחסיו החמים עם יהודי בריטניה. בקהלת מלמדים אותנו שלכל זמן ועת, לפני קרוב לאלף שנה, הכתרתו של המלך הייתה זמן לבכות עבור הקהילה היהודית, אבל היום, תודה לאל, זה זמן לחגיגה גדולה".

הרב סיים: "כשאנחנו נכנסים לעידן הזה, יהי רצון שהמדינה שלנו תזכה לדעת עוד הרבה רגעים של חגיגה כזו ושאלוהים יגן על המלך".

המלך צארלס הרב אפרים מירוויס בריטניה חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד