ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
הטרור הרוסי ממשיך

באוקראינה נערכים במרץ רב ל'מתקפת האביב'

אתמול נערכו הלוויותיהם של ששת הילדים שנהרגו באומן במתקפת הטילים ביום שישי האחרון. במקביל, הצדדים מגבירים כוננות לקראת האופנסיבה הצפויה בימים הקרובים. אך קשה לדעת אם המתקפה אכן תצא בהתאם למה שצופה רוסיה, או שאולי היא תידחה בשבועות ואפילו בחודשים

באוקראינה נערכים במרץ רב ל'מתקפת האביב'
צבא אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

צחצוח החרבות מחריש אוזניים ותופי המלחמה מכים במלוא העוצמה באזורים שנכבשו על ידי רוסיה, במזרח אוקראינה ובדרומה. מאז תחילת החורף נערכת אוקראינה במרץ רב לקראת 'מתקפת האביב', אופנסיבה מתוכננת היטב שלמענה התחמשה אוקראינה במטוסים, מסוקים, טנקים מערביים, מערכות טילים, סוללות ארטילריה, המוני פגזים ואימונים בלתי פוסקים של כל הגדודים והחטיבות, לקראת המתקפה ההיסטורית.

ברוסיה מעריכים בוודאות כמעט מוחלטת שהאוקראינים יצאו לדרך בימים הקרובים. בימים אלו יורדים ממטרים אחרונים של גשם באוקראינה, ומיד לאחר שהאדמה תתייבש מעט, תיפתח הדרך למתקפה הגדולה. בפועל, אוקראינה כבר הוכיחה שהיא יודעת להפתיע את רוסיה, ולכן קשה לדעת אם המתקפה אכן תצא בהתאם למה שצופה רוסיה, או שאולי היא תידחה בשבועות ואפילו בחודשים.

באוקראינה מעוניינים לגרש את רוסיה מכל השטחים שנכבשו על ידה, במחוזות זפוריז'יה, חרסון, דונייצק, לוגנסק וגם בחצי האי קרים. רוסיה לעומת זאת, חותרת להרחיב את אזורי השליטה שלה באוקראינה, למרות שבחודשים האחרונים היא ממקדת את הלחימה בעיר בחמוט באופן כמעט בלעדי, ורושמת שם התקדמות איטית במיוחד בקרב שכבר הוכתר כאחד הארוכים ביותר בהיסטוריה.

בימים האחרונים ניסתה רוסיה לרשום פריצת דרך משמעותית באמצעות יצירת חיץ בין הכוחות האוקראינים הנלחמים בבחמוט, ובין קווי האספקה שלהם. הטלת מצור על השארית של בחמוט שעדיין נשלטת על ידי אוקראינה, עשויה היתה להביא להסבת כוחות שמיועדים להשתתף במתקפת האביב הגדולה, לסיוע הכוחות בבחמוט, וכן להביא להישג סמלי של צבא רוסיה, מה שעשוי אולי לשפר את רוח הלחימה של הלוחמים הרוסים, לקראת המתקפה האוקראינית המתקרבת בצעדי ענק.

עם זאת, אוקראינה דיווחה שהצליחה לסכל את המזימה הרוסית, וקווי האספקה מאוקראינה ללוחמים בבחמוט, נותרו פתוחים ובטוחים לשימוש באופן יחסי. בצר להם פונים הרוסים לפעולות 'ריכוך' הכוללות נסיון להשמיד מאגרי תחמושת וכן פעולות להשבתו של הטרור המדינתי, בו נקטו בחלק מהשלבים הקודמים של המלחמה, ואחרי תקופה של הפוגה במתקפות הטילים, שבה רוסיה לתקוף ריכוזים אזרחיים, במטרה ברורה לגרום להרג רב ככל האפשר, ובכך לפגוע במורל האוקראיני.

ביום שישי האחרון היתה זו התקפה של טילי שיוט על בנייני מגורים, במסגרתה נפגע בנין אחד בעיר אומן, ו-23 מדייריו נהרגו, ואתמול היתה זו מתקפת טילים נוספת, כשהפעם כוונו הטילים לעבר שני יעדים: הבירה קייב והעיר פבלוגראד שבמחוז דנייפרופטרובסק, במזרח אוקראינה.

צבא אוקראינה הצליח ליירט את כל הטילים שנורו לעבר קייב, אבל בפבלוגראד ובעיירות סמוכות נפלו כמה טילים אשר גרמו להרס רב ולפציעתם של 34 בני אדם, רובם בפבלוגראד. אלא שבשונה מהמתקפה על אומן, בפבלוגראד הותקף מחסן תחמושת. רוסיה טענה שמדובר במחסן של טילי 300-S מתוצרתה, שהיו כעת בידי אוקראינה.

אולם לפי מקורות אוקראינים הפגיעה היתה במחסן של 'בוסטרים' לטילים, כלומר מאיצים שמשדרגים את מהירות התעופה ואת מרחק הפגיעה של הטילים. בפגיעה הושמדו כנראה 18 בוסטרים כאלו. מדובר אמנם בנזק לצבא האוקראיני, אבל לא בפגיעה משמעותית במאגרי התחמושת של אוקראינה לקראת הקרב הגדול. מתיעוד של רגע הפיצוץ ניתן להעריך שהרוסים עשו שימוש בטילים תרמובאריים, כלומר פצצות וואקום.

בתצלומים שפורסמו מזירות הפגיעה השונות נראים כפריים זקנים מיואשים לאחר שבתי העץ הפרימיטיביים שלהם התפרקו, חלקם עד היסוד, כתוצאה מפגיעת הטילים המתקדמים של רוסיה. זאת, ביום בו הובאו לקבורה ששת הילדים שנהרגו בפגיעת הטיל בבניין המגורים באומן, שם נערכה הלוויה מיוחדת לילדים, בטקס מלא כאב ואפוף זעם אדיר על האכזריות של הצבא הרוסי.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרוגים ופצועים אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד