כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חשש ממרחץ דמים

פוטין עלול להיהרג ורוסיה עלולה להתפרק למיני-מדינות חמושות בגרעין

רוסיה תקרוס לתוך מיני-מדינות חמושים בפוטנציה גרעינית, כתוצאה מהפלישה ההרסנית של פוטין לאוקראינה, כך חוזה אנליסט לשעבר של ה-CIA. "המדינה העצומה נחלשה אנושות בגלל פזיזותו של העריץ והוא צפוי להיהרג" על סף האירועים הסוערים שיבלעו אותה בשנים הקרובות

פוטין עלול להיהרג ורוסיה עלולה להתפרק למיני-מדינות חמושות בגרעין
מלחמת אוקראינה רוסיה צילום: צבא אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פתח בפלישה לאוקראינה בציפייה לניצחון מהיר אך ההתנגדות האוקראינית ההרואית הביאה להריגת חייליו ולריסוק יוקרתו. מספר ההרוגים הרוסים מתקרב ל-200,000, לפי משרד ההגנה של אוקראינה, ציוד בשווי מוערך של 20 מיליארד דולר אבד.

בעקבות התבוסות הרות האסון, תשומת הלב מתמקדת כעת במה שיקרה לרוסיה ובגורלו של פוטין עצמו. חלק מתחילים כעת לחזות שהמדינה עלולה להתפרק, כאשר השימוש של פוטין בכוחות מיעוטים אתניים שמתים במספרים לא פרופורציונליים במלחמת אוקראינה גם הוא גורם שעלול לחזור לרדוף אותו.

מפות שהופקו על ידי אנליסטים שונים מציירים תמונה של רוסיה עם גבולות משורטטים מחדש והמדינה מתפצלת לחתיכות. פול גובל הוא מומחה ותיק לרוסיה ולפני כן לברית המועצות, שעבד כאנליסט עבור ה-CIA וגם במחלקת המדינה האמריקאית.

"אנשים עכשיו הרבה יותר פתוחים לאפשרות שהפדרציה הרוסית לא תוכל להישאר בחתיכה אחת", אמר ל"סאן" הבריטי. "מה שאנחנו צפויים לראות הוא משהו שונה מהתפרקותן של האימפריות הגדולות. בכל הנוגע להתמוטטות, הוא עורך הקבלות לשנה שבה ניצבו רוסיה וברית המועצות ערב שינוי דרמטי ב-1916 ו-1991.

ב-1916 היה לרוסיה צבא עצום שנלחם במלחמת העולם הראשונה, נראה היה לגורמים מבחוץ שהשלטון של משפחת המלוכה שלה עם הצאר בראשו נראה בטוח, אומר גובל. אבל בשנה שלאחר מכן הודח הצאר והוצא להורג במהפכה הרוסית שהקימה את ברית המועצות.

באופן דומה, ב-1991 המדינה הזו נראתה בטוחה, אך תוך כמה שבועות היא התפרקה ו-15 מדינות חדשות ועצמאיות הופיעו. גובל טוען שרוסיה עומדת על סף אירועים שיכולים להיות אפילו יותר דרמטיים. "אני טוען שהזמן הזה, תקופת הריקבון הולכת להיות מבולגנת יותר, ארוכה יותר ומגוונת הרבה יותר ממה שהיה לנו ב-1991". פוטין, הוא אמר, "עשה טעות גורלית בפלישתו לאוקראינה" והאופן שבו הוא שולט ברוסיה "הפך את המדינה לבלתי יציבה מיסודה".

בהתייחס למיעוטים האתניים ברוסיה הוא הסביר כי "אף אחד לא יודע כמה מדינות יהיו שם, המספרים נעים בין אחת להרבה יותר ממאה".

"אף אחד לא יודע מה יהיו הגבולות, אף אחד לא יודע מה יהיו היחסים הפוליטיים, אף אחד לא יודע מי ירכיב את האליטות הפוליטיות. אני חושב שהתהליך הזה ייקח שנים. אני לא חושב שפתאום יהיו 47 מדינות חדשות שיצטרפו לאומות המאוחדות".

באשר לגורלו של פוטין עצמו, "הוא ימות רגע לפני שזה יקרה או זמן קצר לאחר מכן". הוא הוסיף: "המצב הסביר ביותר הוא שפוטין ייהרג על ידי אנשים שמבינים שהוא הורס את המדינה".

בעיה נוספת היא הנתונים שמראים שהתמותה הגבוהה ביותר של חיילים הייתה מאזורים עניים בסיביר ובמזרח הרחוק הרוסי. "הרוסים שמו מספר רב של מיעוטים אתניים בשטח", אמר דגלאס לונדון, איש נוסף לשעבר ב-CIA. והחשש כי המשפחות של החיילים הללו ייצאו נגד פוטין או מה שיישאר מרוסיה אם היא תתפרק.

ברית המועצות מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד