כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
משבר פוליטי חמור

האם המעצמה הגדולה בעולם עומדת בפני פשיטת רגל?

שרת האוצר האמריקאית הזהירה כי ארה"ב עלולה להגיע לתקרת החוב שלה בעוד פחות מחודש, אם הקונגרס לא יעשה דבר בנידון | הגעה לתקרת החוב פירושה שהממשלה לא תוכל ללוות עוד כסף

האם המעצמה הגדולה בעולם עומדת בפני פשיטת רגל?
גבעת הקפיטול צילום: pixabay

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, הזהירה כי ארה"ב עלולה להגיע לתקרת החוב שלה עד ה-1 ביוני אם הקונגרס לא יצליח להעלות או לדחות את תקרת החוב. הגעה לתקרת החוב פירושה שהממשלה לא תוכל ללוות עוד כסף.

ביום שני, גב' ילן קראה לקונגרס לפעול "בהקדם האפשרי" כדי לטפל במגבלה של 31.4 טריליון דולר (25.12 ליש"ט).  ילן הוסיפה כי כרגע לא ניתן לדעת בוודאות מתי זה בדיוק יקרה.  הנשיא ג'ו ביידן כינס פגישה של מנהיגי הקונגרס בנושא ב-9 במאי. תקרת החוב הועלתה, הורחבה או תוקנה 78 פעמים מאז 1960.

במקרה בו יגיעו לתקרת החוב, הרפובליקנים בבית הנבחרים ידרשו קיצוץ דרסטי בהוצאות והיפוך של סדר העדיפויות של הנשיא ביידן - כולל תוכנית הוויתור שלו על הלוואות סטודנטים וכן נקודות זיכוי במס על אנרגיה ירוקה - בתמורה להצבעות להעלאת תקרת החוב. זה, בתורו, עורר התנגדויות מצד הדמוקרטים בסנאט וכן מכוון הנשיא ביידן, שאמר בשבוע שעבר כי הנושא "אינו ניתן למשא ומתן".

הנשיא ביידן, לעומת זאת, נתון ללחץ הולך וגובר מצד קבוצות עסקיות - כולל לשכת הקונגרס האמריקאית - שיסכים לדון בהצעות הרפובליקניות.

הגעה לתקרת החוב, לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב, עלולה לנפץ את האמון בארה"ב כשותפה עסקית בין לאומית. מומחים הזהירו כי במקרה בו נגיע למצב זה, זה גם לגרום לארה"ב להיכנס למיתון ולהוביל לעלייה באבטלה. בנוסף, מקרה זה גם יביא לכך שארה"ב לא תוכל ללוות כסף כדי לשלם את המשכורות של עובדי ממשלה ואנשי צבא, המחאות ביטוח לאומי או התחייבויות אחרות, כגון תשלומי קבלן ביטחוני. אפילו תחזיות מזג האוויר עשויות לא להיות פעילות, שכן אזרחים אמריקאיים רבים מסתמכים על נתונים משירות מזג האוויר הלאומי, שמופעל במימון פדרלי.

במכתב לחברי הקונגרס שלשום, אמרה ילן כי "למדנו ממבוי סתום של גבולות החוב בעבר, שהמתנה עד הרגע האחרון כדי להשעות או להגדיל את תקרת החוב עלולה לגרום לפגיעה חמורה באמון העסקים והצרכנים, להעלות את הטווח הקצר. עלויות הלוואות עבור משלמי המיסים, ומשפיעות לרעה על דירוג האשראי של ארה"ב".

 

מיתון כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד